قابلیت های ۳۵۶ هدفون بلوتوث Bluetooth Headphones برتر

۳۵۶ هدفون بلوتوث رتبه بندی بلوتوث، استانداردی در فناوری بی‌سیم برای تبادل داده‌ها بین دستگاه‌های موبایلی از طریق امواج رادیوییِ فرکانس بالا (UHF) در باند فرکانسی ۲.4 تا 2.485 گیگاهرتز است.

هدفون‌های بلوتوثی Bluetooth Headphones با این فناوری می‌توانند به صورت بی‌سیم مدیا را بر روی دستگاه‌های بلوتوث (غالباً اسمارت‌فون یا تبلت) پخش کنند. هدست‌های بلوتوث با استفاده از یک میکروفون قادرند به صورت بی‌سیم تماس برقرار کنند که البته روش‌هایی برای توقف یا پخش موسیقی یا پاسخ/رد تماس‌های ورودی در نظر گرفته‌اند.

تمام پروتکل‌های بلوتوث Bluetooth Headphones باید طبق استانداردهای گروه SIG (سرنام Special Interest Group) وضع شوند. SIG یک سازمان استاندارد جهانی است که بر توسعهٔ فناوری بلوتوث نظارت دارد.

بلوتوث مزایای زیادی نسبت به سایر فناوری‌های غیراستاندارد بی‌سیمِ مبتنی بر فرکانس‌های رادیویی (RF) دارد؛ از جمله این مزایا مصرف برق کمتر، تداخل سیگنال کمتر و سازگاری بیشتر با دستگاه‌هاست. با این حال، دستگاه‌های بلوتوث، پروسهٔ ناخوشایندی برای جفت‌سازی دارند و معمولاً از تعداد کمی اتصال همزمان پشتیبانی می‌ کنند.

آنچه می‌خوانید نتیجهٔ آزمون بلوتوثی ۳۵۶ هدفون بی‌سیم است.

برای این تست ابتدا بررسی کردیم هدفون از بلوتوث Bluetooth Headphones پشتیبانی می‌کند یا نه. اگر بله از کدام نسخه؟ سپس پشتیبانی هدفون Bluetooth Headphones از اتصال همزمان را بررسی کردیم و نهایتاً پشتیبانی از فناوری NFC

 

نتایج بررسی

چرا این بررسی مهم است؟

همه ساله به تعداد سازندگانی که جک هدفون را از دستگاه‌های خود حذف می‌کنند افزوده می‌شود. اگرچه هنوز می‌شود با آداپتور از هدفون‌های سیمی استفاده کرد ولی شواهد حاکی از آن است که عصر هدفون‌های سیمی به پایان رسیده و زمان آن است که نگاه جدی‌تری به هدفون‌های بی‌سیم Bluetooth Headphones داشته باشیم. هدفون‌های بلوتوث Bluetooth Headphones با حذف سیم‌های دست‌وپاگیر، لذت انجام بازی‌های ویدیویی را دوچندان کرده و لحظاتی خوب برای تماشای فیلم در سینمای خانگی رقم می‌زنند.

اگر از دارندگان دستگاه‌های پرچمدار باشید احتمالاً دنبال هدفونی با تأخیر کمتر و بُرد بیشتر هستید. همچنین اگر بین دستگاه‌های مختلفی مثل کامپیوتر و تبلت و گوشی زیاد سوئیچ می‌کنید احتمالاً به هدفونی نیاز دارید که از اتصال بی‌سیم همزمان چند دستگاه پشتیبانی کند. اگر اسمارت‌فون شما از فناوری NFC برخوردار باشد با خرید هدفون‌هایBluetooth Headphones سازگار با NFC می‌توانید سرعت اتصال بیشتری تجربه کنید.

چه چیزهایی را بررسی کردیم؟

در این تست ویژگی‌های بی‌سیم هدفون‌های بلوتوث Bluetooth Headphones را بررسی کردیم. هدفون‌های بلوتوثی Bluetooth Headphones که از امکانات بی‌سیم بیشتری مانند پشتیبانی از NFC و اتصال همزمان چند دستگاه پشتیبانی می‌کردند امتیاز بیشتری گرفتند.

ابتدا مشخص کردیم هدفون از بلوتوث پشتیبانی می‌کند یا نه. اگر نه، امتیاز آن را صفر و مقدار سایر فیلدها را N/A قرار می‌ دادیم. در صورت پشتیبانی از بلوتوث، نسخهٔ آن را تعیین می‌کردیم. سپس بررسی کردیم هدفون از جفت شدن همزمان و قابلیت NFC پشتیبانی می‌ کند یا نه. در آخر سازگاری هدفون با پلی‌استیشن ۴ و ایکس باکس وان را بررسی کردیم.

رتبه بندی ۳۵۶ هدفون بلوتوثنسخه بلوتوث

نسخه‌ بلوتوث از هدفونی تا هدفون Bluetooth Headphones دیگر متفاوت است. در هر نسخه تلاش‌هایی برای بهبود سرعت انتقال داده‌ها، کاهش مصرف باتری و پشتیبانی از کدک‌های جدید برای کاهش تأخیر و لگ صورت گرفته است. تمام نسخه‌های استاندارد بلوتوث، سازگاری رو به پایین دارند؛ یعنی مثلاً اسمارت‌فونی با بلوتوث ۵ کماکان می‌ تواند به هدفون‌هایی با بلوتوث 4.2 متصل شود و بالعکس.

برای استخراج نسخهٔ بلوتوث، به مستندات هدفون و دفترچهٔ راهنما مراجعه کردیم. در مواردی که قادر به تأیید اطلاعات بیان شده نبودیم به صفحهٔ فروشنده‌ای که هدفون را از آنجا خریده بودیم مراجعه می‌کردیم تا ببینیم اطلاعات تکمیلی وجود دارد یا نه.

اگر همچنان قادر به تشخیص نسخهٔ بلوتوث نمی‌ بودیم بر اساس تاریخ انتشار هدفون و قابلیت‌های دستگاه و مواردی از این دست، حدس‌هایی می‌ زدیم و البته در بررسی‌هایمان این را لحاظ کردیم که نسخهٔ رسمی بلوتوث در دسترس نیست. شایان ذکر است که به خاطر دشواری فرایند تأیید نسخهٔ بلوتوث، این شاخصه را در امتیاز نهایی اثر ندادیم.

پشتیبانی از اتصال همزمان چند دستگاه

Multi-device pairing به شما اجازه می‌دهد تا هدفون بلوتوثی را همزمان به چند دستگاه بلوتوث متصل کنید و همزمان در همهٔ دستگاه‌ها به تمام ویژگی‌های بلوتوث دسترسی داشته باشید.

هدفونی با این ویژگی در آنِ واحد می‌تواند به لپ‌تاپ و اسمارت‌فون شما متصل شده و همزمان با پخش مدیا به تماس‌های ورودی پاسخ دهد. برخی از هدفون‌های بلوتوثی Bluetooth Headphones به صورت جزئی از اتصال همزمان پشتیبانی می‌کنند؛ بدین معنا که روی یک دستگاه می‌توانند پخش مدیا انجام دهند و روی آن یکی تماس تلفنی. ما چون در بررسی خود اتصال جزئی دستگاه‌ها را بررسی نکردیم، این شاخصه را در امتیازدهی نهایی اثر ندادیم.

برای بررسی جفت‌شدن همزمان چند دستگاه، هدفون را به دو دستگاه بلوتوث Bluetooth Headphones مستقل (در بررسی ما دو گوشی اندروید) متصل کردیم. سپس کانال پخش مدیا و کنترل میکروفون را به صورت همزمان تست کردیم تا مطمئن شویم هر دو ویژگی به صورت همزمان و بدون هیچ مشکلی کار می‌ کند.

در این بررسی، هدفون‌هایی Bluetooth Headphones که قادر به میکس صدا از دو فناوری متفاوت بی‌سیم (مثلاً بلوتوث و یک فناوری دیگر بی‌سیمی رادیویی) بودند را لحاظ نکردیم. به طور مشخص فقط جفت شدن همزمان چند دستگاه از طریق بلوتوث را تحت بررسی قرار دادیم.

رتبه بندی ۳۵۶ هدفون بلوتوثNFC

اغلب هدفون‌ها Bluetooth Headphones از تکنیک رایج جفت شدن بلوتوثی استفاده می‌کنند که ممکن است کمی خسته‌کننده باشد؛ خصوصاً اگر بین دستگاه‌های بلوتوثی زیاد جابه‌جا می‌شوید. خوشبختانه برخی از هدفون‌ها Bluetooth Headphones با پشتیبانی از فناوری NFC بسیار سریع‌تر و راحت‌تر به دستگاه‌های سازگار با این فناوری متصل می‌ شوند.

همانند نسخهٔ بلوتوث Bluetooth Headphones، نسخهٔ NFC را از مستندات همراه هدفون به دست آوردیم. معمولاً لوگوی NFC روی دفترچهٔ راهنما، جعبهٔ محصول یا حتی روی خودِ هدفون درج می‌ شود.

با یافتن نشانه‌ای از سازگاری هدفون با NFC، آن را در عمل با یک دستگاه سازگار با NFC تست می‌ کردیم تا از عملکردش مطمئن شویم. در مواردی که نمی‌ توانستیم پشتیبانی از NFC را تأیید کنیم بر اساس آنچه اعتقاد داشتیم قضاوت می‌ کردیم و در بررسی، عدم تأیید رسمی اطلاعات را لحاظ می‌ کردیم.

رتبه بندی ۳۵۶ هدفون بلوتوثبُرد بلوتوث

منظور از بُرد بلوتوث، حداکثر فاصلهٔ دو منبع بلوتوث در خطی مستقیم بدون موانع فیزیکی است. برای این منظور، اتصال هدفون بلوتوث Bluetooth Headphones نسخهٔ ۴.۲ را در مکان بزرگی مانند پارکینگ بررسی کردیم. فاصله را تا آنجا که خللی در پایداری اتصال و کیفیت صدا پدید نمی‌آمد افزایش دادیم و سپس میانگین این فواصل را ثبت کردیم.

امتیاز ثبت شده بر اساس اتصال دو دستگاه بلوتوث در یک فضای باز و بدون مانع است. بدیهی است در شرایطی که پای انسدادی فیزیکی در میان باشد این امتیاز تحت تأثیر قرار می‌ گیرد.

تأخیر اتصال به کامپیوتر (کدک SBC)

تأخیر پایه اشاره دارد به تأخیر کدک SBC که به صورت پیش‌فرض در اغلب هدفون‌ های وایرلس استفاده می‌شود. این تأخیر اساساً زمانی اهمیت پیدا می‌کند که هدفون از کدک‌های جدیدتری مثل aptX یا AAC پشتیبانی نکند. با پیکربندی مشابهی، تأخیر پایه در هدفون‌های RF را نیز بررسی کردیم؛ ولی به جای دانگل بلوتوث از ماژول فرستندهٔ RF استفاده کردیم.

تأخیر پایه با یک دانگل بلوتوث 4.0 فاقد کدک aptX یا فرستندهٔ اختصاصی RF اندازه‌گیری شد؛ به این صورت که دانگل بلوتوث یا فرستندهٔ RF را به یک کارت صدا وصل می‌ کردیم و تأخیر رسیدن سیگنال صدا را به هدفون اندازه می‌گرفتیم. این کار را سه بار انجام دادیم و میانگین آن به عنوان امتیاز نهاییِ تأخیر SBC در جدول ثبت کردیم. تأخیر میانگین SBC بین ۱۵۰ و ۲۵۰ میلی‌ثانیه است و در RF بین ۲۰ تا ۷۵ میلی‌ ثانیه.

تأخیر اتصال به کامپیوتر (کدک aptX)

aptX کدک اختصاصی شرکت کوالکام (سابقاً CSR)  است که کیفیت صدا و بیت‌ریت را به طور مؤثری بهبود می‌بخشد. این یعنی هدفون‌های Bluetooth Headphones سازگار با aptX اندکی کیفیت صدای بهتر دارند و در هنگام انتقال اطلاعات، فشرده‌سازی کمتری انجام می دهند. این کدک هرچند به پای کدک aptX LL نمی‌رسد ولی تأخیری به نسبت کمتر از کدک پیش‌فرض SBC دارد.

در بررسی تأخیر aptX با تنظیماتی مشابه SBC جلو رفتیم؛ با این تفاوت که این بار از دانگل بلوتوث 4.0 سازگار با کدک aptX استفاده کردیم. اینجا هم بررسی را سه بار انجام دادیم و نتیجهٔ نهایی را میانگین این سه بار در نظر گرفتیم. تأخیر میانگین در کدک aptX بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌ ثانیه است.

تأخیر اتصال به کامپیوتر (کدک aptX LL)

aptX LL سریع‌ترین کدک خانوادهٔ aptX است که برای کاهش مشکلات همگام‌سازی صدا و تصویر ساخته شده است. این کدک از نظر تأخیر، بسیار بهتر از aptX در هدفونهای بلوتوثی Bluetooth Headphones عمل می‌کند، اما کیفیت صدا را بهبود نمی‌ بخشد.

همانند دو آزمونی که برای اندازه‌گیری تأخیر کدک‌های SBC و aptX ترتیب دادیم؛ اینجا هم یک سیگنال صدا به صورت وایرلس برای هدفون ارسال کردیم و زمان رسیدن آن را به هدفون ثبت کردیم. برای این تست از یک دانگل بلوتوث 4.1 سازگار با کدک aptX و aptX LL استفاده کردیم. مجدداً برای رسیدن به امتیاز نهایی، تأخیر را سه بار با یک نرم‌افزار DAW اندازه گرفتیم و میانگین را به عنوان نمرهٔ نهایی ثبت کردیم.

کدک aptX LL به صورت معمول تأخیری بین ۳۰ تا ۵۰ میلی‌ ثانیه دارد.

به زودی بررسی خواهیم کرد

مواردی که بررسی نکردیم

⦁    جفت شدن دستگاه‌ها تحت تأثیر مجاورت (با Google Fast Pair, Apple iCloud proximity pairing)
⦁    جفت شدن جزئی (تقسیم یک کانال با منابع متفاوت بلوتوث)
⦁    بررسی عینی نسخهٔ بلوتوث و سازگاری با NFC

نتیجه‌گیری

رتبه بندی ۳۵۶ هدفون بلوتوث

بلوتوث یک استاندارد بی‌سیم است که به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به کابل، هدفون Bluetooth Headphones را به دستگاه‌های سازگار با این فناوری متصل کنید.

آزمایشی ما کمک می‌ کند تا با مشخصه‌های بلوتوثی هر هدفون آشنایی عمیق‌تری پیدا کنید. نسخه‌های مختلف بلوتوث Bluetooth Headphones از نظر سطح تأخیر و بُرد، تفاوت‌های بارزی با هم دارند؛ حتی برخی از هدفون‌ها با پشتیبانی از NFC امکان اتصال همزمان به چند دستگاه و جفت‌شدن سریع را فراهم می‌ کنند.

در صورت جابه‌جایی زیاد بین دستگاه‌های مختلف یا برخورداری از گوشی‌های مجهز به آخرین نسخهٔ بلوتوث یا فناوری NFC، اطلاع از کم و کیف قابلیت‌های بلوتوثی هدفون می‌ تواند در بهبود خرید و تجربهٔ شنیداری شما مؤثر باشد.

پرسش ها و پاسخ ها

چیست:

پشتیبانی از بلوتوث برای هدفون‌های بی‌سیم

چه زمانی مهم است:

زمانی که می‌ خواهید هدفون را به صورت بی‌سیم Bluetooth Headphones به یک منبع بلوتوث مانند تلفن هوشمند، تبلت، کامپیوتر یا تلویزیون هوشمند متصل کنید.

اجزاء امتیاز:

۳۸ درصد: نسخهٔ بلوتوث
۱۵ درصد: جفت شدن همزمان با چند دستگاه
۵ درصد: جفت شدن با فناوری NFC
۱۲ درصد: بُرد
۵ درصد: تأخیر اتصال به کامپیوتر (کدک SBC)
۵ درصد: تأخیر اتصال به کامپیوتر (کدک aptX)
۵ درصد: تأخیر اتصال به کامپیوتر (کدک aptX HD)
۵ درصد: تأخیر اتصال به کامپیوتر (کدک aptX LL)
۵ درصد: تأخیر در دستگاه‌های iOS
۵ درصد: تأخیر در دستگاه‌های اندروید

توزیع امتیازات

رتبه بندی ۳۵۶ هدفون بلوتوث

چیست:

نسخهٔ بلوتوث هدفون.

چه زمانی مهم است:

در صورت مشابهت نسخه‌های جدید بلوتوث در دو دستگاه، تأخیر اتصال و بُرد فرکانسی می‌ تواند بهبود یابد.

چیست:

این ویژگی به برخی از هدفون‌ها امکان می‌ دهد تا به طور همزمان به چند منبع بلوتوث متصل شده و به صورت همزمان پخش مدیا و تماس تلفنی انجام دهند.

چه زمانی مهم است:

برای سوئیچ کردن سریع بین منابع بلوتوث. برای مثال می‌ توانید از موبایل به کامپیوتر سوئیچ کنید و همچنان تماس و پخش مدیا را در هر دو دستگاه انجام دهید.

مقدار مناسب: ۲ دستگاه.

چیست:

فناوری Near Field Communication که به شما امکان می‌ دهد هدفون را سریعاً با دستگاه‌های بلوتوث و مجهز به NFC جفت کنید.

چه زمانی مهم است:

با NFC بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از روش معمول می‌ توانید هدفون و دستگاه‌های سازگار با این فناوری را به یکدیگر متصل کنید.

چیست:

حداکثر فاصلهٔ بین دو دستگاه بلوتوث در یک خط مستقیم بدون حضور موانع فیزیکی. این تست با استفاده از آیفون ۱۱ و گلکسی S10e چندین بار در فواصل مختلف انجام شده و نتیجهٔ نهایی میانگین‌گیری شده است.

چه زمانی مهم است:

وقتی دوست ندارید هنگام گوش کردن موسیقی در یک محوطهٔ بزرگ، منبع صدا را دنبال خود بکشید!
مقدار مناسب: بیشتر از ۱۷۰ فوت
تفاوت قابل توجه: ۱۰ فوت

توزیع امتیازات

رتبه بندی ۳۵۶ هدفون بلوتوث

چیست:

میزان تأخیر ناشی از کدک پیش‌فرض هدفون (SBC) هنگام اتصال به کامپیوتر. این موضوع می‌تواند همگامی صدا و تصویر را بر هم بزند. این تست را با یک فرستندهٔ بلوتوث 5.0 انجام دادیم.

چه زمانی مهم است:

هنگام تماشای فیلم یا بازی به صورت وایرلس. تأخیر زیاد می‌تواند صدا و تصویر را از حالت همگام خارج کند.
مقدار مناسب: کمتر از ۱۵۰ میلی‌ثانیه
تفاوت قابل توجه: ۳۰ میلی‌ثانیه

توزیع امتیازات

رتبه بندی ۳۵۶ هدفون بلوتوث

چیست:

میزان تأخیر اتصال Bluetooth Headphones در کدک aptX هنگام اتصال به کامپیوتر. این موضوع می‌تواند سبب ناهمگامی صدا و تصویر شود. آزمایش با یک فرستندهٔ بلوتوث 5.0 سازگار با کدک aptX صورت گرفته است.

چه زمانی مهم است:

برای کیفیت بهتر صدا. این کدک هنگام تماشای فیلم، میزان تأخیر را اندکی کاهش می‌دهد.
مقدار مناسب: کمتر از ۱۵۰ میلی‌ثانیه
تفاوت قابل توجه: ۳۰ میلی‌ثانیه

توزیع امتیازات

رتبه بندی ۳۵۶ هدفون بلوتوث

چیست:

میزان تأخیر هدفون Bluetooth Headphones در هنگام برقراری اتصال به کامپیوتر در کدک aptX LL. این نیز می‌تواند روی همگام‌سازی صدا و تصویر اثر بگذارد. تست با استفاده از یک فرستندهٔ بلوتوث 5.0 سازگار با کدک aptX LL انجام شده است.

چه زمانی مهم است:

هنگام تماشای فیلم یا انجام بازی‌های ویدیویی. تأخیر زیاد در اتصال می‌تواند منجر به ناهمگامی صدا و تصویر شود.
مقدار مناسب: کمتر از ۱۰۰ میلی‌ثانیه
مقدار قابل توجه: ۳۰ میلی‌ثانیه

توزیع امتیازات

رتبه بندی ۳۵۶ هدفون بلوتوث

چیست:

میزان تأخیر هدفون‌های سازگار با کدک aptX HD هنگام اتصال به کامپیوتر. این موضوع می‌تواند روی همگام‌سازی صدا و تصویر اثر منفی داشته باشد. بررسی با استفاده از یک فرستندهٔ بلوتوث 5.0 سازگار با کدک aptX HD صورت گرفته است.

چه زمانی مهم است:

برای صداهای باکیفیت ۲۴ بیت و ۴۸ کیلوهرتز. این موضوع حین دیدن فیلم، اندکی تأخیر صدا و تصویر را کاهش می‌ دهد.
مقدار مناسب: کمتر از ۱۵۰ میلی‌ثانیه
تفاوت قابل توجه: ۳۰ میلی‌ثانیه

توزیع امتیازات

رتبه بندی ۳۵۶ هدفون بلوتوث

چیست:

تأخیر اندازه‌گیری شده در اپلیکیشن یوتیوب در آیفون ۱۱. توجه داشته باشید که اپلیکیشن‌های دیگر شاید تأخیری متفاوتی داشته باشند. در حال حاضر دستگاه‌های iOS تنها از کدک SBC و AAC پشتیبانی می‌ کنند.

چه زمانی مهم است:

امتیاز این بخش برای افرادی که از هدفون خود بر روی دستگاه‌های iOS استفاده می‌کنند اهمیت پیدا می‌کند؛ چرا که تأخیر یک هدفون ممکن است در دستگاه‌های مختلف متفاوت باشد.
مقدار مناسب: کمتر از ۱۵۰ میلی‌ثانیه
تفاوت قابل توجه: ۳۰ میلی‌ثانیه

توزیع امتیازات
رتبه بندی ۳۵۶ هدفون بلوتوث

چیست:

تأخیر اندازه‌گیری شده در اپلیکیشن یوتیوب در گوشی Samsung Galaxy S10e. برنامه‌های دیگر ممکن است تأخیری متفاوت از یوتیوب داشته باشند. این تلفن از کدک‌های AAC, aptX, LDAC و SBC پشتیبانی می‌کند. در هدفون‌هایی که از چند کدک پشتیبانی می‌ کنند، کدکی را ملاک قرار دادیم که گوشی به صورت خودکار هنگام اتصال هدفون در نظر می‌ گیرد.

چه زمانی مهم است:

این مقدار زمانی مهم است که از هدفون خود با دستگاه‌های اندرویدی استفاده می‌کنید؛ چرا که تأخیر یک هدفون ممکن است در دستگاه‌های مختلف متفاوت باشد.
مقدار مناسب: کمتر از ۱۵۰ میلی‌ثانیه
تفاوت قابل توجه: ۳۰ میلی‌ثانیه

توزیع امتیازات

رتبه بندی ۳۵۶ هدفون بلوتوث