فناوری Reality Audio 360

امروزه، هدفون ها و اسپیکرهای زیادی را مشاهده خواهید کرد که همراه با تکنولوژی های برتر و نوین به بازار عرضه شده و هر روزه ، قادر هستند تا کیفیت صدایی بهتر را به نمایش درآورند. فناوری 360 Reality Audio یکی از این مواردی است که مورد توجه قرار گرفته است.

اما باید دید که چه قیمت هدفون و قیمت اسپیکرهایی با آن کار می کنند. شما می توانید در این خصوص، مشاوره های لازم را از کارشناسان تهران اسپیکر دریافت کنید و بهترین محصول را متناسب با تقاضای خود تهیه نمایید.

باید گفت که در این شرایط، صدای استریو و فراگیر خوب و شگفت انگیز است، اما نکته مهم بعدی این است که سونی می خواهد شما باور داشته باشید که این فرمت صوتی، در بالای لیست فناوری های سیستم های صوتی قرار دارد. از همین روست که این شرکت با بسیاری از سازمان های موسیقی همکاری کرده است تا بتواند فرمت صوتی نسل بعدی را اصلاح کند که مورد توجه شنوندگان قرار گیرد و تجربه گوش دادن به موسیقی 360 درجه را به اوج خود برساند.

Reality Audio 360 چیست؟

اما، Reality Audio 360 دقیقاً چیست و چگونه کار می کند و کدام محصولات از آن پشتیبانی می کنند.؟ 360 Reality Audio یک فرمت صوتی است که از فناوری صوتی فضایی مبتنی بر شیء ، برای ارائه یک تجربه کامل صوتی 360 درجه استفاده می کند. راه اندازی آن یکی از مهمترین نکات برجسته سونی در سال 2019 بود، اما از آن زمان این سرویس پیشرفت زیادی کرده است و شرکای پخش کننده و محصولات سازگار بیشتری اعلام شده است.

هدف از این فناوری Reality Audio 360 ، این است که شنونده احساس کند در استودیوی ضبط یا در یک کنسرت زنده در حال تماشای هنرمند مورد علاقه خود است. این امر به ویژه با توجه به اینکه در سراسر جهان، مکان های موسیقی در حال حاضر به دلیل همه گیری کرونا بسته است، به موقع انجام شده و ضرورت بالاتری را ایجاد کرده است.

این قالب با استفاده از استاندارد صدای سه بعدی باز شده است که خود، برای پخش موسیقی بهینه شده است. این برنامه تا 64 کانال اسپیکر را پشتیبانی می کند و امکان کدگذاری صدا را به روش های مختلف انجام می دهد. مهندسان می توانند همه چیز از جمله آواز، سازهای فردی و مخاطبان زنده را در هر موقعیتی در فضای 360 کروی تصویر سازی کرده و قرار دهند. ضمن آنکه پارامترهای مختلف را می توان برای عناصر مختلف، از جمله فاصله و زاویه تغییر داد.

توسعه فناوری 360 Reality Audio

فناوری Reality Audio 360 | Reality Audio 360 Technology

سونی با موسسه Fraunhofer IIS همکاری کرد تا قالب را برای استفاده محتواسازان و هنرمندان باز کند. بنابراین در CES 2021 ، دو اعلامیه منتشر کرد که در آن قابلیت پخش ویدئو را به  فناوری 360 Reality Audio اضافه کرد و یک نرم افزار جدید ایجاد محتوا به نام360 Reality Audio Creative Suite را توسعه داد. این برند همچنان در حال مذاکره با برند های اصلی موسیقی و سرویس های پخش کننده در زمینه راه اندازی محتوای پخش شده ویدئو است.

چگونه می توان با این فناوری به موسیقی گوش کرد؟

برای تجربه این فناوری، به کیت مناسب و نرم افزار سازگار نیاز دارید. روی یک هدفون، ابتدا باید برنامه iOS یا Android را برای یک سرویس پخش سازگار بارگیری کنید. شما همچنین باید در سرویس جریان گفته شده عضو شوید.

Deezer در واقع 360 Sessions را برای نمایش فناوری Reality Audio 360 در ژوئن 2021 راه اندازی کرد، جایی که سرویس پخش کننده تعدادی از اجراهای زنده را برای مشترکان تغییر شکل داد. این را نیز در نظر داشته باشید که سونی ادعا می کند که نهایت کیفیت این فناوری را، می توان با اکثر هدفون های سازگار با این فناوری تجربه کرد.

با استفاده از مدل های منتخب هدفون های سونی، می توانید از برنامه Headphones Connect برای تجزیه و تحلیل شکل گوش خود و کمک به بهینه سازی زمینه صوتی برای قالب صوتی جدید استفاده کنید.

برای این کار، برنامه را باز کنید و با استفاده از دوربین تلفن خود، هر دو گوش را اسکن کنید. سپس نتایج در برنامه سرویس پخش مورد علاقه شما اعمال می شود. طبق گفته سونی ، بهترین هدفون برای تجربه گوش دادن به موسیقی های مورد علاقه که از این فناوری Reality Audio 360 نیز پشتیانی کند، پرچمدار هدفون های این کمپانی، یعنی هدفون Sony WH-1000XM4 است که بهترین تجربه ممکن را در اختیار کاربران قرار میدهد.

استفاده از فناوری Reality Audio 360 در اسپیکر

فناوری Reality Audio 360 | Reality Audio 360 Technology

می توانید با استفاده از اسپیکرها و ساندبارهای ممتازبرند های پیشرو در این زمینه، به موسیقی ها با فناوری 360 Reality Audio نیز گوش دهید. آنها بی سیم بوده و دارای بلوتوث و wi-fi هستند و می توانند به یکدیگر متصل شوند و یک سیستم چند اتاقه را، ایجاد کنند.

سونی همچنین مجوز فناوری های کلیدی مربوط به Reality Audio 360 را صادر کرده است. این نشان می دهد که می توان شاهد عرضه دستگاه های سازگارتر به بازار بود. بنابراین با همکاری سونی و گوگل، این فناوری به اندروید وارد شده تا از طریق پروژه منبع باز Android ، با دستگاه های دیگر سازگار شود.

در Reality Audio 360 چه چیزی می توان گوش داد؟

در حال حاضر ، می توانید بیش از 1000 قطعه را در این قالب پخش کنید. سونی همچنین جریان ویدئو را به مجموعه مهارت های قالب اضافه کرده است. هدف این است که احساس یک کنسرت زنده را بازسازی کرده و با توجه به اینکه سالن های موسیقی در سراسر جهان در حال حاضر بسته است، به دنیای موسیقی هایی با فناوری Sony 360 Reality Audio دست یافت.

علاوه بر هدفون و برنامه های سرویس پخش موسیقی سازگار ، می توانید 360 Reality Audio را حداقل بر روی یک اسپیکر ساخته شده توسط یک شرکت شخص ثالث تجربه کنید. کلید تجربه این فناوری، در سخت افزار است که هر محصول باید رمزگشای سفارشی را در خود داشته باشد. همچنین با سازندگان چیپست Media Tek  و Qualcomm کار می کند، بنابراین می توانید انتظار داشته باشید که پشتیبانی از این فرمت در کیت های مصرف کننده بیشتر، در آینده افزایش یابد.

عملکرد فناوری چگونه است؟

360 Realty Audio به صورت موسیقی استریو معمولی صورت نمی گیرد و به شکلی از صدای فراگیر تبدیل می شود. در عوض، مستلزم رمزگذاری موسیقی به گونه ای است که اسپیکر یا هدست سازگار با فناوری بتواند آن را درک کند.

این رمزگذاری به تولیدکنندگان موسیقی اجازه می دهد تا مکانی را در فضا به هر کانال صدا اختصاص دهند. به عنوان مثال، آوازهای یک خواننده را می توان در مرکز و جلوی حوزه صوتی ایجاد شده، در اطراف سر شنونده قرار داد. با فناوری 360 Reality Audio، به هر ساز در آهنگ می توان مکانی در محور x و y اختصاص داد، بنابراین می توانند در سمت چپ مرکز قرار بگیرند، اما بالاتر یا پایین تر از سر شنونده نیز باشند.

صداهای دیگر حتی می توانند مستقیماً بالا یا پشت سر شنونده قرار گیرند. صدا همچنین می تواند از مکانی به مکان دیگر منتقل شود و تجربه ای پویاتر و همه جانبه ای را ایجاد کند.

همه اینها باعث ایجاد یک تجربه گوش دادن لذت بخش می شود که به شدت با ضبط اصلی مرتبط است. مکان دقیق هر ساز در استودیوی ضبط یا روی صحنه را می توان در قطعه صوتی کدگذاری کرد و هر قطعه صوتی دیگری در آواز و جلوه های ویژه را ایجاد نمود. شاید به نظر برسد که همه اینها شباهت زیادی به Dolby Atmos دارد، سیستم صوتی فراگیر مبتنی بر شی که عمدتا برای فیلم ها استفاده می شود. اما می تواند در موسیقی نیز به کار رود.

البته حق با شماست. این فناوری ها به طور مشابه کار می کنند، اما با یکدیگر سازگار نیستند، بنابراین تولید کنندگان موسیقی باید یک آهنگ مبتنی بر شیء در Atmos و  Reality Audio 360 ایجاد کنند تا در دسترس همه شنوندگان قرار گیرد.

تاثیر فناوری 360 Reality Audio در هدفون ها

فناوری Reality Audio 360 | Reality Audio 360 Technology

یکی از نکات قابل توجه در مورد فناوری Reality Audio 360 ، نحوه عملکرد آن با هر جفت هدفون معمولی است. هیچ سخت افزاری برای ایجاد حوزه ای از صداهای مبتنی بر شیء در اطراف سر شما لازم نیست. هدفون باکیفیت تر و قدرتمندتر صدای بهتری را ایجاد می کند، اما چون این نرم افزار است که صدا را ارائه می دهد، کیفیت سخت افزار لزوماً مهمترین بخش تشکیل دهنده یک هدفون نیست.

به طور طبیعی، این سیستم از طریق هدفون های سونی و به ویژه آنهایی که با برنامه اتصال هدفون سونی مثل SONY WH-1000XM4 کار می کنند، بهترین صدا را دارد. همچنین این نرم افزار گوشی های هوشمند به شما امکان می دهد از گوش خود عکس بگیرید، سپس صدای خروجی هدفون را متناسب با شکل گوش و توانایی شنوایی خود تنظیم کنید.

نتیجه گیری :

در حقیقت باید گفت که Reality Audio 360 سونی یک پلتفرم موسیقی با وضوح بالا است که هدف آن این است که موسیقی ای را که گوش می دهید، همه جانبه و واقع بینانه تر کند. این فناوری، طوری طراحی شده است که صدای موسیقی را از جهات مختلف و نه فقط از چپ و راست به گوش شما برساند.

اگر از دستگاه صوتی با این تکنولوژی مبتنی بر شی استفاده می کنید، به این معنی است که صدایی که از طریق هدفون یا اسپیکر دریافت و ضبط می شود، رمزگذاری شده، داده های اضافی را جداسازی و ذخیره می کند تا به مکانی منتقل کند که تجربه شنیدن صدایی همه جانبه را القا میکند.

 شاید بهترین ویژگی در مورد فناوری Reality Audio 360 این باشد که این پلتفرم با هر هدفونی که از طریق نرم افزار پشتیبانی کند، کار می کند. مطمئناً با هدفون های برتر، نتایج بهتری خواهید گرفت، اما توجه داشته باشید که نکته نه در هدفون، بلکه در رمزگذاری است. در این خصوص، بهتر است راهنمایی های لازم را از کارشناسان تهران اسپیکر دریافت کنید.