معرفی ساندبار B&W Formation Bar

کمپانی بریتانیایی B&W) Bowers & Wilkins) با معرفی سری جدید ساندبارهای خود با نام “فورمیشن” عصر جدیدی در زمینه پیشرفت فناوری و بصری به ارمغان آورد. در این مقاله با تهران اسپیکر همراه باشید تا به بررسی ساندبار جدید این شرکت به نام “Formation Bar” بپردازیم.

هم‌خوانی طراحی و صدا

به گفته کمپانی B&W: “هدف ما صرفا طراحی یک محصول مشابه با رقبا نبود، بلکه می‌خواستیم با استفاده حداکثر از تکنولوژی پیشرفته‌ خود، کیفیت جدیدی را وارد بازار بزرگ ساندبارها کنیم”

کمپانی B&W و تولیدکنندگان مشابه در اطلاعیه‌های رسمی خود به این موضوع اشاره کردند که می‌خواهند سهم خود را از بازار اسپیکرهای مکمل نمایشگر‌های صفحه تخت بگیرند.

بدون شک، تولیدکننده‌ای که به اسپیکرهای سطح بالایش معروف است، تكنولوژي زیادی را در ساخت ساندبارها با طراحی هنرمندانه‌اش به کار گرفته است.

این ساندبار با اندازه کوچک کمتر از ۱۱ سانتی‌متر، در درون خودش نه تنها حاوی سه توئیتر معروف آلومینیومی از این کمپانی بریتانیایی است بلکه ۶ درایور ۶۵ میلی‌متری میدرنج ساخته شده از فایبرگلاس نیز دارد. هرکدام از این واحد‌های سه‌گانه به یک کانال اختصاص داده شده‌اند؛ چپ، راست و کانال مستقل مرکزی تا بیشترین میزان درک گفتاری را فراهم کنند.

ولی این ساندبار چیزی بیشتر از آنچه که نشان می‌دهد در خود دارد و همین امر آن را به انتخابی کاربردی و لذت‌بخش تبدیل می‌کند. دریافت وایرلس، داشتن چند گزینه مختلف برای استریم و امکان نصب در چند محیط از جمله قابلیت‌های دیگر این ساندبار است.

معرفی ساندبار B&W Formation Bar

 

گزینه‌های دیگر بکار رفته در این ساندبار عبارتند از

  • بلوتوث 4.1 با استاندارد aptX HD
  • فناوری Apple Airplay2
  •  Spotify Connect
  • دالبی دیجیتال
  • امکان اتصال به Room

نیازی به گفتن نیست که کنترلر DSP و یک آمپلی‌فایر دیجیتال با توان 6x40 وات نیز در آن گنجانده شده است.

برای اطمینان از اینکه این ساندبار در ولوم‌های پایین هم صدای خوبی پخش کند، در آن از مداری به اسم DynamicEQ استفاده شده است که محدوده بیس و فرکانس بالا را طوری تنظیم می‌کند که با حساسیت شنوایی ما در حجم صدای کم متناسب باشد.

در نحوه اتصال به تلویزیون پورت HDMI تعبیه نشده است بلکه از کابل Toslink استفاده می‌کند. کنترل تلویزیون یا برنامه استریم فورمیشن B&W که برای تنظیم اکولایزر هم استفاده می‌شود به عنوان کنترل بکار می‌رود. B&W با داشتن پایه نصب روی دیوار استاندارد، کاربردی بودنش را نشان می‌دهد.

معرفی ساندبار B&W Formation Bar

 

امکانات اضافه ساندبار Formation Bar

به عنوان خواننده این مقاله حتما به دنبال دستگاهی با قابلیت پخش صدا در همه شرایط هستید. کمپانی B&W برای این دسته از افراد ساب‌ووفری از سری فورمیشن تولید کرده که محدوده فرکانس پایین ساندبار را به طرز زیادی افزایش می‌دهد. طراحی استوانه‌ای انحصاری آن بسیار قانع‌کننده است. در دو طرف آن دو بلندگوی بیس ۱۶/۵ سانتی‌متری تعبیه شده‌است که به خوبی از پس فشار‌های آمپلی‌فایر ۲۵۰ واتی بر می‌آید.

چیدمان متضاد باند‌ها به منظور کم‌کردن میزان بهم‌ریختگی صدا و در نتیجه تولید صدایی صاف و بیس‌محور است.

از لحاظ فنی، ترکیب باورز اند ویلکینز Formation Bar و بیس عملا یک سیستم صوتی 3.1 است که در ۲ کابینت اسپیکر جدا قرار دارند.

واضح است که با ظاهری با وقار و ساخت تمیز در کنار باند‌های باکیفیت چندگانه و امکانات متنوع دیگر، این دستگاه توانایی رقابت با محصولات هم رده‌ی خود را به خوبی ادا می‌کند. خصوصا که این ساندبار صدایی به مراتب بهتر از چیزی که ظاهر جذابش نوید می‌دهد تولید می‌کند.

بهتر است به یاد داشته باشیم که این ساندبار جایگزینی برای سیستم‌های های‌فای خانگی معروف نیست، بلکه جهت صرفه‌جویی در فضا و ایجاد صدای قابل‌قبول برای تلویزیون مخصوصا تماشای فیلم طراحی شده است. در مورد موزیک ولی دارای کمی کمبود ساختاری در زمینه تولید و موقعیت سنجی اسپاتیال است. این ویژگی‌ها در ترکیب با بیس جمع و جور  ۱۱۰۰ یورویی، باعث می‌شوند در هنگام تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی لذت بزرگی و همه‌جانبه‌ای را تجربه کنید. ساب‌ووفر حتی در صداهای خیلی بلند هم نقطه ضعفی از خودش نشان نداد، بلکه با حفظ وضوح و شفافیت صداها قدرتمند بودن خودش را ثابت کرد. بهتر از آن اینکه این مرحله در هر زمان تقویت‌پذیر است.