انتخاب هدفون های استودیویی برای ضبط | headphones for recording

راهنمای ما برای خرید هدفون های صوتی حرفه ای

هیچ چیز مانند یک هدفون خوب، لذت گوش کردن به موزیک را بیشتر نمی کند. کیفیت هدفون در هنگام ضبط، بسیار مهم است. بنابراین، نوازندگان حرفه ای باید چه نوع هدفونی تهیه کنند؟ این مقاله کمک می کند تا در انتخاب هدفون، مسیر درست را بیابید.

صبر کنید، آیا نمی توانم فقط از هدفون های روزمره خود استفاده کنم؟

پاسخ این سؤال به این موضوع  بستگی دارد که از چه هدفونی استفاده می کنید. اگر منظور از هدفون، یکی از لوازم جانبی هایی هستند که موقع خرید گوشی دریافت کرده اید، برای ضبط مناسب نیستند. این هدفون ها کیفیت پایینی دارند و هرگز با هدفون های کیفیت بالای ضبط صدا در استودیو قابل مقایسه نیستند.

بنابراین هدفون های حرفه ای برای ضبط چه ویژگی هایی دارند؟

هدفون های حرفه ای یا استودیویی، برای ضبط با دقت طیف های فرکانسی طراحی شده اند. این در صورتی است که اکثر هدفون های مصرفی طوری طراحی شده اند که طیف خاصی از فرکانس، مانند بیس را برجسته تر پخش کنند (در بعضی موارد بیس سه برابر پخش می شود). هدفون های بیشرفته، دارای یک پاسخ فرکانسی مسطح هستند. این امر سبب می شود، شما صدای ضبط شده ی خود را، همانطور که هست بشنوید. به عبارت دیگر، پاسخ فرکانسی صدای شما را تغییر نمی دهد.

با این وجود، از هدفون های گوشواره ای در فرآیند تولید استفاده می شود. بسیاری از تولید کنندگان حرفه ای تصمیم دارند، چگونگی ترکیبات صدای ضبط شده ی محصول صوتی خود را از هدفون های گوشواره ای اپل بشنوند. چرا که عده ی زیادی از مردم پس از انتشار فایل صوتی تولید شده، آن را با این هدفون های گوشواره ای خواهند شنید.

انتخاب هدفون های استودیویی برای ضبط

هنگام خرید هدفون ضبط صدا، باید به دنبال چه چیزی باشم؟

ابتدا باید تصمیم بگیرید، هدفون پشت باز نیاز دارید یا هدفون پشت بسته؟

بیشتر هدفون های حرفه ای که جهت ضبط استفاده می شوند، پشت بسته هستند. به این معنی که گوشواره های صوتی (قسمتی از هدفون که روی گوش قرار می گیرد) با عایق های صوت مهر و موم شده اند. بنابراین، صدا از هدفون به محیط اطراف و بالعکس (از محیط اطراف به داخل گوش یا هدفون)، نشت نمی کند. برای مثال هنگام ضبط آواز طبیعی است، نشت صدای برگشتی از هدفون و رسیدن مجدد آن به میکروفون، سبب اخلال در ضبط آواز می شود.

اگر در استدیو با گروه های دیگر کار می کنید، نیاز دارید روی کار خود متمرکز شوید. هدفون های پشت بسته، میزان صدای سایر سازهای موجود در استودیو را کاهش می دهد، بنابراین قادر هستید فقط صدایی که هدفون پخش می کند را بشنوید.

**********برای شکل

هدفون های پشت بسته (سمت چپ) برای جلوگیری از نشت صدا کاملا بسته هستند، در حالی که هدفون های پشت باز از جریان هوا برای طبیعی تر شدن صدا استفاده می کنند.

انتخاب هدفون های استودیویی برای ضبط

پس چرا از هدفون های پشت باز استفاده می کنم؟

هدفون های پشت باز، به هوا اجازه عبور در مسیر هدفون های گوشواره ای می دهد، این امر سبب ایجاد صدای بازتر، طبیعی تر و جادارتر می شود. این هدفون ها، در هنگام ضبط کمک می کنند، بتوان از سازهایی که در محل ضبط نواخته می شود، استفاده کرد. اغلب صوتی که پخش می کنند، طبیعی تر و با دقت تر به نظر می رسد. یک جفت هدفون پشت باز می تواند سبب تسلط ما برای مخلوط کردن صدا شود.

اندازه هدفون ها چگونه است؟

اکثر هدفون های استودیویی به دو صورت بزرگتر از سایز گوش (over-ear) و یا هدفون هایی که داخل گوش قرار می گیرند (on-ear)، طراحی می شوند.  

تفاوت در چیست؟

هدفون های بزرگتر از سایز گوش، معمولأ به صورت فنجانی طراحی می شوند. در این حالت گوش و فضای اطراف آن توسط عایق های صوتی فنجانی شکل به طور کامل پوشیده می شود و عایق های صوتی اطراف گوش ثابت می شوند.

هدفون هایی که داخل گوش قرار می گیرند مانند هدفون گوشی های همراه.

کدام یک برای کار من مناسب است؟

در کل به اولویت های شما بستگی دارد. هدفون هایی که داخل گوش قرار می گیرند، جمع و جور تر هستند و حمل آن ها ساده تر است. هدفون های بزرگتر از سایز گوش، دارای عایق صوتی قوی تری هستند و برای شنیدن موزیک در ساعات پایانی شب مناسب هستند، چرا که اجازه نشت صوت به بیرون را نمی دهد.

 مدل های داخل گوش (in-ear) چطور؟
هدفون داخل-گوشی وجود دارد که برای استفاده در استودیو طراحی شده است. برای نوازندگانی که می خواهند هدفون خود را در جلسات بیاورند ، آنها گزینه جمع و جور و قابل حمل خوبی هستند.

آیا لازم است در مورد طریقه اتصال هدفون فکر کنم؟

بله نیاز است. امروزه، اکثر هدفون های مصرفی برای اتصال به تلفن هوشمند ساخته شده اند. بنابراین، آن ها دارای اتصال مینی پلاگ 1/8 هستند. اما اگر بخواهیم هدفون های پیشرفته ضبط صوت را به منبع صوتی (مانند موبایل) خود وصل کنیم، نیاز به یک تبدیل 1/4 داریم.

اطمینان حاصل کنید، هر چیزی که میخرید با تجهیزات شما تطابق داشته باشد. به طور مثال، هنگامی که تصمیم به خرید شارژر می گیرید، توجه کنید آیا طول کابل شارژر برای کار مورد نظر شما کافی است یا خیر؟

studio headphone

پس پیشنهاد شما چیست؟

اگر قصد دارید یک استودیوی کوچک خانگی درست کنید، پیشنهاد می کنم با یک یا دو جفت هدفون پشت بسته با کیفیت شروع کنید. انتخاب من Audio-Technica ATH-M50x است. این مدل بسیار راحت است، دارای عایق صوتی مناسبی است و کیفیت صدای خوبی در مقایسه با هدفون های هم رنج خود از لحاظ قیمتی، ارائه می کند.

آیا به تقویت کننده هدفون نیاز دارم؟

اگر در یک استودیوی کوچک به صورت انفرادی کار می کنید، خیر به تقویت کننده نیاز ندارید. دستگاه رابط صوتی شما (مانند گوشی) خود دارای یک هدفون تقویت شده است که در داخل دستگاه قرار گرفته است.

در شرایطی که، چهار نوازنده به طور همزمان در حال ضبط هستند، چطور؟

در این حالت به تقویت کننده بخش صدا نیاز داریم.

اگر به کمک بیشتری نیاز دارید با ما در تماس باشید.

کارشناسان حرفه ای بخش صوتی ما می توانند به شما کمک کنند تا هدفون یا هر وسیله دیگری را که برای راه اندازی استودیو خانگی خود نیاز دارید، جمع آوری کنید. بسیاری از کارشناسان ما نوازندگان فعال هستند و تجریه استفاده از سازهای موسیقی را دارا هستند.