فناوری Spatial Audio چیست ؟

فناوری Spatial Audio به عنوان مرحله تکاملی در حال ظهور است، اما مانند بسیاری از فناوری های رسانه ای جدید، اصطلاحات و توضیحات ممکن است گیج کننده به نظر برسند و درک آن در ابتدا دشوار باشد. این فناوری، پخش صدایی را توصیف می کند که به شما امکان می دهد صدا را در اطراف خود بدون نیاز به تنظیم بلندگوی چندگانه خاص درک کنید.

Spatial Audio راهی برای ایجاد صدا در 360 درجه در اطراف یک شنونده است. صدا می تواند از هر مکانی در یک محفظه بیرون بیاید که دو حالت دارد. صدایی که در هدفون استفاده می شود و صدای دو گوش می باشد و صدای مبتنی بر شی که برای گوش دادن به تلویزیون، رادیو و بلندگو است.

 

فناوری spatial audio چیست و چه ویژگی هایی دارد

 

چگونه به صدا در می آید؟

فناوری Spatial Audio توان این را دارد که شنونده را بیشتر از صدای استاندارد غوطه ور کند. این فناوری هدفون ، راه را برای ابعاد جدیدی از تولید صدا باز می کند. بنابراین ترکیب مستقل را با چندین اسپیکر و با استفاده از هر فضای سه بعدی و مکان های مختلف به طور همزمان، می توان در یک حرکت ایجاد کرد. در حال حاضر امکان ایجاد موسیقی ، فیلم ، پخش رادیویی ، بازی و میکس VR و ترکیب های صوتی با صدایی مانند قبل وجود دارد.

 

فناوری spatial audio چیست و چه ویژگی هایی دارد

 

Spatial Audio شخصی

آناتومی انسان برای هر فرد منحصر به فرد است، بنابراین برخی از فناوری های صوتی از فیلترهای HRTF شخصی استفاده می کنند. این HRTF ها از تجزیه و تحلیل گوش های شما ، یا اندازه گیری سر و فاصله بین گوش های شما ایجاد می شوند.
در هدفون معمولی، چرخاندن سر به این معنی است که صدا همراه شما می چرخد. صدا بین گوش های شما قرار دارد، بنابراین جایی که سر شما چرخش می کند، صدا نیز گردش دارد، حتی اگر با فناوری Spatial Audio گوش می دهید. اما با چرخش سر، زاویه گوش دادن شما را به طور دقیق تغییر می دهد.

ضمن آنکه امکان شنیدن صدای سه بعدی روی اسپیکرها وجود دارد. اصول آکوستیکی که درک صدا از طریق یک جفت هدفون را ممکن می سازد، در مورد فناوری هایی که از دو یا چند بلندگو صدای سه بعدی تولید می کنند نیز صدق می کند. هدفون، دارای مزیت داخلی هستند زیرا به دلیل نزدیک بودن به گوش و مانع سر شما از نظر صوتی، جدا شده است.

بر روی بلندگوها با فناوری Spatial Audio ، این جداسازی صوتی از طریق فرایندی به نام لغو گفتگوی متقابل به دست می آید. برخی از فرمت های صوتی سه بعدی محبوب، مستلزم تولید محتوا با استفاده از ابزارهای تألیف اختصاصی هستند و نیاز به سخت افزار پخش از قبیل گیرنده سینمای خانگی، مجهز به فن آوری های رمزگشایی خاص دارند. راه حل های دیگر از تکنیک های مجازی سازی استفاده می کنند که قادر به فضاسازی هرگونه محتوا در قالب های استریو ، فراگیر یا فضایی است.

 

فناوری spatial audio چیست و چه ویژگی هایی دارد

 

پشتیبانی اپل موزیک از فناوری Spatial Audio

اپل موزیک شروع به افزودن آهنگ هایی کرده است که از Dolby Atmos پشتیبانی می کنند و از مزایای فناوری  Spatial Audio استفاده می کنند که هر دو از فناوری های فراگیر صدا هستند. ترکیب این دو از بزرگترین پیشرفتها در کیفیت صدا است. اما هر کدام دقیقاً چه می کنند؟ و چگونه با هم کار می کنند؟

Spatial Audio فناوری صدای فراگیر خود اپل است که از حسگرهای مختلف به ویژه شتاب سنج ها و ژیروسکوپ ها در AirPods Pro یا AirPods Max اپل برای ردیابی حرکات سر شنونده استفاده می کند. سپس یک فضای مجازی بر اساس سر شنونده و دستگاهی که از آن گوش می کنند مانند iPhone ایجاد می کند، به طوری که همیشه به نظر می رسد صدا از آن دستگاه خارج می شود.

به عنوان مثال، اگر در حال تماشای فیلم روی iPhone و AirPods Pro هستید و سر خود را به راست بچرخانید، صدا در گوش چپ شما برجسته تر می شود زیرا به عمل نزدیکتر است. اگر iPhone یا iPad دارید و در حال گوش دادن با AirPods Pro یا ایرفون نویز کنسلینگ Beats Fit Pro هستید، تعداد زیادی برنامه و سرویس وجود دارد که از فناوری Spatial Audio پشتیبانی می کند.

 

فناوری spatial audio چیست و چه ویژگی هایی دارد

 

Dolby Atmos چیست؟

از جمله ویژگی های مفید و محبوب در بسیاری از ساندبارها و سیستم های سینمای خانگی ، Dolby Atmos است. این یک تکنولوژی صوتی با قابلیت همه جانبه است که می تواند ارتفاع را در کانال ها ایجاد نماید تا که باعث فریب گوش شده و این تصور را ایجاد کند که صدا در تمامی جهات در اطراف شما می آید. در حقیقت با این فناوری گویی در یک کنسرت بزرگ و یا تولید فیلم هستید که می تواند یک تجربه باورنکردنی باشد.

صدها میلیون دستگاه وجود دارد که از Dolby Atmos پشتیبانی می کنند و این فقط سیستم های سینمای خانگی و ساندبارها نیست. این دستگاه در رایانه ها و تبلت ، کنسول های بازی و پخش کننده ، تلفن های هوشمند ، اسپیکرهای هوشمند ، هدفون و تلویزیون تعبیه شده است.

این روزها Dolby Atmos فناوری بسیار بزرگی است که بسیاری از برنامه ها و سرویس ها پشتیبانی لازم را از آن دارند. سرویس های پخش مانند Netflix ، Disney+ ، Apple TV+ و Amazon Prime Video هر روز فیلم ها و نمایش های Dolby Atmos بیشتری اضافه می کنند. علاوه بر این، خدمات پخش موسیقی ، مانند Amazon Music HD و TIDAL Hifi ، دارای یک کتابخانه رو به رشد از موسیقی هستند که از Atmos نیز پشتیبانی می کند.

 

فناوری spatial audio چیست و چه ویژگی هایی دارد

 

تفاوت فناوری Spatial Audio با Dolby Atmos

فناوری Spatial Audio می تواند بدون Dolby Atmos کار کند، اما بیشتر مواقع شما به محتوایی که از هر دو به طور همزمان پشتیبانی می کند، گوش می دهید. در حقیقت، اپل Spatial Audio را طوری طراحی کرد که با Dolby Atmos بهترین عملکرد را داشته باشد. جلوه ترکیبی به شما امکان می دهد از فضای صوتی مجازی که Dolby Atmos ایجاد می کند با حرکت در آن استفاده بهتری کنید.

به طور خلاصه ، Dolby Atmos جلوه تماشای فیلم در سینما یا گوش دادن به موسیقی در کنسرت زنده را ایجاد می کند. صدا از اطراف شما می آید و فناوری Spatial Audio یک لایه دیگر اضافه می کند. این باعث می شود احساس کنید در حال فیلمبرداری هستید یا در حال حرکت در کنسرت می باشید.

هنگام گوش دادن به موسیقی، می توانید سر خود را به چپ یا راست بچرخانید و آوازها و سازها بسته به جایی که با آن روبرو هستید، کم و بیش برجسته می شوند. اگر در حال تماشای فیلمی در iPhone یا Apple TV خود هستید و شخصیتی در سمت راست صفحه فریاد می زند، می توانید سر خود را به راست بچرخانید و به نظر می رسد که درست بر سر شما فریاد می زند.

 

فناوری spatial audio چیست و چه ویژگی هایی دارد

 

چه محتوایی با Dolby Atmos از Spatial Audio پشتیبانی می کند؟

شما می توانید از AirPods 3 یا هدفون Beats Fit Pro استفاده کنید و هر محتوایی که Atmos یا صدای فراگیر 5.1 یا 7.1 بتواند ویژگی این فناوری را پشتیبانی کند، را در اختیار داشته باشید. اکثر برنامه های پخش ویدئو ، مانند Apple TV+ و Amazon Prime Video از نوعی فناوری صدای فراگیر در دستگاه Apple پشتیبانی می کنند. Apple Music تنها سرویس پخش موسیقی است که از فناوری Spatial Audio با Dolby Atmos پشتیبانی می کند.

شناخت جهات صوتی

Spatial Audio هر صوتی است که به شما فضایی فراتر از استریو معمولی می دهد و به کاربر این امکان را می دهد تا دریابید صدا از کجا می آید. این صدا در بالا ، پایین یا 360 درجه کامل در اطراف شما مشخص می شود. استریو به شما اجازه می دهد تا چیزهایی را در سمت چپ و راست و جلو بشنوید،  اما نمی توانید از محیط اطراف ، ارتفاع یا صداهایی را که از پایین به گوش می رسند، دریافت کنید. با معرفی بعد سوم، شما محل دقیق منابع صوتی از اطراف را احساس می کنید.

Spatial Audio در دستگاه های مختلف

گوش دادن به صدایی با فناوری Spatial Audio را می توان با استفاده از اسپیکرها یا هدفون به طرق مختلف تجربه نمود. می توان این تجربه را بشرح ذیل اشاره نمود.

اسپیکرهای متعدد :

یکی از راه های ایجاد یک منظره صوتی سه بعدی و فضایی، قرار دادن چندین اسپیکر در یک فضا است. هنگام گوش دادن به موسیقی متن فیلم یا قطعه موسیقی از طریق یک سیستم صوتی فراگیر ، عناصر صوتی را می توان در هر مکانی در امتداد سطح سر شنونده قرار داد.

به نظر می رسد که گفتگو ، موسیقی و جلوه های صوتی از اسپیکرها و بین آنها سرچشمه می گیرد. صدای فراگیر ، Dolby ، DTS ، هر کدام ویژگی را به سیستم های صوتی اضافه کرده و آن را به صدایی از هر 3 جهت تبدیل می کند. اسپیکرهای جداگانه برای اتاق های ثابت اختصاصی مانند سینما یا سینمای خانگی خوب کار می کنند.

 

ساندبار یا اسپیکرهای استریو با استفاده از فناوری Spatial Audio

یک ساندبار هوشمند با فناوری Spatial Audio ممکن است همان چیزی باشد که بسیاری از علاقه مندان به سینمای خانگی به آن احتیاج دارند، این مجموعه های خطی کوچک بلندگوها، معمولاً زیر یک تلویزیون قرار گرفته اند. مدلهای جدیدتر در حال حاضر ادعا می کنند که یک تجربه سه بعدی کامل را به شما ارائه می دهند و صدایی را در اطراف شما پخش می کنند. این مدلها معمولاً از تکنیکی مبتنی بر فناوری Spatial Audio  استفاده می کنند که نقش مهمی در نمایش سیگنال ها با اسپیکرها دارد.

هدف آن، بازتولید سیگنال های دو گوش در گوش های شنونده از طریق معکوس کردن مسیرهای انتقال صوت است. به عبارت ساده، هدف از بین بردن صداها و ورود صدا از بلندگوی راست به گوش چپ و صداهایی از اسپیکر چپ به گوش راست است. این فیلتر فناوری Spatial Audio  باید با توجه به موقعیت سر به روز شود و بنابراین برای عملکرد بهینه نیاز به ردیابی سر دارد.

نوآوری های زیادی در فناوری Spatial Audio مشاهده می شود و به احتمال زیاد در چند سال آینده شاهد پیشرفت های بیشتری در آن خواهیم بود. این برای فضاهایی که افزودن بلندگوها در سراسر فضا مانند یک اتاق نشیمن معمولی غیرممکن است، خوب عمل می کند.

 

فناوری spatial audio چیست و چه ویژگی هایی دارد

 

هدفون با استفاده از ترکیب های دو گوش ایستا

یک ترکیب دو گوش ایستا، یک میدان صوتی ثابت به شنونده ارائه می دهد. این سعی می کند صدای سه بعدی را روی هدفون شبیه سازی کند، طوری که صدا را به گونه ای تغییر می دهد که گویی دور سر شما حرکت کرده و از گوش شما گذشته است. این به مهندسین صوتی، سطح بسیار بالایی از کنترل را می دهد، زیرا شنونده هیچ ورودی به سیستم ندارد. این همچنین اجازه می دهد تا با ترکیب صوتی سه بعدی با جریان کاری بسیار مشابه با برنامه های ترکیب استریو سنتی روبرو شود. می توانید در خصوص این فناوری Spatial Audio اطلاعات کامل تری را از تهران اسپیکر دریافت کنید.