انواع سری های ایرباد Noise Isolation

هدفون های داخل گوشی یا ایربادها، هدفون هایی هستند که برای گوش دادن به موسیقی در مجرای گوش قرار می گیرند.  استفاده از آن ها آسان است، اما دستیابی به تناسب راحت و نویز کنسلینگ مناسب صدا می تواند مشکل ساز باشد. این مشکلات اغلب به دلیل نامناسب بودن یکی از مهمترین اجزاء یعنی سری هدفون رخ می دهد. همه ی هدفون ها با چند اندازه رایج از سری ها عرضه می شوند، اما سازندگان مختلف نیز به صورت جداگانه سری هایی را در اندازه های مختلف با جنس هایی مانند سیلیکونی، فومی و غیره به فروش می رسانند.

اگر می خواهید تجربه ای فراگیر و همراه با تکنولوژی نویز کنسلینگ (Noise Isolation) مناسبی را تجربه کنید، باید سری های مختلفی را امتحان کنید. اما اگر در هنگام خرید نتوانید آن ها را در گوش خود امتحان کنید، چه؟ این موضوع می تواند کمی دلهره آور باشد، زیرا ممکن است هزینه ای را صرف خرید ایرباد خود کنید، اما پس از استفاده متوجه شوید که مدلی تهیه کرده اید که مناسب گوش شما نبوده و نویز کنسلینگ مناسبی را ایجاد نمی کند.

اما لازم نیست دیگر نگران باشید. در ادامه متن با نکاتی در مورد انتخاب ایرپاد جنس خوب که مناسب گوش باشند و نویز کنسلینگ مناسبی را نیز ایجاد کنند، آشنا خواهیم شد.

تاریخچه سری های ایرباد نویز کنسلینگ

در گذشته اکثر دستگاه های صوتی شخصی همراه با یک هدفون ارسال می شدند. این هدفون ها متشکل از یک جفت درایور بلندگوی مینیاتوری بودند، که در دهانه مجرای گوش قرار می گرفتند. معمولا کیفیت صدای آن ها پایین بود و بسیاری از کاربران با آن ها راحت نبودند، زیرا با شکل طبیعی گوش سازگار نبود.

پس از مدتی سازندگان متوجه شدند که عرضه وسایل الکترونیکی صوتی قابل حمل همراه با هدفون های داخل گوشی یا همان ایربادها با استقبال بیشتری از سوی کاربران مواجه می شود. اینگونه شد که رفته رفته ایربادهای جدید ترکیبی از راحتی و کیفیت پخش صدا را به کاربران هدیه دادند و جایگزین هدفون های قدیمی شدند.

بررسی انواع سری های ایرباد

بیایید تا انواع سری های ایرباد را از لحاظ راحتی و میزان نویز کنسلینگ بررسی کنیم:

انواع سری های ایرباد Noise Isolation

سری های لاستیکی

سری های لاستیکی کمترین راحتی را برای کاربر فراهم می کنند. همچنین تماس این نوع از سری ها با پوست بدن افرادی که دچار آلرژی هستند، نیز ممکن است مشکل زا باشد. تناسب این مدل در گوش از نظر نویز کنسلینگ نیز نسبت به دیگر مدل ها چندان مناسب نیست و از همین رو سری های لاستیکی چندان به حفظ حریم خصوصی کاربر کمک نمی کنند.

سری های سیلیکونی

ابتدا باید بگوییم که سری های سیلیکونی نسبت به سری های فوم دار نویز کنسلینگ کمتری را ایجاد می کنند. به همین دلیل است که این مدل ها برای بسیاری از افرادی که قصد دارند تا در حین گوش دادن به محتوای صوتی از محیط اطراف خود نیز آگاه باشند، انتخاب بهتری هستند. اما از این نکته گذشته، سیلیکون از نظر شیمیایی بی اثر است و  بعید است که باعث تحریک گوش شود. اما استفاده طولانی مدت از این سری ها برای برخی ناراحت کننده است.

همچنین اگر در حین ورزش از ایرباد استفاده می کنید، عرق می تواند باعث لغزش و سر خوردن این سری ها به بیرون از گوش شود. اما نکته مثبت این است که سیلیکون را می توان به راحتی تمیز کرد و از نظر بهداشتی هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت. سری های سیلیکونی در گزینه های چند لبه ای نیز در بازار موجود هستند که بسته به ترجیح افراد، هر کدام نویز کنسلینگ، تناسب و راحتی متفاوتی را به ارمغان می آورند. خیلی از برندها از سری های استفاده میکنند و شما میتوانید بهترین هندزفری انکر را نیز مد نظر داشته باشید.

انواع سری های ایرباد Noise Isolationسری های فومی

از نظر بسیاری از کاربران، سری های فومی راحت ترین نمونه های موجود هستند، زیرا بر مجرای گوش منطبقند. در اصل این نوع از سری ها، گوش گیر هایی هستند که سوراخی در وسط آن ها تعبیه شده است. این سری ها با ایجاد نویز کنسلینگ مناسب، به خوبی از ورود صداهای محیطی به داخل گوش جلوگیری می کنند.

اثر انسداد چیست

نویز کنسلینگ مناسب گوش توسط سری های مختلف، برای بسیاری از کاربران ایده آل است، اما اغلب یک موضوع فراموش می شود. اثر انسداد پدیده ایست که در مواقعی که گوش هایمان بسته است و صحبت می کنیم، اتفاق می افتد: شنیدن صدایی غیر طبیعی با فرکانس پایین. با بسته شدن مجرای گوش، صدا نمی تواند خارج شود و در نتیجه به پرده گوش منعکس می شود. اگرچه این یک اشکال مهم در هنگام استفاده از سری های ایربادها نیست، اما اگر تازه کار هستید، توجه به این نکته خارج از لطف نیست.

نکات کاربردی

مطمئن شوید که سری ها متناسب با ایرباد شما هستند

بسیاری از تولیدکنندگان، سایز و شکل سری خاصی را برای استفاده با ایرباد خود توصیه می کنند. پس حتما قبل از خرید سری جدید، نگاهی به مشخصات درج شده در وب سایت ایرباد خود بیاندازید. یافتن سری متناسب با ایربادهای ساخت برندهای معروف دنیا مانند اپل، جبرا و … آسان می باشد. اما در مورد سری های سازگار با ایربادهای ساخت شرکت های ناشناس تر، حتما باید قبل از خرید با بخش فنی شرکت مربوطه تماس بگیرید. زیرا معمولا وقتی بسته بندی را باز می کنید، دیگر امکان باز گرداندن محصول وجود ندارد.

 استفاده از سری متناسب با ایربادتان، نقش بسیار زیادی در نویز کنسلینگ صوتی دارد. اما باید توجه داشته باشید که اگر دارای ایربادی با طراحی غیرمعمول هستید، معمولا یافتن سری های دیگر برای آن دشوار می باشد و باید از همان سری های عرضه شده همراه محصول استفاده کنید. در اینصورت ممکن است شانس نویز کنسلینگ صوتی مناسب سری های دیگر موجود در بازار را از دست بدهید.

 در چنین موقعیتی اگر سری های عرضه شده همراه ایرباد مناسب گوش شما نیست و نویز کنسلینگ صوتی مناسبی را ایجاد نمی کنند، باید از طریق تماس با شرکت سازنده جویا شوید که آیا سری هدفون کوچکتر یا بزرگتری متناسب با گوش شما وجود دارد یا خیر. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

مطمئن شوید که سری ها مناسب گوش شما هستند

هنگامی که مجموعه ای از سری هایی که متناسب با ایربادتان می باشد را یافتید، باید از تناسب آن ها با گوش خود نیز اطمینان حاصل کنید. در این بخش باید سه چیز را مد نظر قرار دهید: جنس، شکل و اندازه.بیشتر سری های جایگزین از سیلیکون ساخته شده اند. خرید سری هایی با این جنس، انتخاب هوشمندانه ایست، زیرا سیلیکون شکل خود را به خوبی حفظ می کند، قابل شست و شو است و دوام بالایی دارد.

با این حال مناسب همه ی گوش ها نیست. اگر مجرای گوشتان بیضی شکل است و سری گرد است، حتما در زمینه نویزکنسلینگ با مشکل مواجه خواهید شد. همانطور که در بخش های قبل گفتیم، ماده دیگری که برای ساخت سری هدفون استفاده می شود، فوم است.

انواع سری های ایرباد Noise Isolationاستفاده از سری فومی عالیست، زیرا نرم است و می تواند متناسب با هر شکل گوشی، منبسط و تنظیم شود، بنابراین معمولا به خوبی در جای خود باقی می ماند.

فوم به خوبی گوش را مهر و موم می کند و در نتیجه نویز کنسلینگ مناسبی ایجاد شده و عملکرد بیس نیز بهبود می یابد. تنها مشکل فوم تمیزکاری دشوارتر آن می باشد. تولیدکنندگان سری های فومی توصیه می کنند که هر چند ماه یکبار آن ها را تعویض کنید. همچنین از نظر شکل باید گفت که اکثر سری های گوش، گرد هستند، اما هرکدام دارای تفاوت هایی می باشند.

برخی پرتر و پیازی شکل تر و برخی دیگر کم عمق هستند. مجراهای گوش بزرگتر اغلب با سری های گرد پیازی شکل و مجراهای گوش کوچکتر اغلب با نمونه های کم حجم تر سازگاری بالاتری دارند. همانطور که گفتیم اکثر سری های فومی گرد هستند، اما ممکن است گاهی با سری های استوانه ای مواجه شوید که برای جلوگیری از ورود صداهای محیطی طراحی شده اند. برای گوش های بزرگتر استفاده از فوم استوانه ای می تواند موثر باشد، اما افراد دارای گوش های کوچکتر ممکن است گاهی با مشکل مواجه شوند.

مهمترین عامل در انتخاب سری مناسب اندازه است

متاسفانه تشخیص اندازه سری مناسب گوش دشوار است. انتخاب سایز سری تا حدی شبیه انتخاب سایز لباس است. سری ها اغلب در اندازه های L، M/L، M، S/M، S، XS، XL عرضه می شوند و برای انتخاب سایز مناسب به کمی آزمون و خطا نیاز است. سری های گران قیمت تر اغلب در بسته بندی های چند سایزی به فروش می رسند. اما اگر سری ارزان قیمت تری خریداری می کنید، پیشنهاد بر این است که حتما چند اندازه معمول را خریداری کنید تا مطمئن شوید که از سری مناسبی که نویز کنسلینگ خوبی را ایجاد می کند، استفاده می کنید.

سری های جایگزین بر کیفیت صدا تاثیر می گذارند

استفاده از سری های جایگزین نه تنها بر عایق بندی صوتی بلکه بر کیفیت صدا نیز تاثیر می گذارند. طی آزمایشی، تاثیر سری های مختلف هم بر جداسازی نویز و هم بر پاسخ فرکانسی هدفون اندازه گیری شد. بعد از انجام آزمایش مشخص شد که در زمینه جلوگیری از ورود صدا، مهر و موم مناسب مهمتر از جنس سری است. در ابتدا تصور می شد که جنس فوم بهتر از سیلیکون صداهای خارجی را مسدود می کند. اما در انتها نتیجه بر این شد که فوم به دلیل تطبیق پذیری بالاتر با مجرای گوش، از این ویژگی بهره می برد. و سری های سیلیکونی نیز زمانی که مجرای گوش را به طور کاملا ببندند به همین خوبی عمل می کنند.

همچنین تحقیقات نشان داد که شکل و جنس سری نیز می تواند بر صدای خروجی از ایرباد تاثیر بگذارد. اما اکثر تغییرات به حدی نیست که توسط گوش انسان قابل تشخیص باشد. اما اگر صدای اصلی ایرباد خود را دوست دارید، بهترین انتخاب، جایگزین هایی هستند که توسط خود شرکت سازنده عرضه می شوند.

بازسازی گوشگیرهای معمولی

اگر می خواهید به منظور نویز کنسلینگ، سری های ارزان قیمت را جایگزین فوم های تخصصی کنید، می توانید از برخی از گوشگیرهای معمولی که عمدتا همین کار را انجام می دهند، استفاده کنید. ابتدا باید گوشگیرها را کمی کوتاه تر کنید. سپس لازم است تا وسط آن ها را سوراخ کنید تا بر روی ایرباد قرار گرفته و صدا از آن ها عبور کند. این کار را می توان با ابزار پانچ انجام داد. همچنین می توانید از مته ای باریک برای این کار استفاده کنید. این بهترین روش نیست. اما می تواند به عنوان روشی موقتی کارساز باشد.

نتیجه گیری

اگر سری های اصلی ایربادی که خریداری کرده اید آنقدر نامناسب است که به سختی می توانید از ایرباد خود استفاده کنید، مهم نیست که سری های جایگزین تا چه حد صدا را ایزوله می کنند و حتما باید به فکر خرید یکی از این سری ها بیفتید.

به طور کلی سازندگان باید تمام تلاش خود را بکنند تا تمام اجزای هدفون تا حد امکان برای کاربر مناسب باشد. برخی از شرکت ها بدون در نظر گرفتن این نکته تنها دو جفت سری که کیفیت کافی ندارند را در جعبه همراه محصول قرار می دهند و کاربر نیز وقتی به بررسی هدفون می پردازد، آن مدل را تنها به دلیل سری های ضعیف از گزینه های خرید خود حذف می کند.

ساخت سری مناسبی که نویز کنسلینگ خوبی را برای کاربر ایجاد کند، پرهزینه نیست. اما برخی شرکت ها به این نکته توجه نمی کنند که قرار دادن سری مناسب همراه محصول تا چه حد می تواند بر عملکرد ایرباد و تجربه کاربر تاثیر بگذارد. امیدواریم که بازار رو به رشد سری های هدفون جایگزین به شرکت های تولید کننده ایرباد نشان دهد که برای جلب نظر کاربران باید سری های باکیفیت تری را همراه محصولات خود ارائه دهند.