بررسی اسپیکر وایرلس بنگ اند الوفسن Bang & Olufsen Beoplay A9

طراحی اسپیکر A9 حتی برای برندی که به طراحی‌های برجسته و نمادین معروف است هم کمی عجیب و غریب محسوب می‌شود. اندازه بزرگ و دایره‌ای آن که بر روی سه پایه چوبی قرارگرفته‌ است، صدای خوب و مناسبی را برای هرگونه فضای داخلی تضمین می‌کند. اسپیکر بنگ اند الوفسن A9 یکی از قدرتمند‌ترین اسپیکرهای وایرلس موجود در بازار است. اسپیکر Beoplay A9 مدتی است که معرفی و روانه بازار شده‌است، در این مقاله به جدیدترین ورژن آن mk.IV می‌پردازیم. برای اولین بار در این اسپیکر از یک میکروفون برای دستیار گوگل و عملکرد هوشمند Active Room Compensation استفاده شده‌است.

اسپیکر بنگ اند الوفسن Beoplay A9

سازنده دانمارکی بنگ اند الوفسن بیشتر ما را یاد یک طراح مبلمان می‌اندازد تا یک برند محصولات صوتی. دلیل این امر هم بطور مختصر این است که آن‌ها در زمینه فناوری صوتی از دانش و مهارت بالایی برخوردارند. در عین حال نمی‌توان منکر این قضیه شد که بدون شک، این طراحی Beoplay A9 است که در نگاه اول توجه هرکسی را برمی‌انگیزد. کاملا قابل درک است چرا که طراحی این اسپیکر وایرلس در نوع خودش منحصربفرد است؛ هم شکل (دایره‌ای) و هم اندازه بزرگش دور از تصور است. گرچه Hifi Power تئوفل از لحاظ اندازه خیلی غول‌آساست ولی طبق مشخصات از حیث توان، اسپیکر وایرلس Beoplay A9 حتی از اسپیکر غول‌پیکر ۹۵۰ واتی تئوفل هم قوی‌تر است.

نسل چهارم اسپیکر وایرلس Beoplay A9 نوآوری‌های دیگری هم به کار اضافه کرده است. نسخه سوم این اسپیکر آپدیت قابل توجهی در زمینه صدا داشت و A9 هم از این قاعده مستثنی نیست. قابلیت‌های استریم که در ورژن سوم اضافه شد (کروم‌کست، AirPlay2 و بلوتوث) در این نسخه هم وجود دارند. قابلیت جدیدی که در نسخه چهارم اضافه شده‌است درواقع پشتیبانی از دستیار صوتی گوگل (با میکروفون داخلی) و قابلیت دیگریست که میزان آکوستیک بودن محیط را با تست صدا تعیین و جبران می‌کند. به لطف قابلیت هوشمند Active Room Compensation، اسپیکر نسل چهارم A9 باید بتواند در هر اتاقی عملکرد خوبی داشته باشد.

 

بررسی اسپیکر وایرلس بنگ اند الوفسن Bang & Olufsen Beoplay A9

 

طراحی Beoplay A9 بنگ اند الوفسن گویای همه‌چیز است

طراحی نسل چهارم این اسپیکر در مقایسه با نسل اول آن که هشت سال پیش رونمایی شد تغییرات چندانی نکرده‌است. با این حال همچنان عنصر تازگی و غافلگیری‌ش را که از مولفه‌های طراحی نمادین این برند است حفظ کرده است. پس اگر به طراحی اسپیکر A9 علاقه‌مند شدید، احتمالا تا سال‌ها از آن خسته نخواهید شد.

عرضه اسپیکر A9 در نمایشگاه دوسالانه ونیز خودش گویای همه‌چیز است. طراحی این اسپیکر به خودی خود کمی بحث‌برانگیز است، چرا که A9 از دور شباهت چندانی به اسپیکر‌های معمولی ندارد. فرم دایره‌ای با قطر حدود 70 سانتی‌متر آن از دور، شما را یاد گیرنده ماهواره می‌اندازد ولی از نزدیک دیگر اینطور نیست.

به لطف استفاده از متریال ساخت ارگانیک، ظاهر اسپیکر A9 المان تکنولوژیکی ندارد. سه پایه چوبی که اسپیکر A9 روی آن قرار دارد یادآور سه پایه‌های نقاشی است، در حالی که خود اسپیکر تقریبا بطور کامل با پارچه مخصوص اسپیکر پوشانده شده است.

اسپیکر توسط یک حلقه فلزی احاطه شده‌است که پوشش اسپیکر روی آن قرار می‌گیرد. کابل برق همراه آن نیز به لطف پوشش پارچه‌ای، ظاهر شیک‌تری دارد. این‌ها جزییات کوچک ولی مهمی هستند که باعث می‌شوند به آنچه خریدید افتخار کنید.

اسپیکر بنگ اند الوفسن Beoplay A9 در رنگ و جنس‌های مختلف

دوست ندارید فضای داخلی خود را با یک اسپیکر بزرگ ایستاده خراب کنید؟ اسپیکر A9 اندازه کوچکی ندارد، اما این کمپانی با عرضه این اسپیکر در رنگ‌ها و جنس‌های مختلف به شما امکان می‌دهد بتوانید آن را با مبلمان و فضای داخلی خود ست کنید. نسل چهارم اسپیکر A9 در چندین نسخه روانه بازار شده‌است، تعداد آن‌ها به قدری زیاد است که نام‌گذاری را سخت کرده‌است.

از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: رنگ سفید با پایه‌های جنس چوب بلوط و رویه سفید و حلقه آلومینیومی براق؛ رنگ مشکی با رویه مشکی یا خاکستری و حلقه فلزی مشکی که بر روی پایه‌های چوب گردو تیره قرارگرفته‌اند؛ رنگ خاکستری با قهوه‌ای روشن که با پارچه کوادرات ساخته‌شده‌اند. درست است، سازنده مبلمان دانمارکی هم اینجاست – استفاده از پارچه کوادرات در چند ماه اخیر در بین لوازم صوتی بسیار پرطرفدار بوده است.

در نسخه‌های ویژه اسپیکر A9 به همراه پایه‌های چوب بلوط دودی و حلقه مسی رنگ فلزی عرضه می‌شود. قیمت نهایی اسپیکر A9 به نوع و جنسی که انتخاب می‌کنید وابسته است. ارزان‌ترین اسپیکر Beoplay A9 به قیمت ۲۵۰۰ یورو و گران‌ترین آن به قیمت ۲۷۵۰ یورو به فروش می‌رسد.

اگر باز هم این مدل‌ها باب میل شما نیست، می‌توانید اسپیکر مورد نظر خود را به صورت سفارشی انتخاب کنید. در حال حاضر ۸ نوع جنس پارچه مختلف؛ ۴ نوع حلقه و ۴ نوع پایه مختلف وجود دارد که می‌توان بصورت جدا سفارش داد. همینطور می‌توانید پایه‌ها را جدا کرده و اسپیکر A9 را روی دیوار نصب کنید. شخصا ولی پیشنهاد ما این است که برای نمایش زیبایی این اسپیکر آن را روی ۳ پایه استفاده کنید.

جنبه مثبت آن این است که هزینه شخصی‌سازی، در مقابل هزینه اولیه خرید Beoplay A9 چندان گران نیست. برای مثال هزینه یک کاور حدود ۵۰ یورو است، گرچه نسخه پارچه کوادرات گران‌تر و چیزی حدود ۱۳۰ یورو می‌باشد. یک سه پایه جدید و یک قلاب دیواری هرکدام ۱۰۰ یورو. همچنین افرادی هستند که به عنوان شخص ثالث، از روی عکس یا توضیحات، کاور سفارشی تولید می‌کنند. بد نیست بدانید که کمپانی بنگ اند الوفسن هرچند وقت نسخه‌های ویژه‌ای با کاور هنرمندان هم عرضه می‌کند. برای مثال اوایل امسال از Contrast Collection رونمایی شد که شامل یک اسپیکر A9 سیاه و سفید ویژه بود.

 

بررسی اسپیکر وایرلس بنگ اند الوفسن Bang & Olufsen Beoplay A9

 

ناگفته‌های اسپیکر A9

نسخه نهایی Beoplay A9 دارای قابلیت استریم می‌باشد که کمک می‌کند به راحتی بتوانید از گوشی هوشمند یا تبلت خود به اسپیکر آهنگ انتقال دهید. می‌توانید یک پخش‌کننده موسیقی یا CD را هم به آن متصل کنید که چندان به کار نخواهد آمد. ورودی جک صدا در قسمت پشتی و زیر یک پوشش و در کنار دکمه‌های ریست و like قرار گرفته است.

خوشبختانه راه‌های زیادی برای پخش موزیک از پلتفرم‌های مختلف وجود دارد. کاربران اپل ممکن است از AirPlay2 استفاده کنند که در این صورت می‌توانند اسپیکر Beoplay A9 را با اسپیکر‌های دیگر AirPlay2 هماهنگ کنند. مهم نیست چه برندی باشد. کروم‌کست هم همچین امکانی را فراهم می‌کند: می‌توان از هر نوع برنامه پخش موسیقی استفاده کرد و در صورت نیاز می‌توان A9 را بصورت مجازی با دیگر محصولات کروم‌کست به کار برد. هر دو آن‌ها کیفیت خوبی دارند، کیفیت صدای بین منبع اصلی و اسپیکر A9، حداقل روی CD بی‌نقص است.

کروم‌کست و AirPlay2 عملا دو راه برای استریم موزیک در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر به دنبال راه جایگزین دیگری هستید، می‌توانید از امکانات بلوتوث یا DLNA استفاده کنید. در روش دوم، با استفاده از یک اپلیکیشن DLNA مثل BubbleUPnP در اندروید و mConnect Player در IOS فایل‌های خود را از طریق NAS پخش کنید.

اسپیکر A9 قابلیت اتصال به اینترنت از طریق کابل اترنت را هم دارد، گرچه اکثر افراد WIFI را انتخاب می‌کنند. اسپیکر بنگ اند الوفسن را می‌توان به راحتی از طریق برنامه Google home یا از طریق تنظیمات Airplay در نسخه‌های اخیر آیپد و آیفون، به شبکه وای فای متصل کرد.

تعدیل فضا

اسپیکر A9 همچنین با پخش صداهای آزمایشی میزان آکوستیک بودن فضا را اندازه می‌گیرد. در نهایت اسپیکر بر اساس چیزی که می‌شوند صدا را تنظیم می‌کند مثلا برای زمانی که آن را در یک گوشه یا نزدیک پنجره قرار می‌دهید. اگر جای اسپیکر را عوض کنید این آزمایش به محض روشن کردن اسپیکر بنگ اند الوفسن دوباره تکرار می‌شود. اهمیت این کار در این است که محل قرارگیری اسپیکر در کیفیت صدای تولید شده تاثیر بسزایی دارد.

قابلیت Active Room Compensation شباهت زیادی به ویژگی Trueplay در سونوس دارد. کاملا مثل اسپیکر وایرلس برند آمریکایی این ویژگی در Beoplay A9 بسیار منطقی و کاربردی است. محصولی مثل A9 به دلیل داشتن جلوه بصری، بهتر است در جای خوبی از اتاق قرار بگیرد. ولی این مکان لزوما نباید جایی باشد که از لحاظ آکوستیک بودن بهترین است.

قابلیت کنترل از طریق اپلیکیشن، لمس و صدا در اسپیکر بنگ اند الوفسن BeoPlay A9

بنگ اند الوفسن اپلیکیشن مخصوص به خود را هم دارد که دقیقا همان برنامه‌ای است که برای دیگر دستگاه‌های B&O استفاده می‌شود. این برنامه در نسخه اندروید خود دارای امکانات محدودی است و کاستی‌هایی نظیر نداشتن کنترل صدا در آن دیده می‌شود. نسخه IOS آن دارای امکانات بیشتری است و در آن به راحتی می‌توان حجم صدا را تنظیم کرد. وجود تفاوت‌ها علی‌رغم شباهت زیادی این دو نسخه به یکدیگر، بسیار عجیب است. در نسخه اندروید هنگام پخش آهنگ می‌توانید از دکمه‌های قرار گرفته روی گوشی‌هوشمندتان برای تنظیم صدا استفاده کنید.

جدای از این‌ها، استفاده از اپلیکیشن بنگ اند الوفسن بسیار خوشایند است. برای مثال، می‌توانید به راحتی از بین preset های مختلف انتخاب کنید و همچنین با حرکت دادن یک دایره ۴ نوع ویژگی خاص مثل Warm یا Clear را برای آهنگ خود تنظیم کنید.

همانطور که از برند بنگ اند الوفسن انتظار می‌رود، آن‌ها خدمات فیزیکی را فراموش نکرده‌اند. بله در اینجا هم مثل BeoSound Stage خبری از ریموت کنترل نیست. لبه بالایی اسپیکر A9 دارای قابلیت لمسی بسیار جالبی است. با حرکت دست به سمت راست می‌توانید صدا را افزایش دهید. یک ضربه کوچک باعث متوقف کردن آهنگ شده و ضربه با مکث باعث قطع شدن صدای آن می‌شود. همچنین زمانی‌که موزیکی در حال پخش نیست با یک ضربه می‌توانید آهنگ را پلی کرده و یا مستقیما به رادیو وصل شوید.

قابلیت جدید نسل چهارم این اسپیکر میکروفون داخلی آن است. از این طریق می‌توانید A9 را با دستور صوتی کنترل کنید، مثلا برای فعال کردن پیرینگ بلوتوث. همچنین با استفاده از آن می‌توانید دیگر محصولات سازگار به دستیار صوتی گوگل همچون لامپ هوشمند Hue را نیز کنترل کنید.

 

بررسی اسپیکر وایرلس بنگ اند الوفسن Bang & Olufsen Beoplay A9

 

پخش موسیقی

نسل اول اسپیکر ‌Beoplay A9 به دلیل شکل خاص و جایگذاری مناسب بلندگو‌ها، ساند استیج بزرگی تولید می‌کند و همچون یک دیوار صوتی است. اگر کمی با فاصله از اسپیکر بنشینید متوجه صدای بی‌نظیر آن شده و استریو آن را بهتر درک می‌کنید. علاوه بر آن، این اسپیکر وایرلس به خوبی توسط DSP کنترل می‌شود و درنتیجه صدای تولیدی همیشه متعادل بوده و حتی در حجم صدای بالا نشانی از نویز در آن دیده نمی‌شود.

اسپیکر A9 جدید با اضافه کردن باند‌های بیشتر در پشت دستگاه کارایی آن را چند قدم جلوتر می‌برد. این کار باعث می‌شود سانداستیج آن باز هم بزرگ‌تر شود. صدای بیس آن هم سنگین‌تر و عمیق‌تر از قبل به نظر می‌رسد، گرچه باز هم به محل قرارگیری و ساختار اتاق بستگی دارد. اسپیکر A9 جدید به یک اسپیکر همه‌کاره و دلپذیر تبدیل شده است که مشکلی با بیس‌های کوبنده Berlin techno نخواهد داشت.

بسیاری از اسپیکر‌های وایرلس به عنوان محصولات استریو به فروش می‌رسند. در واقعیت، تقریبا ایجاد استریو از یک نقطه غیر ممکن است. اسپیکر BeoPlay A9 هم نمی‌تواند این محدودیت را پشت‌سر بگذارد ولی تقریبا به آن نزدیک است.

یکی از ثمرات ظاهر دیش مانند این اسپیکر آن است که موسیقی را بطور گسترده در فضا پخش می‌کند، به طوریکه در همه‌جای اتاق تقریبا یکسان شنیده می‌شود. برخلاف اسپیکر‌های کلاسیک، در اسپیکر خارج از محور بنگ اند الوفسن صدای کمی به هدر می‌رود. و این دقیقا همان چیزی است که از یک اسپیکر مناسب برای موسیقی پس‌زمینه در هنگام شام یا مهمانی انتظار می‌رود.

در مقایسه اتصال بلوتوث و قابلیت Cast این اسپیکر متوجه شدیم که برخلاف آنچه انتظار می‌رفت تفاوت این دو بسیار فاحش است. قابلیت Casting به طرز قابل‌ملاحظه‌ای بهتر بود. درست است که اسپیکر A9 تنها از کدک AAC برای بلوتوث استفاده می‌کند (که برای دستگاهی از خانواده های‌فای‌ها کمی ناامید‌کننده است و انتظار می‌رفت aptX یا LDAC را پشتیبانی کند)، ولی چنین تفاوتی دور از انتظار بود. صدای B&O ممکن است از نظر عده‌ای تاریک به نظر برسد، افزایش روشنی صدا به درک جزییات بیشتر آن کمک می‌کند. ولی بهرحال این یک موضوع سلیقه‌ای است.

جمع‌بندی اسپیکر بنگ اند الوفسن BeoPlay A9

اسپیکر A9 همواره نمادی برای طراحی باقی می‌ماند که در عین حال صدای خوبی هم تولید می‌کند. در ساخت آن از مواد با کیفیت عالی استفاده شده‌است. A9 اسپیکر وایرلس بی‌نظیری است که در ساخت آن نسبت به قبل اشتباهات کمتری وجود دارد. به لطف کروم‌کست و AirPlay2 می‌توانید به راحتی از طریق اپل ‌موزیک و اسپاتیفای به پخش موسیقی بپردازید.

نکات مثبت

  • نمونه‌برجسته‌ای از طراحی با چندین امکان شخصی‌سازی
  • پخش صدای بلند بدون ایجاد بهم‌ریختگی در صدا
  • کروم‌کست (شامل دستیار گوگل)، AirPlay2 و بلوتوث
  • امکان استفاده در چند فضا از طریق کروم‌کست، AirPlay2 یا BeoLink
  • تعدیل صدای اتاق