بررسی B&O Beosound Stage خیره‌کننده و شنیدنی

در مورد این محصول

B&O Beosound Stage (bang olufsen) یک ساندبار پیشرفته با صدایی جذاب و شنیدنی است. شاید با این ساندبار آنطور که باید صدای فراگیر را تجربه نکنید ولی از هر نظر دیگری یک ساندبار عالی و بی‌نقص است.

چرا بخریم؟

  • عملکرد عالی برای فیلم و موسیقی
  • طراحی عالی
  • سازگاری با دالبی اتمس

چرا نخریم؟

  • صدای فراگیرِ نه‌چندان خوب
  • قیمت بالا
  • وجود فقط یک ورودی HDMI

شاید تعجب کنید که این اولین ساندبار اختصاصی کمپانی معروف دانمارکی Bang & Olufsen است. به هر روی، دیر آمدنش مهم نیست؛ مهم این است که با قدرت آمده است. قول می‌دهیم با خواندن توضیحات حرف ما را تأیید خواهید کرد.

بیوساند استیج، طراحی یک‌تکه‌ای دارد؛ ساب ووفر بیسیم ندارد و امکان ارتقای آن در آینده نیست. با این حال در بررسی‌هایمان متوجه شدیم که این ساندبار نیازی به ساب‌ووفر ندارد. صدای فراگیرش تعریف چندانی ندارد ولی تمرکزش روی سانداستیج و جزئیات صدا، کمبودهایش را به خوبی جبران کرده است. وقتی روبروی امواج این اسپیکر قرار می‌گیرید، همه چیز را فراموش می‌کنید!

طراحی یکپارچهٔ این محصول و پشتیبانی وسیع آن از تکنولوژی‌های استریمینگ، آن را همانند نسخهٔ Sonos Beam، ساده و بی‌آلایش جلوه می‌دهد. فرقش این است که سونوس، یک محصول میان‌رده عالی است ولی Beosound Stage، محصولی رده‌بالا با ۱۱ درایور باکیفیت برای بهبود پخش صدا است.

 

بررسی B&O Beosound Stage

 

قیمت و طراحی

بیوساند استیج در طرح‌های مختلفی عرضه شده است. ما فانتزی‌ترین طرح یعنی Smoked Oak را برای بررسی انتخاب کردیم که البته قیمت بالاتری هم دارد: ۲۶۰۰ دلار!

علی‌رغم نوار چوبی دورِ ساندبار، همچنان به کنترل‌های حساس انتخاب منبع صدا، ولوم و دکمهٔ خاموش و روشن و Bluetooth Pairing دسترسی داریم.

نسخهٔ آلومینیومی و برنزی، با قیمت معقول‌تر (۱۷۵۰ دلار) به فروش می‌رسند که البته برای یک ساندبار، باز هم زیاد است ولی به هر حال به اندازهٔ نسخه‌های پرمیوم این محصول گران نیست. هر دوی این نسخه‌ها، نوار دورتادور آلومینیومی دارند. یک نسخهٔ محدودتر دیگر تحت عنوان Anthracite وجود دارد که قیمتش ۱۹۰۰ دلار است. کیفیت صدا در هیچ یک از این نسخه‌ها تفاوتی ندارد. تفاوت فقط در ظاهر است.

طراحی این محصول در استودیوی خوش‌ذوق NORM Architects با استعدادهای دانمارکی صورت گرفته است و به راحتی از روی ظاهرِ آن می‌توان به جزئیاتِ طراحی‌اش پی برد.

سطح اسپیکر از جنس پارچهٔ کوادرات با ویژگی خاص آکوستیکی است که با فاصلهٔ ۲ میلی‌متر از لبه‌های فریم، حس شناور بودن به آن می‌دهد. زیر این پارچه، بخش اصلی ماجرا یعنی درایورها قرار دارند.

استیج با طول ۱۱۰ سانت، تناسب خوبی با تلویزیون‌های ۵۵ اینچ و بزرگ‌تر دارد. این ساندبار، هم به صورت عمودی، هم تخت (لایهٔ پارچه‌ای به سمت بالا) و هم متصل به دیوار (لایه‌ای پارچه‌ای روبروی شما) قابل استفاده است. ما آن را به صورت عمودی تست کردیم و فکر می‌کنیم بهترین عملکرد را نیز در همین حالت داراست.

 

 بررسی B&O Beosound Stage

 

امکانات

یک درگاه ورودی HDMI 2.0 و یک پورت HDMI eARC سازگار با 4K HDR و Dolby Vision وجود دارد. همچنین یک پورت اترنت برای اتصال به شبکهٔ داخلی در نظر گرفته شده که اگر دوست ندارید از وای‌فای استفاده کنید می‌توانید از این پورت استفاده کنید. همچنین یک مینی جک ۳.۵ میلی‌متری که برای پخش رسانه‌های محلی در نظر گرفته شده است. راستش را بخواهید با چنین قیمتی وجود فقط یک درگاه HDMI بی‌انصافی است.

در کنار پشتیبانی از وای‌فای و بلوتوث ۴.۲، امکان اتصال به سایر دستگاه‌ها از طریق ایرپلی ۲ و کروم‌کست وجود دارد؛ بنابراین هر صدایی را می‌توانید به سادگی منتقل کنید.

در کنار این‌ها، پشتیبانی از Dolby Atoms وجود دارد. با تغییر حالت شنیداری بین چهار حالت تلویزیون، موسیقی، فیلم و شب، صدا را متناسب با محتوای در حال پخش تنظیم کنید که به لطف داینامیک عالی از عملکرد بی‌نظیری برخوردار است. بعلاوه با اکولایزر ToneTouch می‌توانید صدا را با EQ مورد نظر بشنوید.

دنبال ریموت کنترل نباشید. این محصول با ریموت کنترل تلویزیون یا اپلیکیشن اختصاصی Bang & Olufsen کنترل می‌شود.

 

بررسی B&O Beosound Stage

 

عملکرد

بیوساند استیج، علی‌رغم طراحی جمع‌وجور مجهز به ۱۱ درایور باکیفیت صداست که همانند نوازندگان ارکستر صدای باشکوهی رقم می‌زنند. ۴ درایور باس در پیکربندی استریو، بعلاوهٔ ۲ میدرنجر ۳۸ میلی‌متر و یک توییتر مرکزی ۱۹ میلی‌متر صدا را به گوش شما می‌رسانند. بعلاوه squawkerها و توییترهای دیگری در ناحیهٔ چپ و راست با زاویهٔ ۴۵ درجه در شرایط خاصی مثل نصب روی دیوار، عملکرد خود را نشان می‌دهند. تمام این درایورها تحت حمایت یک آمپلی‌فایر ۵۰ وات فعالیت می‌کنند.

بنگ اند اولوفسن این ساندبار را تحت عنوان یک سیستم صوتی سه بعدی تبلیغ می‌کند ولی با بررسی ما چندان نمی‌توان روی این موضوع مانور داد.

گرچه نمی‌توان روی دالبی اتم آن حساب باز کرد ولی جابه‌جایی صدا در عرض و طول قابل لمس است. داینامیک صدا بسیار عالی است. کافی است یکبار از آن فیلم‌های ترسناک که همه چیز ساکت است و ناگهان صدایی پخش می‌شود را نگاه کنید!

همچنین صحنه‌های پرتحرک و ورزشی با داینامیک رنج بی‌نظیر این اسپیکر، دیدنی‌تر می‌شوند.

این ساندبار توجه ویژه‌ای به جزئیات صدا دارد. به راحتی می‌توان تمایز گفتگوها و صدای محیط را تشخیص داد. دقت بنگ اند اولوفسن در این بخش ستودنی است.

علی رغم نبودِ یک ساب ووفر جدا، کمبود آن احساس نمی‌شود. ما توانستیم باس خروجی این اسپیکر را تا ۳۱.۵ هرتز اندازه‌گیری کنیم که برای اکثر فیلم‌ها کافی است.

بنگ اند اولوفسن، هدفش از ساخت این ساندبار فقط ارتقای اسپیکرهای تلویزیون نبوده، بلکه به جنبه‌های موسیقی نیز توجه ویژه‌ای نشان داده است.

بیشتر ساندبارها وقتی نوبتِ موسیقی می‌رسد عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند ولی Beosound Stage کاملاً متفاوت عمل کرده است. اینجا با صدایی اصیل، حجیم و با جزئیات بالا طرف هستید.

جمع‌بندی نهایی

اعتراف می‌کنیم که Stage قیمت بالایی دارد ولی وقتی از حیث عملکرد و ویژگی‌ها، آن را با نزدیک‌ترین رقیبش یعنی Sennheiser Ambeo مقایسه می‌کنیم که قیمتی دو برابر آن دارد، چندان هم قیمتش را بالا نمی‌بینیم! البته محدود بودن دستگاه به یک پورت HDMI آن هم با چنین قیمتی یک عیب تلقی می‌شود. با این حال زیبایی و عملکرد صوتی عالی این محصول، مشکلات جزئی آن را پوشش می‌دهد. از نگاه ما Beosound Stage، یک ساندبار عالی و رضایت‌بخش است.