چگونه اسپیکر بخریم؟

در دنیای اسپیکرها، لوازم‌الکترونیکی متنوع مولد صدا دیده میشوند. این دستگاه‌ها، رنج وسیعی از اسپیکرها یعنی اسپیکرهای قدیمی قفسه‌ای تا سیستم‌های جدید صدای Surround گران‌قیمت را شامل میشوند.

 

حساسیت زیاد در خرید اسپیکرهای مناسب، میتواند کار را دشوار کند. با این وجود، با ایجاد آمادگی و تست سیستم‌ها، میتوانید اسپیکرهایی را برای خرید، پیدا کنید که منطقی‌ترین قیمت را داشته باشند. بدین ترتیب لذت گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و تلویزیون و انجام بازی‌های رایانه‌ای برای شما بیشتر و بیشتر میشود. 

 

تاکنون درباره اسپیکرها مطالب زیادی به نگارش درآمده است. اما در صورتی که میخواهید درباره نحوه انتخاب دقیق، تست و تأیید مشخصات اسپیکرها بیشتر بدانید ادامه این مقاله را طی سرفصل‌های زیر مطالعه کنید. 

 

انتخاب اسپیکرهای مناسب

تایید مشخصات

تست کردن اسپیکرها

انتخاب اسپیکرهای مناسب

خیلی از سازندگان اسپیکرها، انواع مختلفی از این دستگاه‌ها را برای کاربردهای متفاوتی میسازند. برای گوش دادن عادی به موسیقی، یک جفت اسپیکر قفسه‌ای، حتی فراتر از نیاز شما خواهند بود. البته، افرادی که خواهان تجربه کیفیت‌های بالاتری هستند میتوانند سیستم خود را به اسپیکرهای ایستاده تغییر دهند. سیستم‌های صدای Surround هم یک گزینه بسیار سطح بالا برای این کار هستند.

 

ساب‌ووفرها، دستگاه‌های اضافه‌ای هستند که به باس سیستم، عمق میدهند. ساب‌ووفرها برای فیلم‌ها و موسیقی‌های با رنج پایینتر مانند راک و متال خوب هستند. 

 

برای افزایش کیفیت صدای تلویزیون و فیلم‌ها به صورت کلی، ساندبار یا ساندبیس، گزینه‌های قابل‌توجهی خواهند بود. این دستگاه‌ها، فضای کمتری اشغال میکنند، نیازمند سیم‌بندی کمتری هستند و میتوانند با یک ساب‌ووفر ترکیب شوند. اسپیکرهای بی‌سیم و دیواری مزیت پرتابل بودن را به همراه دارند و زوایای صدای جدیدی به اتاق اضافه میکنند. 

 

برای بازی، اسپیکرهای مخصوص کوچک، غالباً صدای کافی فراهم میکنند. این اسپیکرها روی میز در کنار کامپیوتر قرار داده میشوند و دارای محافظ مغناطیسی هستند.

 

چگونه اسپیکر بخریم؟ | How To Buy a Speaker

 

2- اسباب و اثاثیه اتاقتان را در نظر بگیرید. سطوح مختلف، بر کیفیت صدا اثر میگذارند. سطوح سخت صاف، صدا را منعکس میکنند و سطوح نرم یا متغیر، صدا را جذب خواهند کرد. علاوه بر این، شنیدن صدا در یک اتاق کوچک خالی، آسانتر است. برای درک بهتر اتاق از این منظر، در مرکز اتاق بایستید و دستان خود را محکم به هم بکوبید.

 

هر چه صدای کمتری بدهد، نیازمند اسپیکرهای قویتری خواهید بود. برای یک اتاق کوچک مثل اتاق‌خواب، اسپیکرهای قفسه‌ای مناسبند. اما یک اتاق بزرگ فرش شده و دارای اسباب و اثاثیه، نیازمند اسپیکرهای بزرگتر است.

 

چگونه اسپیکر بخریم؟ | How To Buy a Speaker

 

3- فضایی را که در اختیار دارید مشخص کنید. در حالی که اسپیکرهای قفسه‌ای در یک اتاق‌خواب کوچک جای میگیرند، نیازی نخواهید داشت که برای جای دادن اسپیکرهای ایستاده در آن تلاش کنید.

 

اگر در چنین اتاق کوچکی از اسپیکرهای ایستاده استفاده کنید، حتی اگر پر از سطوح جاذب و اسباب و اثاثیه هم باشد، غرق در صدای اسپیکر میشود. از طرف دیگر اگر برای تلویزیون خود، یک سیستم صدای Surround میخواهید، لازم است در حالی که اسپیکرها، شما را محاصره میکنند، از دیوارها فاصله داشته باشند. 

 

جایگذاری اسپیکرها بسیار مهم است. برای مثال، اسپیکرهای درون یک محفظه میتوانند صدای خفه‌ای ایجاد کنند. این موضوع، برای اسپیکرهای واقع در گوشه‌ها هم وجود دارد. چون دیوارها، موجب ایجاد اغتشاش در صدا میشوند.  بهتر است اسپیکرها در حدود 90 الی 122 سانتیمتر از منبع صدا فاصله داشته باشند. این امر باعث پخش بهتر صدا را در اتاق میشود. 

 

سعی کنید اسپیکرها را در حدود سطح گوش نگه دارید. در این سطح، صدا برای شما تمیزترین حالت خود را دارد.

 

چگونه اسپیکر بخریم؟ | How To Buy a Speaker

 

4- بودجه خود را در نظر داشته باشید. گیر افتادن در دام قیمت‌ها، بسیار آسان است. اسپیکرهای بزرگتر و زیباتری میبینید یا یک فروشنده شما را بدان سمت هدایت میکند در حالی که به اندازه قیمتشان کیفیت ندارند. شاید یک اسپیکر ارزانتر، برای شما بهتر از یک اسپیکر گران‌قیمت کار کند. تا اندازه‌ای که ممکن است به مقدار بودجه خود پایبند بمانید. 

 

وقتی که درباره نوع اسپیکری که بدان نیاز دارید تصمیم نهایی را گرفتید، به فروشگاه‌های آنلاین یا محلی برای مقایسه قیمت‌ها بروید. مبلغی را که میخواهید برای آن نوع اسپیکر پرداخت کنید مشخص کنید. 

تایید مشخصات

 

چگونه اسپیکر بخریم؟ | How To Buy a Speaker

 

1- نوع سیم‌بندی موردنیاز خود را بیابید. اگر قصد دارید، این اسپیکرها را به یک سیستم استریو یا پخش‌کننده قدیمی ببندید، از سیم اسپیکر استفاده خواهید کرد. از طرف دیگر، دستگاه‌ها و اسپیکرهای مدرن، از کابل‌های پیشرفته استفاده میکنند یا به وسیله بلوتوث یا Wi-Fi در خانه شما کار خواهند کرد. 

 

سیم اسپیکر، از دو جزء شامل سیم منفی و مثبت استفاده میکند که در انتهای خود کانکتورهای مختلفی دارند. بعضی از کانکتورها در داخل دستگاه‌های دیگر قرار میگیرند در حالی که بقیه باید روی استریو وصل شوند.

 

 

چگونه اسپیکر بخریم؟ | How To Buy a Speaker

 

2- توان آمپلی‌فایر خود را بنویسید. اسپیکرهای قدیمی، مخصوصا اسپیکرهای قفسه‌ای کوچک، آمپلی‌فایر ندارند. اگر شما آمپلی‌فایر دارید، شماره مدل آن را پیدا کنید. سپس به صورت آنلاین درباره آمپلی‌فایر خود جستجو کنید. پس از این که آن را یافتید، توان و مقاومت آن را بنویسید. این اعداد بر حسب وات و اهم خواهند بود.

 

همیشه برای اجتناب از صدمه دیدن دستگاه‌های الکترونیکی خود، اسپیکرهایتان را با آمپلی‌فایر، انطباق دهید. جعبه‌های اسپیکرها، اعدادی مشابه آمپلی‌فایر خواهند داشت یا نشان میدهند که با توان و مقاومت آمپلی‌فایر، سازگارند.

 

چگونه اسپیکر بخریم؟ | How To Buy a Speaker

 

3- امپدانس اسپیکرها را پیدا کنید. امپدانس که با اهم اندازه‌گیری میشود نشان‌دهنده مقاومت اسپیکرها در برابر توان ارسالی از آمپلی‌فایر است. روی جعبه اسپیکر یا در دفترچه راهنمای آن، به دنبال مقدار این پارامتر بگردید.

 

اگر آمپلی‌فایر دارید، این عدد را با آمپلی‌فایر مقایسه کنید. در نهایت، اسپیکرهایی را انتخاب کنید که با سطح اهم آمپلی‌فایر مطابقت داشته باشند یا با آن سازگار باشند.  بیشتر آمپلی‌فایرها با امپدانس 8 اهم سازگارند. اگر از قبل اسپیکرهایی را میشناسید که با آمپلی‌فایر شما کار میکنند، دستگاه شما در استفاده از آنها، ایمن خواهد بود. 

 

اسپیکرهای امپدانس پایین، نیازمند آمپلی‌فایر قدرتمندتر هستند. اگر امپدانس اسپیکر خیلی کم باشد شاید آمپلی‌فایر داغ شود.

 

چگونه اسپیکر بخریم؟ | How To Buy a Speaker

 

4- توان اسپیکر را بررسی کنید. توان را با وات میسنجند. هر چه توان اسپیکر بالاتر باشد سیگنال‌ صوتی که ایجاد میکند بهتر میشود. اگر یک آمپلی‌فایر دارید در خاطر داشته باشید که این پارامتر نیز باید با آمپلی‌فایر شما مطابقت داشته باشد. اسپیکرهای دارای توان بالاتر، نیازمند آمپلی‌فایرهای قدرتمندتر هستند.

اگر توان ارسالی آمپلی‌فایر شما، بیش از استفاده اسپیکرها باشد، شاید اسپیکرها صدمه ببینند.

تست کردن اسپیکرها

 

چگونه اسپیکر بخریم؟ | How To Buy a Speaker

 

1- بر روی قاب اسپیکر ضربه بزنید. هنگامی که اسپیکرهای موردنظر خود را پیدا کردید، کورکورانه اقدام به خرید آنها نکنید. ابتدا با بند انگشت، به اسپیکر ضربه بزنید. باید احساس توپری داشته باشد. اگر صدای توخالی میدهد بدانید که در هنگام استفاده در منزل برای پخش موسیقی هم صدای تو خالی از آن خواهید شنید.

 

اگر اسپیکرها را به صورت آنلاین میخرید، میتوانید به دنبال بررسی و تست‌های انجام شده از آن محصول بگردید. میتوانید از مرورها و تست‌های در دسترس، اطلاعات خوبی بدست آورید.

 

چگونه اسپیکر بخریم؟ | How To Buy a Speaker

 

2- اسپیکرها را روشن کنید. بررسی کنید که تمام سوکت‌ها و سیم‌ها کار میکنند. سپس به آن گوش دهید. به اندازه کافی نزدیک به اسپیکر در حدود سطح شنوایی بایستید. صدای اجزای داخلی اسپیکر و خروجی را قضاوت کنید که آیا مطابق میل شما است یا خیر. کاور اسپیکر و همچنین مواد مورداستفاده در مخروط اسپیکر، صدای خروجی را تغییر میدهند.

 

دقت کنید که اگر اغتشاش، حالت فازی، یا صدای ترق و تروق داشته باشد متوجه شوید. اگر محفظه خارجی، وسیع یا گشاد باشد، انعکاس صدا در داخل آن، زیاد میشود. اگر محفظه اسپیکر، بسیار تنگ باشد، اسپیکر تلق‌تلق میکند و صدای خروجی دچار اغتشاش میشود. مخروط‌ها از مواد مختلفی مثل آلومینیوم و پلی‌پروپیلن ساخته میشوند و برای تولید صدا، هوا را به بیرون فشار میدهند. تنظیمات را به ولوم و فرکانسی که در منزل گوش خواهید داد تغییر دهید. سپس رنج صدای اسپیکر را بررسی کنید.

 

چگونه اسپیکر بخریم؟ | How To Buy a Speaker

 

3- موسیقی خود را پخش کنید. در صورت امکان، کیفیت صدا را به صورت شخصی تست کنید. آهنگ‌های تست خوب، آهنگ‌هایی هستند که اولاً به خوبی با آنها آشنا هستید. دوماً، آنها را روی یک CD یا فرمت دیگری از حافظه‌ها در اختیار دارید. سوماً میدانید که کیفیت آنها کاسته نشده است. لیستی از آهنگ‌ها درست کنید.

درست به دقتی که برای یافتن عیب‌ها گوش داده بودید، برای درک کیفیت هم به این موسیقی گوش دهید. باید به نحوی گوش بدهید که اگر صدای بعضی از سازها پخش نشود متوجه شوید. با استفاده از چند آهنگ باکیفیت و متنوع، اسپیکرها را تست کنید. این مجموعه آهنگ باید به گونه‌ای باشد که شامل باس قوی، موسیقی‌های دارای سکوت بیشتر و سازهای زهی باشد.

 

اسپیکرهای باکیفیت میتوانند بخش‌هایی از آهنگ‌ها را برای شما پخش کنند که هیچوقت تاکنون نشنیده‌اید. بخش‌هایی که شامل جزئیات کوچکی مانند لغزش انگشتان روی تارها یا پوسته بعضی از سازها هستند. شاید بتوانید از یک دستگاه موسیقی مثل iPod استفاده کنید. اما انتقال فایل موسیقی به iPod، کیفیت را کاهش میدهد و بدین‌ترتیب، دقیق‌ترین تست اسپیکر را نخواهید داشت.

 

4- در خانه به اسپیکر گوش دهید. یک تست خانگی، اسپیکرها را در محیطی که شما میخواهید محک میزند. در جایی که میخواهید اسپیکرها را قرار دهید، تنظیمشان کنید. موسیقی، فیلم، تلویزیون و یا هر چیز دیگری را که میخواهید با اسپیکر تجربه کنید، پخش کنید. اگر مجموعه آهنگ‌های تست خود را نساخته و امتحان نکرده‌اید، این مرحله هم زمان مناسبی برای این کار است.

 

راحت باشید، حتی اگر اسپیکر، عالی به نظر میرسد باز هم هوشمندانه عمل کنید. آیا این همان صدایی است که میتوانید برای مدتی به آن گوش دهید؟ یا کیفیت صدا به گونه‌ای است که بعد از مدتی دوست دارید خاموشش کنید ؟ اگر میتوانید، آن را با آمپلی‌فایر خود تست کنید. تمام اسپیکرها و آمپلی‌فایرها مشخصه‌های صوتی خاص خود را دارند. معمولاً، بهترین ترکیب‌ها از کیفیت‌های تکمیلی بدست می‌آید. برای مثال، یک صدای ملو (دارای فرکانس‌های بالای کم)، صدای روشن (دارای فرکانس‌های بالای زیاد) را متعادل میکند.

 

به یاد داشته باشید که کیفیت صدا، شخصی و عینی است. نیازهای شما تعیین‌کننده نوع اسپیکر مناسب شما هستند.

 

چگونه اسپیکر بخریم؟ | How To Buy a Speaker

 

5- اسپیکرهای بد را بازگشت دهید. پیش از این که اسپیکرها را بخرید، مطمئن شوید که آن فروشگاه، سیاست بازگردانی خوبی داشته باشد. اگر خرید آنلاین میکنید، اهمیت این موضوع بیشتر میشود. چون شانسی برای امتحان کالا، قبل از خرید ندارید و باید منتظر بمانید تا به دستتان برسد. بسیاری از شرکت‌ها، به همان بهای کامل، به شما بین یک هفته تا یک ماه مهلت میدهند.

 

تا زمانی که مطمئن نشده‌اید که اسپیکرها را نگه میدارید، رسید خرید و جعبه اصلی اسپیکرها را نگه دارید.

 

همواره به اطلاعات گارانتی توجه داشته باشد و از کارت گارانتی محافظت کنید. گارانتی، به شما حق بیمه کیفیت و برگرداندن پول در صورت خراب بودن کالا را میدهد. بیشتر شرکت‌ها، در رابطه با عیوب تولیدی، برگشت کالا را میپذیرد. اما در مورد صدمه‌های مربوط به نصب، استفاده و … کالای برگشت داده شده برای گارانتی، پذیرفته نمیشود.