صدای Dolby Sound چیست ؟

هنگامی که برای تماشای فیلم و یا انجام بازی های هیجان انگیز خود آماده می شوید، بهره مندی از یک صدای باکیفیت می تواند، لذت سرگرمی شما را دو چندان کند. به طور کلی می توان گفت که صدای فراگیر در این مواقع، دارای جذابیت بالایی است. صدای دالبی ، می تواند مخاطب را غرق در فضای چند بعدی فیلم یا بازی نماید. آنچه که روشن است، فناوری های صوتی جدیدی وارد این عرصه شده است که می تواند صدای فراگیر را بیش از همیشه، تقویت نماید.

فناوری هایی همچون دالبی استریو Dolby sound stereo، دالبی سوراند Dolby sound surround، دالبي پرولوجيك Dolby sound prologic، دالبی دیجیتال Dolby sound digital و ديجيتال تئاتر Dolby sound teater. سيستم امروزه توانسته است تحولی عظیم در صدای دالبی در دستگاه ها ایجاد نماید.

تاریخچه صدای فراگیر Dolby Sound در خانه

پیش از ظهور فناوری های جدید، در ابتدا ، VHS وجود داشت. اکنون ، به جای نوار ، دیسک ، پخش تلویزیونی دیجیتال و محتوای پخش شده در دسترس است. با تکامل رسانه های خانگی، مهندسان صوتی این توانایی را به دست آوردند که پیشرفت های خوبی در زمینه صدای فراگیر ایجاد کنند. اشکال اولیه صدای فراگیر شامل اطلاعات صوتی مجزا برای چندین کانال نبود. در عوض، آنها اطلاعات صوتی فراگیر را از یک سیگنال دو کاناله استریو برآورد کردند.

این کانال های ماتریسی، ابتدا از طریق چهار بلندگو و در نهایت پنج بلندگو و یک ساب ووفر پخش می شدند. این در حالی است که فرمت های صدای فراگیر پیشرفته تر ، صداهای مجزا را در کانال های مختلف رمزگذاری می کنند. نتایج گفتگوی واضح تر و تصویربرداری بهبود یافته ، فضایی وسیع و واقع گرایی کلی است.

ظهور صدای دالبی

انواع صدای دالبی و تارخچه آن | all about dolby sound

 

فناوری صدای Dolby چندین دهه است که صدا را تقویت می کند، اما فناوری اصلی و واقعی همه طرح های رمزگذاری صدای فراگیر در سیستم های سینمای خانگی Dolby Surround Sound است که توسط آزمایشگاه های Dolby در سال 1982 معرفی شد. شاید تا کنون در خصوص اصطلاح دالبی شنیده اید.

اما به خوبی نمی دانید که صدای دالبی چیست. در اینجا برخی از جزئیات Dolby Sound آورده شده است. آزمایشگاه های دالبی می دانستند که دنیای فیلم ها می تواند با صدای دالبی بهتر عمل کند. آنها ابتدا راهی برای از بین بردن صدای خش خش نواری پیدا کردند که در تولید صدا بسیار محبوب بود. در مورد فیلم ها ، کاهش سر و صدا برای اولین بار با یکی از بزرگترین فیلم های استنلی کوبریک اجرا شد.

در حالی که فیلم هنوز با موسیقی متن اپتیکال معمولی منتشر می شد، کار تولید فیلم از کاهش نویز Dolby در تمام صدا استفاده می کرد. دالبی می دانست که نوارهای فیلم پخش شده، باید از فناوری جدید بهره مند شوند تا هر کدام واقعاً کنار هم جمع شوند.

اولین فیلمی که رمزگذاری آن توسط دالبی انجام شد، کالان در سال 1974 بود. در حالی که هنوز تنها به صورت مونو بود، اما شروع فناوری کاهش سر و صدای دالبی بود که در فیلم ها و سینماهای بیشتری استفاده می شد.

آزمایشگاه های دالبی کارهای زیادی را در زمینه فناوری صوت و صدا انجام داده است و نمی توان از سهم آنها در سینما چشم پوشی کرد. آنها مسیر را در دهه 1970 تغییر دادند و هر روزه دارای رشد قابل توجهی هستند و این ثابت می کند که Dolby Sound همیشه در خط تولید تکنولوژی و تخیل فیلمسازی، پیشتاز خواهد بود.

صدای فراگیر توسط دالبی

صدای فراگیر با ایجاد محیط مطلوب برای همه محتوای مورد علاقه، شیوه سرگرمی را در خانه و سینما افزایش می دهد. صدای دالبی ، چه در خانه و چه در سینما، نحوه تماشا و گوش دادن به فیلم ، موسیقی و سایر سرگرمی ها را بهبود می بخشد.

شما می توانید فناوری های صوتی Dolby را در محصولات سینمای خانگی، تبلت ها، تلفن های هوشمند و رایانه های شخصی پیدا کنید. Dolby Sound در سینمای خانگی و دستگاه های تلفن همراه با ارائه حداکثر 7.1 کانال فراگیر مجزا و حداکثر 9.1 کانال صدا ، قدرت ، وضوح و واقع گرایی صدا را بهبود می بخشد

با پیشرفت صدای فراگیر که استاندارد صنعت صوتی است، فناوری صدای دالبی در هر DVD ، Blu-ray Disc most و اکثر پخش های HDTV یافت می شود. بدین ترتیب، از صوتی لذت خواهید برد که به طور دیجیتالی، فضای اصلی استودیو را دقیقاً در خانه شما تکرار می کند.

صدای دالبی در سینما

انواع صدای دالبی و تارخچه آن | all about dolby sound

 

وقتی در سینمای مجهز به فناوری Dolby می روید، صدای پیشرفته ای را تجربه خواهید کرد که به طور کامل شما را در درون داستان قرار می دهد. Dolby Atmos جدیدترین پیشرفت در صداگذاری واقعی سینما است. این فناوری، آزادی کامل خلاقیت را برای فیلمسازان فراهم می کند و اطمینان می دهد که موسیقی متن را دقیقاً همانطور که سازندگان آنها در نظر داشتند، می شنوید.

از سویی دیگر Dolby Surround Sound  ، یک فرمت صوتی سینمایی است که برای ایجاد عمق و واقع گرایی بیشتر در تجربه سینما توسعه یافته است. با افزودن دو کانال صوتی مجزا، این فناوری، هیجان فیلم ها را به سطح بالاتری می رساند و با صدای دالبی واقعاً شما را در صدایی شفاف و عمیق، غوطه ور می کند.

همچنین از سینماهای خانگی و رایانه های شخصی گرفته تا تلفن های همراه و پخش آنلاین، Dolby Digital Plus audio صدایی با ثبات را با فناوری پیشرفته صدای فراگیر تعریف می کند. باید گفت که Dolby پیشگام ایجاد فناوری صدای سینما از استریو تا صدای فراگیر بوده است.

Dolby Stereo چیست؟

در حالی که صدا در فیلم ها از اواخر دهه 1920 وجود داشت ، این Dolby Stereo در دهه 1970 بود که منجر به انقلاب شد. نام صدای دالبی ، بدون شک برای شما آشنا است، اما Dolby Stereo چگونه بر فیلمسازی و تماشای فیلم تأثیر گذاشت؟

شرکت دالبی ، توسط ری دولبی ، با هدف بهبود فناوری صدای متحرک ایجاد شده است. در حالی که به خاطر محصولات کاهش دهنده سر و صدا شناخته شدند، آنها مطمئن شدند که همان نوع فناوری می تواند به نفع فیلم ها باشد که در Dolby Stereo به اوج خود رسید.

دالبی استریو، یک فرمت Dolby Sound است که از موسیقی متن های نوری 4 کانالی برای فیلم 35 میلی متری و موسیقی متن مغناطیسی 6 کاناله برای فیلم 70 میلی متری استفاده می کند. این فناوری، کیفیت صدا را ایجاد می کند که می تواند بیننده را به طور کامل از طریق بلندگوهای مخصوص در یک سالن نمایش با صدای دالبی غوطه ور کند.

Dolby Stereo  از چهار کانال چپ ، راست ، مرکز و فراگیر ، برای دستیابی به این هدف در صدای دالبی استفاده می کند. چهار مورد به صورت دو تایی،  روی یک نوار فیلم واقعی ترکیب شده اند. فیلم ها قبلاً به صورت استاندارد بر روی نوارهای فیلم 35 میلی متری نمایش داده می شدند و با صدا رمزگذاری می شدند.  در حالی که سالن های بزرگ تئاتر، دارای استریوهای متعدد بودند، بسیاری دیگر این امکان را نداشتند.

در نتیجه، بیشتر تماشاگران تئاتر فیلم هایی را در سینماها تماشا می کردند که به صورت مونو پخش می شد. این بدان معناست که کل موسیقی متن از طریق همه بلندگوها با Dolby Sound پخش می شود. فیلم Lisztomania کن راسل در سال 1975 اولین فیلم Dolby Stereo با استفاده از سیستم کانال چپ، مرکز، راست بود.

در فیلم های مونو قبلی، این مسئله وجود داشت که صدا فقط از یک مکان می آمد. ایجاد مرکز باعث شد صدای دالبی در هر دو طرف چپ و راست باشد، در حالی که اجازه می دهد گفتگو در مرکز بماند. به این ترتیب، مهم نیست کجا در یک سالن نشسته اید، هیچ Dolby Sound را از دست نخواهید داد. از سویی دیگر، در سال 1976 A Star is Born ، اولین فیلم دالبی استریو بود که با سیستم کامل 4 کانالی رمزگذاری شد که باعث اضافه شدن محیط به میکس شد.

مزیت های صدای دالبی استریو

با گذشت زمان، سالن های بزرگتر با فضای استریو فراوان، شروع به اجرای صدای استریو کردند، اما همه مزایای آن را ندیدند. این بدان معناست که هر تئاتری می توانست نوار فیلم را پخش کند، اما بسیاری از آنها از قابلیت صدای دالبی برخوردار نخواهند شد. اما هنگامی که فیلم جنگ ستارگان در سال 1977 آمد، علاوه بر یک پدیده بی سابقه، از صدای دالبی استریو به نفع خود استفاده کرد. در نتیجه، سینماهای بیشتری از مزایای صدای استریو 4 کاناله استفاده کردند و برای استفاده از مزایا ، تنظیمات خود را تغییر دادند.

خیلی زود ، استریو نوری 4 کانالی عادی بود و موسیقی متن مغناطیسی را برای فیلم های 70 میلی متری باقی گذاشت. در حالی که فیلم 70 میلی متری، بیشتر یک تجربه تماشای تخصصی بود، موفقیت فیلم های جنگ ستارگان و دیگر فیلم های صوتی دالبی استریو، موجی از حضور70 میلی متری را در دهه 1980 تشویق کرد که نشانه رشد فناوری  Dolby Sound بود.

جانشینان دالبی استریو

انواع صدای دالبی و تارخچه آن | all about dolby sound

 

در دهه های 70 و 80 ، کمپانی دالبی، فناوری دالبی استریو را با دالبی سوراند یا Dolby Surround به خانه آورد ، که به مصرف کنندگان اجازه می داد صدای دالبی را در خانه با افزودن بلندگوهای بیشتر به تنظیمات سینمای خانگی خود تکرار کنند.

در حالی که پیشرفت های جزئی در دهه 1980 ادامه داشت ، دهه 90 Dolby Stereo Digital را به ارمغان آورد که باعث شد نیاز سینماها برای تکیه بر نوار فیلم فیزیکی جهت صدا، کم شود. Batman Returns در سال 1990، اولین فیلمی بود که به صورت تئاتری از آن استفاده شد و بعداً در همان دهه ، Dolby Digital در سینماها بسیار متداول شد.

زمانی که DVD شروع به ورود به بازار به عنوان مهمترین عامل کرد، Dolby Digital یک استاندارد داخلی و خانگی از Dolby Sound بود. پیشرفت های بیشتر شامل صدای فراگیر 5.1 و 7.1 است که دومی آنها با داستان فیلم اسباب بازی 3 در سال 2011  به نمایش درآمد.  سپس صدای دالبی با Dolby Atmos برتری پیدا کرد که کانال های ارتفاعی را به صدا می بخشید.

این فناوری بافت سه بعدی بیشتری در صدا ایجاد می کند که می تواند در سینماها و خانه اجرا شود. در سال 2012، Brave اولین فیلمی بود که با این فناوری به نمایش درآمد و بسیاری از رسانه های دیگر مانند تلویزیون و موسیقی نیز از آن استفاده کردند.

از سوی دیگر، باید گفت که Dolby SVA صدای استریو با کیفیت بالا را تقریباً در دسترس هر سینما قرار می داد. به جز در شهرهای بزرگ، اکثر سینماها از امکانات پخش موسیقی متن های مغناطیسی برخوردار نبودند و بسیاری از فیلم ها با موسیقی متن های نوری تک تولید می شدند. Dolby SVA روشی را برای قرار دادن موسیقی متن استریو با کیفیت بالا بر روی چاپ های نوری ارائه کرد.

دالبی دیجیتالی

Dolby Digital ، که قبلاً AC-3 نامیده می شد، یک روش کدگذاری صوتی دیجیتالی است که میزان داده های مورد نیاز برای تولید صدا با کیفیت بالا را کاهش می دهد. Dolby Digital از نحوه پردازش صدا در گوش انسان استفاده می کند. هنگامی که نویز کدگذاری نزدیک به فرکانس یک سیگنال صوتی است، آن سیگنال صوتی نویز را پنهان می کند به طوری که گوش انسان فقط سیگنال صوتی مورد نظر را می شنود.

در این صدای دالبی ، گاهی اوقات نویز کدگذاری در فرکانس یک سیگنال صوتی نیست و باید کاهش یابد یا حذف شود. با کاهش، حذف یا پنهان کردن سر و صدا ، میزان داده ها به یک دهم داده های یک دیسک فشرده (CD) کاهش می یابد. Dolby Digital با دیسک های دیجیتال همه کاره (DVD) ، تلویزیون با وضوح بالا (HDTV)  و کابل دیجیتال و انتقال ماهواره استفاده می شود.

ضمن آنکه به عنوان استاندارد صوتی تلویزیون دیجیتال (DTV) انتخاب شده است. Dolby Digital پنج کانال پهنای باند کامل، جلو چپ، جلو راست، وسط ، چپ فراگیر و راست را برای کیفیت صدای فراگیر واقعی ارائه می دهد و یک کانال با فرکانس پایین (LFE) ، شامل صدای لازم برای جلوه های ویژه و سکانس های اکشن در فیلم ها با فناوری Dolby Sound می شود.

از آنجا که همه تجهیزات مورد نیاز برای استفاده از صدای 5.1 کانال Dolby Digital را ندارند، توسعه دهندگان از ویژگی downmixing استفاده کردند که سازگاری با هر دستگاه پخش را تضمین می کند. رمزگشایی در دستگاه پخش سیگنال صوتی خاص، توانایی آن دستگاه خاص را ارائه می دهد. برای صدای دالبی ، به عنوان مثال، یک سیگنال صوتی 5.1 کانال به یک تلویزیون مونو تحویل داده می شود.

رمزگشای دستگاه پخش سیگنال 5.1 کانال را به سیگنال مونو ترکیب می کند که به تلویزیون اجازه می دهد از سیگنال صوتی دریافتی استفاده کند.

ویژگی های دالبی دیجیتالی

کمیته سیستم های تلویزیونی پیشرفته (ATSC) دالبی دیجیتال را به عنوان استاندارد DTV به دلیل محبوبیت آن در بین تهیه کنندگان و مصرف کنندگان فیلم و توانایی آن در استفاده از یک ویدئوی پخش صوتی واحد به دلیل ویژگی میکس کردن و صدای با کیفیت بالا انتخاب کرد.

لازم به ذکر است که اکثر امکانات تلویزیونی، مجهز به تولید صدای 5.1 کانال نیستند. به همین دلیل، بسیاری از برنامه های DTV از صدای دو کاناله استفاده می کنند. صدای 5.1 کانال در درجه اول برای فیلم های تئاتری در کانال های پرداخت شده برای نمایش در سینماها استفاده می شود.

برای استفاده از Dolby Sound کانال Dolby Digital 5.1 و پخش ماهواره ای، یک گیرنده ماهواره ای که خروجی دالبی دیجیتالی را ارائه می دهد، ضروری است. برای کاربران کابلی، تمام باکس های دیجیتالی، مجهز به رسیور دو کاناله صدای دالبی دیجیتال هستند. ضمن آنکه برای استفاده از صدای 5.1 کانال ، به یک ست باکس سازگار با 5.1 کانال یا یک دستگاه رمزگشای خارجی 5.1 کانال نیاز است.

شما می توانید برای دریافت اطلاعاتی بیشتر، راهنمایی های لازم را از تهران اسپیکر دریافت کنید