شارژ بی سیم از طریق Qi wireless charger

امروزه دنیای مدرن به سرعت در حال دوری از اتصالات کابلی است. سال هاست که از طریق فناوری هایی مانند قابلیت اتصال وای فای و قابلیت بلوتوث امکان انتقال اطلاعات به صورت بی سیم مهیا شده است. با وجود اینکه حدود 100 سال پیش نیکولا تسلا توانست الکتریسیته را از طریق القائی به صورت بی سیم منتقل کند، اما این فناوری هنوز راه چندانی در زندگی روزمره ما باز نکرده است.

اما طی چند سال گذشته بسیاری از افراد دریافته اند که استفاده از شارژرهای بی سیم مجهز به استاندارد Qi بسیار راحت تر است و به همین جهت این فناوری به سرعت در حال رشد می باشد. در ادامه به طور کامل با سیستم شارژ بی سیم Qi آشنا خواهیم شد.

شارژر بی سیم القائی چگونه کار می کند؟

شارژ بی سیم به شما این امکان را می دهد که دستگاهی مانند تلفن هوشمند، هدفون بی سیم، هندزفری بی سیم، خود را بدون استفاده از کابل شارژ کنید. عملکرد درونی فناوری شارژ بی سیم بسیار پیچیده می باشد، اما مفهوم اصلی بسیار ساده است. برای شارژ بی سیم نیاز به اجزائی به نام کویل القائی می باشد. این کویل ها، سیم پیچ هایی از جنس مس هستند که در شارژر بی سیم و تلفن های همراه سازگار تعبیه شده اند.

در این فناوری ایستگاه شارژ به محض شناسایی دستگاه سازگار در نزدیکی خود، میدان الکترومغناطیسی کوچکی در فاصله چند میلی متر بالاتر از سطح شارژر ایجاد می کند. سپس تبادل انرژی القائی بین سیم پیچ فرستنده و گیرنده آغاز می شود. سیم پیچ گیرنده جریان را به باتری منتقل می کند و باتری شارژ می شود. در این حین، فرایند شارژ به صورت مداوم کنترل شده و به محض شارژ کامل باتری، به طور خودکار متوقف می شود. این فناوری در ابتدا برای شارژ برخی از مدل های مسواک برقی مورد استفاده قرار گرفت.

استاندارد Qi چیست؟

چیست؟ QI شارژ بی سیم | QI Wireless Charger

استاندارد Qi استانداردی برای انتقال برق به صورت بی سیم است که به آن شارژ القائی می گویند. این استاندارد بیشتر در تلفن های همراه هوشمند استفاده می شود. Qi در سال 2008 توسط WPC (کنسرسیوم برق بی سیم) توسعه یافت و تا کنون به وسیله همکاری با بیش از 500 شرکت، بر استانداردهای رقیب خود برتری یافته است. استاندارد Qi به دستگاه یا سازنده خاصی محدود نمی شود. و این بدان معنی است که یک ایستگاه شارژ Qi ساخته شده توسط سازنده ای خاص می تواند برای شارژ تمام دستگاه های Qi سازگار استفاده شود.

مانند هر محصول دیگری، تفاوت هایی در کیفیت شارژرهای Qi ساخت برندهای مختلف وجود دارد. معمولا مدل های ساخته شده توسط سامسونگ از کیفیت بالایی برخوردارند. این شرکت همزمان با معرفی مدل Galaxy S6، از شارژر بی سیم خود نیز رونمایی کرد و از آن زمان به بعد برای هر یک از پرچمداران خود یک شارژر Qi جداگانه عرضه کرد. شارژرهای بی سیم سامسونگ اغلب جزء پرفروش ترین های بازار هستند.

در حال حاضر شارژرهای بی سیم Qi زیادی در بازار موجود هستند، اما مقایسه و خرید یکی از آن ها برای کاربران عادی چندان آسان نیست. امروزه این نوع از شارژرها به صورت یک دستگاه مستقل توسط شرکت ها به فروش می رسند و در مدل های رومیزی، پایه نگه دارنده اتومبیل و پاوربانک در بازار موجود هستند. به طور کلی خرید مدل های تولید شده توسط برندهای معتبر بهتر است.

برخی از مدل ها نیز برای تلفن های همراه خاصی طراحی شده اند. سطح توان فعلی شارژر های Qi، 5 وات، 7.5 وات و 10 وات می باشد. مدل های جدیدتر از هر سه سطح توان پشتیبانی می کنند و به طور خودکار سطح توان متناسب با هر مدل را به کار می گیرند. با این حال این ویژگی در مدل های ارزان قیمت به چشم نمی خورد.

نحوه استفاده از شارژر بی سیم Qi

استفاده از Qi برای شارژ بی سیم تلفن همراه ساده است. برای این کار تنها کافیست شارژر را به پریز دیواری یا فندکی اتومبیل خود متصل کرده و سپس گوشی خود را بر روی آن قرار دهید. در هنگام استفاده تنها باید به یک نکته توجه کنید و آن نکته این است : عیب صلی پدهای شارژ القائی این است که فاصله و قرارگیری دقیق دستگاه گیرنده بر روی پد شارژ بسیار مهم است.

در حالیکه شارژر رزونانسی اجازه آزادی عمل بیشتری را می دهد، دستگاه هایی که از Qi استفاده می کنند، باید به شیوه ای نسبتا دقیق بر روی پد شارژ قرار بگیرند. امروزه برخی از تولید کنندگان شارژرهای بی سیم با تعبیه سیم پیچ های متعدد در شارژر، این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرده اند. با این حال همچنان باید تلفن همراه به درستی در راستای یکی از سیم پیچ ها قرار گیرد. این مشکل معمولا با کمک علائم راهنمایی که بر روی صفحه شارژ نقش بسته است، برطرف می شود.

چرا سازندگان تلفن همراه استاندارد Qi را ترجیح می دهند؟

سازندگان تلفن همراه به چند دلیل از استاندارد Qi نسبت به رقبا استقبال کردند. اولین و احتمالا مهم ترین دلیل این است که Qi یک شروع باشکوه داشت. از آنجایی که استاندارد Qi پس از معرفی در سال 2008، در سال 2010 به طور فراگیر منتشر شد، سازندگان تراشه توانستند تراشه هایی را طراحی کنند که در شارژرهای بی سیم ساخت برندهای معتبر قابل استفاده بود.

با استفاده از این تراشه های ساخت شرکت های ثالث، سازندگان تلفن همراه توانستند فناوری شارژ بی سیم را به روشی مقرون به صرفه و بدون صرف هزینه زیاد بر روی واحد تحقیق و توسعه، پیاده سازی کنند. فناوری شارژ Qi نسبت به فناوری شارژ رزونانسی و دیگر فناوری ها از نظر انرژی بهینه تر است و معمولا از اجزای کوچک تری ساخته می‎ ‎شود. این بدان معناست که شارژرهای القائی می توانند جمع و جورتر از مدل های رقیب باشند.

در دسترس بودن تراشه ها و کوچک بودن قطعات باعث شد تا در سال 2012 بسیاری از تولیدکنندگان اندرویدی از جمله نوکیا، ال جی و اچ تی سی این فناوری را در محصولات خود به کار بگیرند. ویژگی شارژ رزونانسی در سال 2014 به استاندارد 1.2 Qiافزوده شد. این امر Qi را به تنها استاندارد با مشخصات شارژ القائی تبدیل کرد و نگرانی سازندگان تلفن همراه را در بحث سازگاری دستگاه های مختلف برطرف کرد.

شارژ بی سیم Qi و اپل

برخی از تولیدکنندگان اندروید در اوایل سال 2012 به بازار Qi افزوده شدند، اما اپل تا زمان عرضه آیفون 8 در سال 2017 به کنسرسیوم برق بی سیم (WPC) نپیوست. البته ناگفته نماند که با عرضه اپل واچ، اپل سیستم مبتنی بر استاندارد Qi را خیلی زودتر از زمان پیوستن به WPC به کار برد. اما سرانجام همزمان با عرضه آیفون 8 و آیفون X، اپل نسخه بهینه شده اختصاصی خود را به نفع استاندارد Qi کنار گذاشت. این کار به کاربران اندروید و اپل این امکان را داد که بتوانند برای شارژ دستگاه های خود از یک شارژر بی سیم یکسان استفاده کنند.

هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

QI Wireless Charging 2

هنگام خرید شارژر بی سیم با استاندارد Qi باید به نکات زیر توجه کنید:

  • عملکرد : شارژرهای Qi موجود در بازار بسته به تلفن هوشمند مربوطه، دستگاه را با توان های 5 وات، 7.5 وات و 10 وات شارژ می کنند.
  • طراحی : اکثر مدل ها تخت بوده و یا به صورت نگه دارنده طراحی شده اند.
  • فناوری : هرچه تعداد سیم پیچ های القایی بیشتر باشد، بهتر است.
  • سازنده : خرید مدل های ساخته شده توسط برندهای معتبر مانند سامسونگ، انکر و بلکین توصیه می شود.
  • لوازم جانبی همراه محصول : شارژرهای Qi اغلب بدون منبع تغذیه به فروش می رسند. در صورت نیاز، وجود منبغ تغذیه همراه محصول را بررسی کنید.

مزایا و معایب شارژر Qi

مزایای شارژر Qi چیست؟

  • در زندگی روزمره بسیار کاربردی است و دیگر لازم نیست زحمت اتصال کابل USB به درگاه موجود بر روی تلفن همراه را بکشید.
  • اتصالات و کابل ها بر اثر استفاده فرسوده نمی شوند.
  • استاندارد مستقل متناسب با اپل و اندروید.
  • امکان استفاده در اماکن عمومی (رستوران، فرودگاه، هتل و …) وجود دارد.
  • ایمنی بیشتر در مقایسه با روش شارژ کابلی.

معایب شارژر Qi چیست؟

  • شارژ دستگاه بیشتر طول می کشد و ممکن است مصرف برق کمی افزایش یابد.
  • برخی از دستگاه ها از این فناوری پشتیبانی نمی کنند.
  • تماس مستقیم تلفن همراه با شارژر ضروری است.
  • در حین شارژ باید محافظ های ضخیم بدنه تلفن هوشمند برداشته شوند.
  • انتقال شارژ بدون اتلاف انرژی امکان پذیر نیست و بخش کوچکی از برق به گرما تبدیل می شود. در نتیجه ممکن است گوشی هوشمند یا شارژر کمی گرم شوند. به همین دلیل است که در برخی از مدل های دارای استاندارد  Qiمجهز به شارژ بی سیم، یک فن کوچک برای خنک سازی تعبیه شده است. این ساختار تضمین می کند که دستگاه یا شارژر همواره در وضعیت دمایی بهینه قرار داشته باشد.

طراحی

دستگاه شارژ بی سیم عمودی و تخت، رایج ترین نوع دستگاه های شارژ القائی مبتنی بر استاندارد Qi هستند. دستگاه شارژ عمودی به شما این امکان را می دهد که حتی در هنگام شارژ نیز بتوانید بر صفحه نمایش خود تسلط داشته باشید. کاربرد این طراحی بیشتر برای استفاده بر روی میز دفترکار یا خانه می باشد.

شارژرهای تخت نیز برای مواقعی که می خواهید شارژر را بر روی زمین بگذارید و احتیاجی به مشاهده صفحه نمایش در هنگام شارژ ندارید، مناسب هستند.  به منظور پوشش فضای بیشتر، ایستگاه های شارژ بی سیم اغلب دارای چندین سیم پیچ القائی می باشند. برخی از شارژرهای بی سیم نیز دارای سطح وسیع تری بوده و می توانند چندین دستگاه را به صورت همزمان شارژ کنند.

آن ها برای شارژ همزمان تلفن های هوشمند، ساعت های هوشمند و همچنین ایستگاه شارژ ایربادها مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از مدل ها توانایی شارژ تا سه دستگاه به صورت همزمان را دارند.

شارژر بی سیم : محبوبیت موقت یا همه گیری دائمی؟

راحتی استفاده از شارژر بی سیم به نسبت نمونه های کابلی سنتی را می توان به عنوان یک مزیت آشکار مد نظر قرار داد. امروزه اکثر تلفن های هوشمند پرچمدار ساخت برندهای معروف، به این ویژگی مجهز شده اند. و شرکت های زیادی در حال برنامه ریزی و توسعه شارژرهای Qi هستند. پس همانطور که پیداست، این فناوری مهمان همیشگی دنیای فناوری خواهد بود.

آیا تلفن هوشمند من مجهز به Qi است؟

برای اینکه متوجه شوید که تلفن هوشمند شما مجهز به Qi است یا خیر، باید نگاهی به مشخصات سخت افزاری آن بیاندازید. برای اینکار می توانید نگاهی به دفترچه راهنمای دستگاه خود بیاندازید. همچنین می توانید برای آگاهی از وجود این فناوری در تلفن همراه خود، مشخصات سازنده را در وبسایت مشاهده کنید.

Qi مخفف چیست؟

در اصل Qi یک کلمه چینی است که به صورت (چی) تلفظ می شود. اصل این کلمه به معنای نیروی زندگی یا جریان انرژی است. این نامی مناسب برای فناوری ای است که به دستگاه های الکترونیکی شما نیرو و انرژی می بخشد.

آیا خرید شارژر بی سیم Qi توصیه می شود؟

اگرچه استفاده از شارژر بی سیم راحت است، اما در زمان حال بیش تر به صورت یک وسیله تجملاتی به حساب می آید و وجود آن چندان ضرورتی ندارد. شما می توانید با خرید یک کابل شارژ خوب، به راحتی تلفن همراه خود را شارژ کنید. همچنین شارژ Qi کندتر از شارژ از طریق کابل است. بنابراین اگر زمان شارژ برای شما مهم است باید شارژ به روش کابلی را انتخاب کنید. اما اگر از دست و پا گیری کابل در محیط کار یا منزل خود متنفرید، ممکن است روش بی سیم را ترجیح دهید.

استانداردهای رقیب

A4WP

این فناوری به طور رسمی توسط Alliance for Wireless Power پشتیبانی می شود و از فناوری بی سیم مشابه Qi استفاده می کند، اما برای دستگاه هایی با قدرت بالاتر ساخته شده است و از محصولات ساخت برندهای معتبری مانند دل، کنون، اچ تی سی، اینتل و کوالکام پشتیبانی می کند.

PMA

این فناوری توسط Power Matters Alliance پشتیبانی شده و به شکل Powermat عرضه می شود. در حال حاضر هم گوگل و هم استارباکس از این فناوری پشتیبانی می کنند.

آیا شارژ بی سیم مضر است؟

نظرات کارشناسان متفاوت است. از سویی بسیاری از کارشناسان بر این باورند که میزان پایین تشعشعات الکترومغناطیسی که از شارژر بی سیم ساطع می شود، بی ضرر است. برخی نیز بر این باورند که این تشعشعات خطرناک بوده و تاثیرات منفی زیادی بر بدن می ‎گذارد.

چه مقدار تابش الکترومغناطیسی توسط سیستم شارژ بی سیم ساطع می شود؟ همانطور که گفتیم اصل فناوری Qi برای سال ها، بدون هیگونه تاثیرات فیزیکی شناخته شده ای بر سلامت انسان، در مسواک های برقی استفاده شده است. به دلیل برد کم فناوری شارژ بی سیم Qi، تابش الکترومغناطیسی به شدت محدود است. تشعشعات الکترومغناطیسی فقط در ناحیه نزدیک به شارژر و هنگامی که از آن استفاده می شود، وجود دارد. امروزه انتشار پرتوهای الکترومغناطیسی با تعبیه محافظت اضافی در سیم پیچ های فرستنده و گیرنده کاهش یافته است.