تکنولوژی aptX چیست؟

در این جا بررسی خواهیم کرد که آیا کدک aptX می تواند به هدفون و اسپیکر های بلوتوث شما کمک کند صدای بهتری داشته باشند؟ اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه مند به بررسی دقیق لیست ویژگی های اسپیکر و هدفون پیش از خرید آن ها هستید، احتمالاً با aptX Hyped به عنوان بهبود کیفیت برای انتقال صدا بین منبع خود، مانند تلفن یا تبلت و هدفون یا اسپیکر مواجه شده اید. در روزهای اولیه بلوتوث، تکنولوژی aptX به دلیل پتانسیل آن برای کیفیت بسیار بالاتر در مقایسه با انتقال بلوتوث، مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

فناوری بلوتوث در حدود یک دهه گذشته راه درازی را پیموده است و در حال حاضر در نسخه 5 تکرار شده است و به این ترتیب، aptX آن نوشدارویی نیست که زمانی به نظر می رسید. این بدان معنا نیست که به طور بالقوه مفید نیست، بلکه قابل شنیدن بهبود یافته زیادی در آن وجود دارد. با این حال، می تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد. اما قبل از اینکه aptX را توضیح دهیم، باید در مورد بلوتوث صحبت به میان آوریم.

اتصال بلوتوث

صدای دیجیتال مجموعه ای از نمونه هایی است که بیان می کند، یک موج صوتی در یک لحظه خاص، چگونه به نظر می رسد. نرخ 16 بیتی و44 کیلوهرتز سی دی برابر با 10 مگابایت در دقیقه برای استریو یا بیش از یک مگابیت در ثانیه است. در حالی که در این روزها، حجم داده زیادی نیست، اما هنوز هم بسیار بیشتر از آن چیزی است که به راحتی بین یک دستگاه قابل حمل و هدفون بلوتوث قابل انتقال است.

در بیان توضیح بیشتر در خصوص تکنولوژی aptX باید کفت که اکنون صدای فشرده مانند AAC و MP3 در همه جا وجود دارد. این کدک‌ها، مجموعه‌ ای از فشرده ‌سازی، آنچه را که از لحاظ نظری نمی‌توانید بشنوید، با استفاده از روشی به نام مدل ‌سازی روان ‌آکوستیک حذف می‌کنند. این به آنها اجازه می دهد تا اندازه فایل های صوتی یا جریان ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

به عنوان مثال، MP3 ها اغلب حدود 1 مگابایت در دقیقه هستند. صدای فشرده، در تئوری، بدتر از نسخه فشرده نشده همان آهنگ است. این به لطف رمزگذارهای بهتر و نرخ بیت بالاتر است، اما گاهی اوقات می‌توانید حتی در ارزان‌ترین هدفون نیز تفاوت را تشخیص دهید.

 aptx 3

تکنولوژی aptX

همانگونه که اشاره شد، لازم است که در درک بهتر تکنولوژی aptX ، بیشتر در خصوص بلوتوث بدانیم. بنابراین باید اشاره کنیم که بلوتوث یک انتقال بی سیم کم مصرف است که به دو دستگاه اجازه می دهد تا به راحتی داده ها را در برد کوتاه انتقال دهند که برد کمتر، توان پایین تر و انتقال داده کمتر از Wi-Fi دارد. همانطور که استاندارد بلوتوث پیشرفت کرده است، اندازه برد بی سیم محدود آن نیز افزایش یافته است. یعنی می توان داده های بسیار بیشتری را از طریق بلوتوث نسبت به زمانی که برای اولین بار منتشر شد، منتقل کرد. در روزهای اولیه بلوتوث، صدا باید به میزان قابل توجهی فشرده می شد تا کار کند.

این کار با استفاده از یک کدک به نام SBC انجام شد. با توجه به دستگاه‌های با قدرت کمتری که برای آن در نظر گرفته شده بود، به گونه‌ای طراحی شده بود که تا حد امکان از قدرت پردازش کمتری استفاده کند. در طول سال ها بهتر شده است و در اکثر دستگاه ها با بیت ریت تا 345 کیلوبیت در ثانیه اجرا می شود با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که SBC با سرعت 345 کیلوبیت در ثانیه اجرا شود.

این امکان وجود دارد که دستگاهی از بیت ریت پایین تری استفاده کند، به این معنی که این حداکثر چیزی است که بدون در نظر گرفتن قابلیت هایی که آن را متصل می کنید، به دست می آورید. در این روند، فشرده سازی از دست رفته بود که تکنولوژی aptX ظهور کرد.

عملکرد تکنولوژی aptX چیست؟

کوالکام، شرکتی که در حال حاضر صاحب پتنت های aptX است، ادعاهای بزرگی در مورد فناوری خود دارد. تکنولوژی aptX یک فناوری کارآمد با نرخ بیت است که تضمین می‌کند صدایی با کیفیت بالا را از دستگاه بلوتوث خود دریافت کنید، بنابراین تجربه شنیداری بهتری خواهید داشت. ایده این است که هر دو محصول به عنوان مثال، تلفن و هدفون، باید aptX داشته باشند تا از هر مزیتی بهره مند شوید. اگر فقط یکی آن را داشته باشد، aptX دریافت نمی کنید. نسخه اولیه aptX هنوز موجود بوده و نسبتاً رایج است. بزرگترین پیشرفت نسبت به SBC این است که به بیت ریت 384 کیلوبیت بر ثانیه نیاز دارد.

aptx 2

درباره aptX HD

aptX HD یک گام فراتر می رود و صدای 24 بیتی را با نرخ بیت تا 576 کیلوبیت بر ثانیه ارائه می دهد، در حالی که aptX Adaptive جدید از لحاظ نظری کیفیت صدای aptX HD را با نرخ بیت پایین تری ارائه می دهد و دارای گزینه نرخ نمونه برداری 96 کیلوهرتز است. باید اشاره کنیم که امروزه بسیاری از اسپیکرها و هدفون‌های متعدد، این فناوری را دارند.

برای آنکه بتوانید محصول مورد نظر خود را بیابید، می توانید با کارشناسان تهران اسپیکر مشورت نمایید. aptX HD با نمونه و نرخ بیت بالا عالی به نظر می رسد، با این حال، اگر منبعی با کیفیت بالا داشته باشید، این قابلیت اضافی چندان ضروری نیست. انتقال بهتر، صدای شما را بهتر نمی کند. به بیان دیگر، اگر در هدفون های ارزان قیمت به یک جریان صوتی با کیفیت پایین گوش می دهید، تغییر به aptX HD به طور جادویی صدای بهتری به شما نمی دهد.

ضرورت استفاده از کدک aptX

مهم است که به خاطر داشته باشید که کدک انتقال و تکنولوژی aptX ، تنها بخشی از صدای موسیقی است. کیفیت اسپیکرها و محل قرارگیری آنها در اتاق ، کیفیت هدفون و نحوه مناسب بودن آنها و کیفیت مواد منبع، همه آنها تأثیر بسیار بیشتری بر کیفیت کلی صدا نسبت به نحوه انتقال آن دارند. این شاید یک نظریه بحث برانگیز باشد، زیرا aptX به طور گسترده در محافل موسیقی مورد بحث و تمجید قرار گرفته است.  نسخه‌های جدیدی از aptX وجود دارد که در محصولاتی ظاهر می‌شوند که پتانسیل بالا‌ تری دارند.

ممکن است هنگام استفاده از هدفون بلوتوث، متوجه خطای همگام سازی شده باشید، جایی که صداها با حرکت دهان مطابقت ندارند. این به دلیل پردازش اضافی مورد نیاز برای رساندن صدا به گوش شما از طریق بلوتوث است. تأخیر کم زمان را از 200-300 میلی ثانیه، به حدود 40 میلی ثانیه کاهش می دهد.  این باید به طور موثر مشکلات همگام سازی را از بین ببرد. کدک تطبیقی و تکنولوژی ​​aptX نیز تأخیر کم‌تری در حدود 80 میلی‌ثانیه خواهد داشت.

باید گفت که این یک تکنولوژی کارآمد است که می تواند در فشرده سازی به خوبی عمل کند اما تضمینی برای بالا بردن کیفیت صدا به طور شگفت آور نیست. در بیشتر موارد، بسیار مهمتر است که فقط تجهیزات صوتی خوبی داشته باشید.

اهمیت aptX در هدفون های بی سیم

فناوری بلوتوث این روزها به طور مثبت بر بازار هدفون بی سیم تسلط دارد. در واقع، بلوتوث در اصل برای موسیقی طراحی نشده بود. هنگامی که در دهه 1990 معرفی شد، به عنوان جایگزینی بی سیم برای پورت های سریال مورد استفاده برای اتصال چاپگرها، ماوس ها و سایر لوازم جانبی به رایانه های شخصی در نظر گرفته شد. خوشبختانه، بلوتوث از ابتدا برای تکامل، به لطف اضافه شدن پروفایل طراحی شده بود. می‌توانید پروفایل‌ها را مجموعه‌ ای از دستورالعمل‌ ها و مشخصاتی در نظر بگیرید که به دستگاه‌های بلوتوث اجازه می‌دهد تا برای اهداف خاصی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

در بیان توضیحات بیشتر در خصوص تکنولوژی  aptX ، باید اشاره کنیم که A2DP در اواسط دهه 2000 عملاً صنعت هدفون های بی سیم قابل حمل را متحول کرد. پس از اضافه شدن A2DP، بلوتوث به یک بازیگر اصلی در بازار موسیقی تبدیل شد. این کدک، با گرفتن بخش بزرگی از پهنای باند که معمولاً به ارتباطات دو طرفه در اتصال بلوتوث، اختصاص داده می شود و برای تبدیل آن به موسیقی کار می کند. این خط انتقال بزرگتر، امکان پخش صدای هدفون با کیفیت بالاتر را فراهم می کند. ضمن آنکه هر چه داده های بیشتری را از طریق اتصال بلوتوث ارسال کنید، انرژی باتری بیشتری را مصرف می کند.

تمام هدف بلوتوث استفاده از پهنای باند و قدرت کمتر است. برای اینکه باتری گوشی هوشمند و هدفون خالی نشود، موسیقی روی گوشی هوشمند یا پخش کننده رسانه قابل حمل، قبل از ارسال به A2DP فشرده می شود.  A2DP برای فشرده‌سازی موسیقی در حال تحویل به هدفون، به یک کدک متکی است. همه دستگاه های موسیقی بلوتوثی دارای A2DP ، برای پشتیبانی از آن مورد نیاز هستند. A2DP می‌تواند از کدک‌های پیشرفته‌تر دیگری برای  دریافت و پخش موسیقی پشتیبانی کند که تکنولوژی aptX از آن جمله خواهد بود.

aptX پشتیبانی شده از A2DP

همانطور که در بالا ذکر شد، aptX یکی از کدک های پشتیبانی شده از A2DP است. این بدان معنی است که مجموعه ای از دستورالعمل ها برای نحوه کدگذاری و رمزگشایی داده هایی است که بلوتوث ارسال می کند. لازم به ذکر است که aptX بسیار طولانی تر از بلوتوث بوده است. در دهه 1980 ساخته شد و در اصل در پخش رادیویی و سینماهای تجاری استفاده می شد. این روزها، فناوری aptX عملاً مترادف با صدای بلوتوث با ثبات صدای بالا است.  این فناوری، عملکرد بهتری در فشرده‌سازی موسیقی شما دارد و باتری شما را کمتر مصرف می‌کند.

همچنین تاخیر کمتری را نسبت به سایر کدک‌ها معرفی می‌کند که در صورت استفاده از هدفون بی‌سیم در حین تماشای ویدیو یا بازی در دستگاه تلفن همراه، بسیار مفید است.

با کدک‌های دیگر، صدای بلوتوث می‌تواند تا 800 میلی‌ثانیه یا بیشتر با ویدیوی شما هماهنگ باشد. AptX این تأخیر را به 60 میلی‌ثانیه کاهش می‌دهد که به این معنی است که با این تکنولوژی، ویدیو و صدای شما بیشتر هماهنگ شده و کمتر شبیه یک فیلم خارجی با دوبله ضعیف به نظر می رسد. البته، مانند هر کدک دیگری که توسط A2DP پشتیبانی می شود، برای تجربه این مزایا به فرستنده و گیرنده ای همچون هدفون و اسپیکر بی سیم یا سیستم استریو نیاز دارید که از تکنولوژی aptX پشتیبانی کند. این یکی دیگر از مزایای اصلی این فناوری است.

چگونه می توان aptX HD را دریافت کرد؟

آنچه که تجربه نشان داده است این است که بسیاری از افراد، با رضایت، کیفیت صدا را فدای راحتی می‌کنند. محبوبیت سرویس های پخش موسیقی و هدفون های بی سیم گواه این امر است. اگرچه به ندرت با یک موسیقی خوب ضبط شده یا یک جفت هدفون سیمی خوب مطابقت دارند. هنگامی که کوالکام، aptX-HD را راه اندازی کرد، این بخش از کیفیت صدا را تغییر داد. یک کدک بلوتوث که قادر به انتقال بی سیم صدای 24 بیتی با وضوح بالا است. به طور خلاصه، دستگاه‌های بلوتوث مانند اسپیکرهای قابل حمل، گوشی‌های هوشمند و هدفون‌های بی‌سیم اکنون می‌توانند با تکنولوژی aptX صدای بهتری داشته باشند.

اما چه چیزی در مورد aptX-HD خوب است و چگونه می توانید آن را بشنوید؟ چه دستگاه هایی سازگار هستند؟  aptX HD اساساً یک aptX به روز شده و تقویت شده با قابلیت انتقال موسیقی به روشی است که کیفیت صدای بهتری را فراهم می کند. این در واکنش به محبوبیت روزافزون صدای با وضوح بالا منتشر شد و از صدا در 24 بیت/48 کیلوهرتز پشتیبانی می کند. فشرده سازی در نسبت 4:1 با نرخ بیت 576 کیلوبیت در ثانیه باقی می ماند.

اینکه آیا با سیگنال سیمی با وضوح بالا مطابقت دارد یا نه دشوار است، زیرا نمی‌توانید aptX-HD را در محصولات به‌عنوان وسیله‌ای برای تشخیص تفاوت‌های کیفیت صدا روشن یا خاموش کنید، اما کوالکام جسورانه به دنبال آن است. باید توجه داشته باشید که برای استفاده از aptX-HD الزاماتی وجود دارد. نه تنها می تواند صدای 24 بیتی را مدیریت کند، بلکه پردازش سیگنال دیجیتالی بیشتری را نسبت به نسخه های قبلی خود ارائه می دهد.

نیاز به یک چیپست خاص به این معنی است که فقط در صورت داشتن دستگاه های مناسب، تکنولوژیaptX  را دریافت خواهید کرد. هیچ گزینه ای برای ارتقای نرم افزار وجود ندارد و همچنین هیچ زمینه ای برای هر نوع ارتقای مقیاس صدا نیست. با این حال، خبر خوب این است که شما نیازی به نگرانی در مورد سازگاری با تجهیزات آینده ندارید، زیرا دستگاه های aptX HD با هدفون ها و اسپیکرهای aptX کلاسیک سازگار هستند.

aptx 1

aptX Adaptive چیست؟

کوالکام در سال 2018 نسل جدیدی از کدک های بلوتوث به نام aptX Adaptive را معرفی کرد. AptX Adaptive به خوبی می‌تواند جایگزین aptX HD شود. این اساساً aptX HD فعلی و aptX Low Latency را ترکیب می‌کند. یک کدک که در تکنولوژی aptX ، دارای همگام‌سازی صدا و تصویر با کمتر از 40 میلی‌ثانیه تأخیر است.  همانطور که از نام آن پیداست، aptX Adaptive یک کدک طراحی شده برای قابلیت تطبیق است.

به جای داشتن نرخ بیت قفل شده مانند Classic، Low Latency، و HD، جدیدترین نسخه کدک می تواند به صورت پویا میزان بیت را برای انطباق و تنظیم کیفیت تغییر دهد. البته باید اشاره کنیم که نرخ بیت Adaptive بین 279 کیلوبیت بر ثانیه و 420 کیلوبیت در ثانیه برای موسیقی با کیفیت CD و کیفیت بالا، بسیار کمتر از 352 کیلوبیت بر ثانیه و 576 کیلوبیت بر ثانیه Classic و HD است، اما کوالکام می گوید که کدک بسیار کارآمدتر از نسخه قبلی است.

با این حال، بهترین بخش این است که در حالی که کوالکام Adaptive را در سال 2018 با پشتیبانی 48 کیلوهرتز راه‌اندازی کرد، این کدک در واقع قادر به انتقال بی‌سیم فایل‌های 96 کیلوهرتز است. این یکی دیگر از تکنولوژی های رو به رشد در دنیای سیستم های صوتی است که می تواند در بهبود کیفیت صوتی، تاثیر بسزایی داشته باشد.

در صورتی که تصمیم دارید تجهیزات صوتی خود از قبیل ساندبار، اسپیکر و هدفون ها را ارتقاء دهید و نیازمند به دریافت اطلاعاتی بیشتر در خصوص جدیدترین تکنولوژی های کاربردی در آن ها هستید، می توانید با کارشناسان تهران اسپیکر مشورت نمایید و بهترین و مناسب ترین تجهیزات را تهیه کنید.