سیر تکاملی هدفون‌ها | Evolution of Headphones

هدفون‌ها در زندگی هر کسی که عاشق موسیقی است جایگاه ویژه‌ای دارند. اگر به موزیک‌های ملایم و کلاسیک علاقه دارید یا طرفدار موزیک‌های ریتمیک و پرانرژی هستید به هر حال به یک هدفون خوب نیاز خواهید داشت. برای هر نفر و یا هر سلیقه ای یک هدفون ویژه وجود دارد.

هیچکس نمی‌تواند قدرت موسیقی را انکار کند. موسیقی این توانایی دارد که شما از جایی که هستید به جای دیگر ببرد و تنها با چند نت حال شما را دگرگون کند. هدفون، برای یک زبان جهانی مثل موسیقی بهترین رسانه است چراکه در آن ستاره ی موسیقی خودتان هستید.

اما هدفون چگونه اختراع شد؟ و چگونه با رشد فناوری تکامل یافت؟

بیایید مروری سریع بر تاریخچه‌ی هدفون داسته باشیم. به شما اطمینان می‌دهیم که این مرور نه تنها کسل کننده نیست بلکه بسیار جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود.

در اوایل دهه 1890 هدفون‌ها بلندگوهای یک طرفه برای برقراری ارتباط بودند، که بعدا این نوع هدفون بنام الکتروفون شناخته شد. این هدفون به یک تابلو برق متصل بوده و امکان ارتباط زنده شنیداری را در سراسر لندن امکان‌پذیر می‌ساخت، جالب است بدانید قیمت اشتراک در آن زمان 5 پوند هزینه داشت.

اولین هدفون واقعی همانطور که امروزه آن را می‌شناسیم، توسط مهندسی بنام نیتن بالدوین روی میز آشپزخانه‌اش طراحی شد. که درآن زمان مردم از اختراع وی چشم پوشی کردند ولی نیروی دریایی ایالات متحده اهمیت اختراع او را درک و صدها مورد از آن را برای اهداف دفاعی خریداری نمود.

یکی دو دهه بعد، در سال 1937 بیرداینامیک اولین هدفون شخصی را طراحی کرد. شرکت بیرداینامیک محصول دی تی 48 را که به شکل یک پیشانی بند نازک با دو کابل بود و جداگانه به گوشها متصل میشد را تولید کرد.

در سال 1939 در اتریش، کا 120 یک هدفون عالی با ظاهری شیک، اختراع و فروش عالی داشت. اما به دلیل درگیری‌های مدوام در اروپا در جنگ جهانی دوم تولید آن متوقف شد.

در سال 1958 جان کاس نوازنده و عاشق موسیقی جاز، هدفون را از خطر نابودی نجات داد و با اختراع، اس پی 3، اولین هدفون استریو بالا انقلابی برای هدفون ایجاد کرد. در اصل این‌ها فقط بلندگوهایی که در پارچه‌ای نرم همراه با سربند طراحی میشدند بیشتر نبودند، اما توجه مهندسین صوتی سراسر جهان را به سوی خود جلب کردند.

سیر تکاملی هدفون‌ها | Evolution of Headphones

در دهه های 60 و 70 یعنی عصر موسیقی جدید و جوان پسند مانند راک، کاس، بر بازار هدفون ایالات متحده تسلط داشت. با ظهور بیتلز، کاس از بیتلون‌ها به دلیل محبوبیتی که پیدا کرده بودند پشتیبانی کرد که تقریبا در همان زمان شرکت بیتلز با نام تجاری استکس اولین هدفون الکتروستاتیک را اختراع نمود.

پس از گذشت دوره‌هایی از تولید هدفون‌های جدید، یک دهه هیچ هدفونی تولید نشد، سپس ناگهان با پیشرفت در حمل و نقل و تدارکات، دستگاهی بنام سونی والک من، اختراع شد.

سونی والک من در سال 1979 معرفی شد، یک پخش کننده استریو قابل حمل بود که یک بیت منحصر به فرد داشت،که یک طراحی ساده روی گوش با سربند‌های کشویی فلزی بود، این محصول یکی از جذاب ترین وسایل نوستالرژیک به حساب می‌آید.

اندکی بعد مارک‌های تجاری دیگری مانند فیلیپس، اونکیو وارد بازار شدند که هدفون‌هایی با عملکرد و قیمت مناسب بودند. که البته هدفون‌ها نیز مانند هر وسیله دیگر وارد رقابت‌های مد شدند. که در زمان نچندان دور، شرکت سونی طراحی هدفون‌های پشت گوش را ساخت، که در این طرح هدفون دیگر موهای شما را آزار نمی‌داد و جابجایی و استفاده از آن بسیار راحت تر بود.

در حالی که این هدفون‌ها از جذابیت گسترده‌ای برخوردار بودند، مارک‌های صوتی حرفه‌ای و لوکس مانند سنهایرز خوش درخشیدند محصولاتی مثل اورفوس را به بازار وارد کردند. در همان زمان بیرداینامیک با محصولات جدید خود محبوبیت فوق‌العاده‌ای نزد نوازندگان و ایستگاه‌های پخش برخوردار شد. اما این شرکت بوز بود که با فناوری ضد نویز خود در تاریخ هدفون اثر چشمگیری ایجاد کرد.

هنگامی که دکتر عمار بوز هدفون بدون نویز را طراحی کرد این محصول بلافاصله برای خلبانان داخل کابین که بیشتر در معرض سرو صدای موتور، و ایجاد مشکلات جدی و حتی ناشنوایی میشدند خریداری شد. که این شرکت در سال 2000 سری افسانه‌ای خود کیو سی وان، را به صورت تجاری در دسترس قرار داد.

البته علاوه بر هدفون‌های گوش یا روی گوش، مارک‌های دیگری مانند اپل با ریاست استیو جاب، هدفون‌های داخل گوش را نیز طراحی کردند. که البته طراحی اولیه اپل ساده و فقط سفید رنگ بود، که با گذشت زمان شرکت‌های مختلف با طراحی‌های جوان پسندانه فروش خوبی داشتند.

در ایالات متحده شرکت اسکال کندی با طراحی هدفون‌های خوش رنگ و جوان پسند با ویژگی‌های منحصر به فرد جای خود را بین جوانان باز کرد. به دنبال طراحی هدفون داخل گوشیه‌ای پد (iPod) ، همه برندها شروع به تولید هدفون‌های داخل گوش کردند.

در سال 2004 وال کلتون یک مارک هدفون با توانایی تولید باس طراحی کرد، این نوع هدفون سریعا مورد توجه دی جی‌ها موسیقی دانان قرار گرفت، که این نوع هدفون‌ها پر زرق و برق سبک و دارای باس قوی بودند.

و ازآنجایی که دی جی‌ها در بیشتر برنامه‌های خود ازین هدفون‌ها استفاده می‌کردند، این نوع هدفون از طرفداران زیادی برخوردار شد.

تاکنون پیشرفت مارک‌های معروف را مشاهده کردیم، که اکثر آنها برای طراحی، با جذابیت گسترده و سبک پیش قدم بودند و کیفیت صدا به خطر می‌افتاد. که مارک‌های حرفه‌ای صوتی، با در نظر گرفتن اولویت‌های اصلی کیفیت صدا، در طول این سال‌ها به خوبی نتیجه گرفته‌اند.

در سال 2008 نیز مارک‌های بیتس و مانستر وارد عرصه هدفون شده و در این صنعت بزرگ شدند. این مارک‌ها با محبوبیت هیپ هاپ در سطح جهانی هماهنگ بودند و هنرمندان هیپ هاپ از آنان حمایت کردند.

در همین زمان دوستداران موسیقی که در مورد صدا جدی بودند، هدف خود را بر روی پیشرفت موسیقی و صدا گذاشته، و برند‌هایی مثل بیرداینامیک دست به تولید هدفون‌هایی با کیفیت و باس بالا کردند. با رشد فناوری، نوآوری ساخت بلندگوها در ساخت هدفون‌ها استفاده شد.

هدفون‌ها خیلی زود بی‌سیم و بلوتوثی شدند، که این نوع هدفون‌ها، کاربردی و در زندگی روزمره بسیار پر استفاده بودند. البته هدفون‌های بی‌سیم و بلوتوثی نتوانستند تمیز کاری هدفون‌های سیم‌دار را کسب کنند.

در سال 2015 در نمایشگاه برلین مارک ژاپنی اونکیو، اولین هدفون گوش بی‌سیم واقعی را رونمایی کرد این رویداد منحصر به فرد باعث ایجاد یک مسابقه بین شرکت‌های سازنده هدفون و بلندگو شد.

مردم شروع به استفاده از گوشی‌های هوشمند خود به عنوان پخش کننده موسیقی کردند که خلاص شدن از شر ای یو ایکس مطمئناً حرکتی پر سرو صدا بود و همچنین شرکت‌های چینی هدفون‌های شگفت‌انگیزی را وارد بازار کردند که این شرکت‌ها با اختلاف قیمت چشمگیر خود را در عرصه تولید هدفون در جهان، سرو صدا به پا کردند.

در آینده نیز تولید یک هدفون بی‌سیم که از یک هدست با سیم بهتر عمل کند خارج از ذهن نیست. با گذشت بیش از یک قرن از سابقه هدفون‌ها، امروزه این ابزار به جزیی جدایی ناپذیر از زندگی تبدیل شده‌اند که مردم هم به دنبال یک هدفون با صدای بی‌نظیر و کیفیت بالا هستند.

سیر تکاملی هدفون‌ها | Evolution of Headphones