صداهای فوق العاده با آیفون | High Quality Sound With iPhone

همه این روزها با آیفون‌های خود فیلم میسازند و آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک میگذارند. تا زمانی که نور کافی را در قسمت پس‌زمینه دریافت کنید، کیفیت ویدیو مطمئناً کافی است. اما آیا میدانید صداگذاری آن چگونه به این کیفیت است؟ بله صدایی تعیین‌کننده که از میکروفون آیفون یا میکروفونی دیگر ضبط میشود. آیفون‌ها ممکن است تقریباً چهار میکروفون را درون بدنه خود جا داده باشند. حالا آیا میدانید چه تعداد از این میکروفون‌ها برای ضبط موسیقی باکیفیت بالا طراحی شده‌اند؟ هیچکدام از آنها.

 

بنابراین، سؤالی که در ذهن داشتم این بود که چه چیزی لازم است تا صدا با کیفیت بهتر به آیفون شما وارد شود که به خوبی بتواند آن را ضبط کند؟” و منظورم چندین میکسر صدا نیست. من فقط میخواستم گزینه‌های ساده‌ای که یک هنرمند یا موسیقیدان میتواند به آیفون خود متصل کند و سازگار باشد پیدا کنم و جواب این سوال که تا چه حد میتواند در کیفیت صوت تولید شده موثر باشد.

 

تاثیر خود دوربین جزیی و نامحسوس است. همه ترکیب صداهایی که میشنوید به این علت است که  مستقیماً یا با استفاده از آداپتور اپل بدون سخت‌افزار خارجی به گوشی‌های آیفون وصل شده بودند، به غیر از نوعی میکروفون مدل Rode NTG-2 shotgun، که من به یک رابطه مخصوص به اسم Apogee Solo آن را به گوشی متصل کردم. تمام ضبط‌های ویدئویی که انجام میدم با استفاده از برنامه Shure Motiv Video ساخته شده است، که امکان کنترل پارامترهای مختلف صوتی را نیز به کاربر میدهد.

 

برای این کار، من به خانه مارتینی که فردی با استعداد است رفتم و آواز خواندن او را از آهنگی به اسم “کوچولو” که برای دخترش فیونا نوشته بود، ضبط کردم. همچنین همسرش چاد جنکینز که متخصص عکاسی در زیر آب بود در این کار کمکم کرد.

 

گوشی آیفون اپل

بدون شک گوشی آیفون اپل یک از شگفتی‌های فناوری است. حتی از دیدگاه آکوستیک و صوتی، این واقعیت که میتواند یک اتاق پر از افراد را در یک جلسه بزرگ خانوادگی پوشش دهد و همچنین در برابر فشارهای صوتی به اندازه کافی در یک کنسرت راک مقاومت کند، یک دستاورد واقعی است.

 

گوشی ایفون بسته به مدلی که دارید، بین سه تا چهار میکروفون در بدنه دارد – یک میکروفون در جلو، یک میکروفون در پشت و یک میکروفون در انتها – که هر کدام بسته به نوع دوربین استفاده و فعال میشوند. اما فقط برای ضبط صدا از هر زاویه، این یک میکروفون همه‌کاره است و بزرگترین قدرت آن (ضبط همه چیز) نیز بزرگترین ضعف آن در هنگام  ضبط موسیقی است.

 

در حالی که به طور آنلاین به صدای فیلم‌ها گوش میدهید، همیشه میتوانید بدانید که صدا چه زمانی به میکروفون گوشی رسیده چه زمانی ضبط شده است. شما کل اصوات اتاق را همراه با تمام صداهای مطلوب و نامطلوب میشنوید. اما از ویژگی‌های آن این است که سر و صدای باد را به خوبی حذف میکند.

 

علاوه بر همه‌کاره بودن، بزرگترین مسئله خود میکروفون آیفون و محل قرارگیری آن در گوشی است، بنابراین هیچ‌گونه انعطاف‌پذیری در جابجایی میکروفون برای دریافت صدای بهتر وجود ندارد. اگرچه صدای آیفون از نظر منطقی قابل‌قبول است، اما اغلب برای موسیقی یا آواز بسیار خوشایند نیست. بنابراین، بیایید چند گزینه متفاوت دیگر را بررسی کنیم.

 

Saramonic Vmic Mini

Saramonic Vmic Mini یک میکروفون کندانسور با قابلیت جهت‌گیری بسیار جمع و جور (طول آن کمتر از سایز 4) است که برای اتصال به بالای دوربین ساخته شده است. این دستگاه از دو کابل برای اتصال به یک دوربین یا مستقیماً به آیفون شما (با استفاده از آداپتور جک هدفون لایتنینگ به 3.5 میلی‌متر استاندارد) استفاده میکند.

 

میتوانید میکروفون را روی سه‌پایه قرار دهید و آن را به منبع صدا برای ضبط نزدیک کنید (اگر کابل طولانی‌تری اضافه کنید). به اندازه‌ای که بتوان آن را تا جایی که جهت‌دهی آن به شما امکان میدهد بر روی هدف و منبع صدا که در آن جا قرار دارد تمرکز کند و صدای از اطراف اتاق را ضبط کند. این یک پیشرفت اساسی با هزینه بسیار کم است.

 

IK Multimedia iRig Mic Video

IK Multimedia iRig Mic Video دارای یکی از هوشمندانه‌ترین طراحی‌ها ذر میکروفون‌های این گروه است.

 

این میکروفون نه تنها این امکان را به شما میدهد که روی صدای جلوی دوربین و مکانی که هدف قرار دارد متمرکز شوید بلکه دارای یک آهنربای داخلی نیز هست که به شما این امکان را میدهد درست در پشت دوربین خود آن را نصب کنید. کابل USB به Lightning به طور مستقیم به ورودی Lightning تلفن شما متصل میشود.

 

هنگام استفاده از دوربین عقب و باکیفیت بالاتر در تلفن بسیار خوب کار میکند و هر چه به سوژه شما نزدیک‌تر باشد به نظر میرسد عملکرد بهتری دارد. با این حال، اگر شما فیلم‌ها را به سبک سلفی (در حال نگه‌داشتن تلفن) تهیه میکنید باید توجه کنید که پایه میکروفون و متعلقات نیمی از صفحه دوربین را مسدود میکند و جلوی دید را میگیرد.

 

با این حال، کار کردن با میکروفون iRig Mic Cast HD تجربه بی‌نظیری خواهد بود. بنابراین اگر میخواهید یک میکروفون جمع و جور را به گوشی خود وصل کنید، این یک گزینه بسیار عالی است و صدای بسیار خوبی را ضبط میکند.

 

Shure MV88

Shure MV88 تنها میکروفون استریو در این گروه است، به دلیل صدای استثنایی و فرم ساده آن، برنده این گروه است. این میکروفون مستقیماً به تلفن شما وصل میشود. توجه داشته باشید، من نگفتم كه كابل به تلفن شما وصل شده است – بلکه خود میکروفون با رابط لایتنینگ مستقیم به گوشی شما متصل میشود، این امکان را به شما میدهد تا با سیستم متغیر استریو یا یک جهته، دو جهتی یا حد واسط این دو ضبط کنید.

 

نرم‌افزار MOTIV iOS یا نرم‌افزار ویدئویی MOTIV که من برای ضبط نمونه‌ها استفاده کردم امکاناتی از قبیل: انتخاب‌کننده، فشرده‌سازی دوتایی، کاهش سر و صدای باد، اکولایزر، سوئیچینگ سمت چپ، اضافه‌کننده ایستگاه‌های از پیش تنظیم شده برای موسیقی، صدا و آواز، اجرای زنده و غیره را ارائه میدهد.

 

و کل میکروفون (با کیس و شیشه جلو آن) با احتیاط در جیب شما جا میگیرد، بنابراین هیچ بهانه‌ای برای حمل آن وجود ندارد و هر بار که میخواهید یک فیلم را ضبط کنید، صدای استریو باکیفیت بالا خواهید داشت. صادقانه بگم واقعا هم دیگر بهانه‌ای نیست. در مقایسه با سایر گزینه‌ها، هرکسی که صدای ضبط شده این میکروفون را میشنود، شوکه میشود.

 

Audio-Technica AT2020USB+

میکروفون مدل Audio-Technica AT2020USB + با دلیل خوبی به استاندارد صنعت برای سازندگان حوضه صوتی و موسیقی دانان تبدیل شده است.

 

با ترکیبی از صدای عالی، ظاهری حرفه‌ای و یک قیمت بسیار منصفانه با خروجی USB برای استفاده آسان، آن را به یک راه‌حل عالی برای هرکسی که مایل است مستقیماً به تلفن یا رایانه خود  آن را وصل کند و به ضبط بپردازد تبدیل میکند. حالا بهترین قسمت و ویژگی آن چیست؟ این که میکروفون صدای بدون خط و خشی برای شما ضبط میکند که گویی شما از یک استودیوی واقعی به جای منزل خود برای ضبط استفاده کرده‌اید.

 

Rode VideoMic NTG

Rode VideoMic NTG یک میکروفون چند‌جهته است که فیلتر شوک و باد هم دارد، درست بالای یک دوربین نصب میشود یا میتوانید به روی یک سه پایه آن را قرار داده تا بتوانید آن را به هدف ضبط نزدیک کنید. این میکروفون جک گرداننده برای پوشش جهات و بسیاری از ویژگی‌های ابتکاری مانند کنترل افزایش صدای خروجی، فیلتر صدای قابل تنظیم (75 Hz/150Hz)، و تقویت فرکانس تا 20 دسی‌بل را در اختیار شما قرار میدهد و دارای یک خروجی سنج خودکار است.

 

بنابراین میتوانید آن را به دوربین DSLR یا به طور مستقیم به آیفون خود وصل کنید (با استفاده از آداپتور جک هدفون لایتنینگ به 3.5 میلی‌متر استاندارد). همچنین دارای یک خروجی USB است، که میتوانید آن را مستقیماً به رایانه متصل کنید. و دارای یک باتری لیتیوم قابل شارژ است که برای تامین انرژی میکروفون ساخته شده است.

 

راستی درباره کاراییش چیزی گفتم؟ این احتمالاً بهترین و پرکاربردترین میکروفون قابل‌استفاده در زمین بود که من باهاش کار کردم. آن را به هدف ضبط نزدیک کنید تا  هر کجا که صدای بهتری بدست آورید. برای ضبط صدای فیلم یا صحبت کردن وقتی میخواهید از تلفن برای ضبط استفاده کنید، این یک انتخاب واقعاً مناسب است.

 

Apogee HypeMiC

وقتی Apogee برای اولین بار این میکروفون (HypeMiC) را تقریبا 10 سال پیش معرفی کرد، من مشکوک شدم. این میکروفون مانند میکروفون اسباب‌بازی کوچک بود. اما من آن را وصل کردم و گوش کردم. از شدت شوک به زمین افتاده بودم. من هرگز یک میکروفون سازگار با USB یا iOS ندیده بودم که به نظر برسد در استودیوی ضبط از آن استفاده کرده‌ام. این یک میکروفون واقعی است. از آن زمان تاکنون برای مصاحبه، گفتگوهای ویدیویی و هر چیزی که در تلفن خود ضبط میکنم از آن استفاده کرده‌ام.

 

HypeMiC یک جانشین شایسته در این میکروفون است، مبدل‌های 24 بیتی/96 کیلوهرتز Apogee و یک کمپرسور داخلی را به شما ارائه میدهد، و دارای یک فیلترپاپ، سه‌پایه و یک کیف حمل جذاب است. اگر سهولت اتصال مستقیم تلفن خود را میخواهید اما نمیخواهید از نظر صوتی از چیزی را از دست بدهید، HypeMiC بهترین انتخاب شماست. خودتان به آن گوش دهید.

 

HypeMiC با یک کابل کامل میشود که مستقیماً به کانکتور Lightning iPhone شما وصل شود.

 

Rode NTG-2

بزرگترین مزیت استفاده از میکروفون Rode NTG-2 توانایی آن در حذف صدای اتاق و تقویت و برجسته کردن صدایی است که میخواهید آن را ضبط کنید. NTG-2 یک میکروفون با پورت USB یا یک میکروفون سازگار با iOS نیست، اما من میخواهم آن را توی این لیست قرار بدم تا آنچه را که میتوان با یک میکروفون دارای تنظیم صوتی خوب (اما بسیار معمولی) انجام داد، نشان دهم.

 

استفاده از این میکروفون یا هر نوع عادی معمولی بسیار آسان است. من به سادگی میکروفون را با استفاده از کیت ارتقاء Apogee iOS به رابط Apogee One وصل کردم و خروجی لایتنینگ را به آیفون خود وصل کردم. بارگیری نرم‌افزار Apogee Maestro iOS از AppStore به من اجازه داد که هنگام ضبط، کنترل انتخاب I/O، افزایش preamp و گزینه‌های نظارت بر پروژه‌ام را کنترل کنم.

 

بهترین قسمت ویژگی آن کدام است؟ با رابط کاربری فوق‌العاده قابل‌حمل Apogee One که قدرت فوق‌العاده برای میکروفون میکسر را فراهم میکند و همچنین فرکانس 62dB را نیز ارائه میدهد، میتوانم از هر میکروفونی که میخواهم استفاده کنم و میدانم که با رابط Apogee بهتر کار میکند.

 

نحوه ضبط فیلم‌های بهتر در آیفون در پشت صحنه (نکات)

هنگام کار با میکروفون‌های iOS یا USB و وصل شدن به آیفون، حتماً تمام آداپتورها/کابل‌های موردنیاز خود را (USB ،TRRS، لایتنینگ و غیره) داشته باشید. هنگامی که تمام پورت‌های I/O شما به آیفون در رابط لایتنینگ متصل باشد، معمولاً به آداپتورهای موردنیاز احتیاج دارید.