تاریخچه‌ی برند ایسوز

مقدمه

نام Asus از چهار حرف آخر کلمه «Pegasus» گرفته شده است، Pegasus در افسانه های یونان به معنی اسب بالدار می باشد. بنیانگذاران تمایل داشتند نام شرکتشان با اولین حرف الفبا آغاز شود. بنابراین این اسم را انتخاب کردند.

سال 1989 چهار نفر از کارمندان و مهندسان سابق Acer به نام های  T.X. Tung، Ted Hsu، Wayne Hsi و M.T. Liao ساکن تایوان تصمیم گرفتن شرکت خودشان را تاسیس کنند. آن زمان دوران سختی برای صنعت IT بود به همین دلیل بنیانگذاران ASUS تصمیم گرفتند به طور کامل بر بازار کشور خود تمرکز کنند.

این شرکت کار خود را آغاز کرد اما در ابتدا با مشکلات زیادی موجه شد، کمپانی اینتل، که تأمین  کننده پردازنده ها بود، کار کردن با شرکت های معتبرتر را ترجیح می داد و شرکت های تایوانی می توانستند پردازنده را شش ماه پس از اینکه شرکت هایی مانند IBM تمام نمونه های مورد نیاز خود را خریداری کرده بودند، دریافت کنند.

ASUS سعی کرد با استفاده از Intel 486یک مادربرد نمونه اولیه ایجاد کند، محصول تولید شد اما هنوز کامل نبود، بنابراین آنها تصمیم گرفتند مشکل را حل کنند، آنها متوجه شدند مادربردی که توسط آن ها ساخته شده است قادر است به درستی بدون نیاز به تغییرات بیشتر کار کند. با وجود این موفقیت از این لحظه آنها قادر هستند با رقبای خود مواجه شوند اگرچه راه تا موفقیت زیاد است.

با رشد درآمد تدریجی شرکت دامنه فعالیت ها نیز گسترش یافت. بعد از مادربردها نوبت کارت های ویدیو و درایوهای نوری بود. در سال 1994، جانی شی رئیس ایسوس شد و مدت طولانی سمت خود را حفظ کرد. دامنه محصولات همچنان در حال گسترش بود. نه تنها خط تولید، بلکه پیوندها نیز دوباره محکم شد، هیولت پاکارد، یک شرکت بزرگ، به شریکAsus  تبدیل شد.

سال 2000 اولین لپ تاپ را عرضه کرد، می توان این سال را سال تاریخی برای این کمپانی در نظر گرفت چون موفقیت های دیگری نیز در این سال داشتند. به هر حال، ASUS در حال تبدیل شدن به یکی از اولین کسانی بود که ترجیح می دهد فن آوری های خود را به کشورهای دیگر معرفی کند. به عنوان مثال یکی از تولیدات منحصر به فرد کمپانی سیستم voice reporting POST و سیستم خنک کننده Q-Fan بود. این شرکت با توجه ویژه به رایانه ها و ارتباطات، از استراتژی K 3-پیروی می کند. در زمینه رایانه های شخصی خیلی خوب جلو رفتند و این انگیزه ای قدرتمند برای عرضه محصولات جدید بود.

پاییز 2005، ایسوس اولین شتاب دهنده  فیزیکی PhysX خود را تولید می کند. زمستان همان سال  با عرضه TLW32001وارد بازار تلویزیون LCD شد.

ابتدای سال بعد، ASUS همچنین از همکاری خود با لامبورگینی برای توسعه سری VX خبر داد. به طور کلی می توان گفت، سال 2005 سال مفید و پر بازدهی بود.

در بهار سال 2006، این شرکت به عنوان یکی از تولید کنندگان اولین مدل های Microsoft Origami مورد تایید قرار گرفت، ایسوس سرمایه گذاری مشترکی را با شرکت تایوانی Gigabyte Technology چند ماه بعد در همان سال ایجاد کرد که مادربردها و سایر تجهیزات رایانه ای را تولید می کرد.

تاریخجه برند Asus

در ماه ژوئن  سال2007 ، ASUS اعلام کرد  که می خواهد نت بوک Eee PC را راه اندازی کند. پاییز همان سال  با اعلام انتشار درایو نوری ترکیبی BC-1205  PT (BD-ROM / DVD-Writer) پشتیبانی خود از فناوری Blu-ray را اعلام کرد. متعاقباً پس از این موضوع، شرکت چندین لپ تاپ مبتنی بر Blu-ray  را تولید کرد.

شروع سال 2008 تجدید ساختار عمده ای همراه خود داشت. این کمپانی به سه بخش مستقل از هم تقسیم شد: برند ASUS، که روی رایانه های برند و الکترونیک تمرکز دارد، کمپانی Pegatron(تمرکز بر تولید مادربردها و اجزای آنها) و کمپانی Unihan Corporation که اجزایی را برای شرکت های دیگر تولید می کرد.

در روند تغییر ساختار، برنامه بازنشستگی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت شرکت مجبور شد کلیه بدهی های قبلی کارمندان خود را پرداخت کند. ASUS در همان سال، تصمیم گرفت کار با پلتفرم Android را شروع کند. به دنبال این تصمیم در سپتامبر همان سال در یک رسوایی خیلی بزرگ قرار گرفت. مجله PC Pro درمقاله ای اعلام کرد که این شرکت به طور تصادفی دسته ای از لپ تاپ ها را با کرک و نرم افزار دزدی تولید کرده است که حاوی اطلاعات محرمانه مایکروسافت بوده است. سخنگوی ASUS  در پاسخ به این ادعا قول داد تحقیقات وسیعی را انجام دهد، اما درباره نحوه قرارگیری اطلاعات روی دستگاه ها توضیحی نداد.

در سال 2008 اولین کارت صدا با نام Xonar DX عرضه شد. بعد از مدتی Xonar D1 به بازار آمد. شباهت زیادی با Xonar DX داشت اما از طریق رابط PCI به مادربرد متصل می شد.

ایسوس کارت صدای پیشرفته Essence ST را در ماه مه 2009 به بازار عرضه کرد. کارت Xonar DG سال بعد جایگزین آن خواهد شد و هدف از آن برای افرادی است که بودجه محدودی دارند.

 سال 2010  با عرضه تلفن هوشمند مشترک که نتیجه یک کار مشترک ASUS و Garmin بود همراه بود. در طول دو سال گذشته این شرکت 6 گوشی هوشمند دیگر نیز عرضه کرده بود.  دسامبر 2010 یاد آور عرضه باریک ترین لپ تاپ جهان، ASUS U36 است. مجهز به پردازنده اینتل با ولتاژ استاندارد (و نه کم) بود و ضخامت آن فقط 19 میلی متر بود.

دسامبر 2011، سری معروف رایانه های Essentio که شامل سری CG (برای بازی ها)، سری CM (برای سرگرمی و استفاده در منزل) و همچنین CS و CP Slimline بود عرضه شد.

در نمایشگاه همان سال، تبلتEee Pad Transformer، معروف به TF101، ارائه شد. یک تبلت شیک با سیستم عامل اندروید، بدنه فوق العاده نازک (در کل 13 میلی متر) و وزن کمتر از 700 گرم بود.

از تبلت های معروف ASUS دو نسل از Nexus 7 هستند که در سال های 2012-2013 عرضه شدند.

سال 2013، به دلیل فروش کم، ASUS رسماً تولید سری Netbook Eee PC خود را متوقف کرد. سلیقه و خواسته مشتری دائماً در حال تغییر بود و اکنون آنها بیشتر اولترابوک ها و تبلت ها را ترجیح می دادند.

در این مرحله، ایسوس در حال تبدیل شدن به پنجمین تولید کننده رایانه های شخصی در جهان بود. همچنین طبق گفته Business week  در بین 10 شرکت برتر فناوری اطلاعات در جهان قرارداشت.

اولین تلفن هوشمند از ASUS گوشی P505 بود. این کمپانی سعی کرد تا این گوشی را با بهترین تجهیزات بسازد. ظرفیت باتری کم بود اما این تلفن هوشمند می توانست به آفلاین کار کند. این تلفن هوشمند دارای یک صفحه کلید دیجیتالی تاشو، پشتیبانی از بلوتوث و GPRS، باتری قابل جابجایی و یک نرم افزار استاندارد بود.

یکی دیگر از گوشی های قابل توجه ZenFone 5  دستگاهی با عملکرد بالا بود. این یک گوشی هوشمند برای گیمرها ساخته شد. تمام تلفن های هوشمند سری ZenFone به پردازنده گرافیکی با کیفیت بالا مجهز بودند.

هدف این کمپانی بزرگ امرزه پاسخگویی به موقع به تغییر تقاضاهای بازار است.

محصولات ASUS با توجه ویژه ای که به آخرین دستاوردها و پیشرفتهای نوآورانه در زمینه الکترونیک دارند همیشه از کیفیتی برخوردارند که خریدار در آن شک ندارد. یکی از اصلی ترین وظایف متخصصان شرکت، تعهد ثابت به تعالی و پیشرفت است.

امروزه ASUS در کشور خود یعنی تایوان از اعتماد ویژه مصرف کننده و مشتریان برخوردار است، جایی که از نظر کیفیت محصولات تولیدی بهترین است. تعداد کارمندان این کمپانی مدت هاست که از 100ها هزار نفر بالاتر رفته است. تقریباً بیست و پنج سال است که این شرکت برای منافع مشتریان خود کار می کند، به راه خود در بهبود و تعالی ادامه می دهد و  همه ساله طرفداران جدیدی را در سراسر جهان به خود جذب می کند.

به طور کلی، میت وان گفت ایسوس تقریباً همه مواردی را که با کامپیوتر ارتباط دارد تولید می کند مانند ماوس، صفحه کلید، وب کم،هدفون و اسپیکر، جوی استیک و هر چیز دیگری.