قابلیت صدای DTS چیست؟

صدای DTS یا Digital Theatre Systems در سال 1993 برای رقابت با Dolby Labs برای برتری صدای فراگیر تأسیس شد. زمانی که استیون اسپیلبرگ، دی تی اس را برای بازی دینو خود، پارک ژوراسیک، انتخاب کرد، که این امر برای شرکت به شکست بزرگی ختم شد. اما در سال 1996، این فناوری شروع به ظهور در سخت افزار مصرف کننده کرد.

این شرکت ممکن است به اندازه رقیب اصلی خود شناخته شده نباشد، اما بسیاری از متخصصان بر این باورند که این فناوری کیفیت صدای بهتری را ارائه می دهد. زیرا صدا را با نرخ بیت بالاتر رمزگذاری می کند. مانند Dolby Digital، قابلیت دی تی اس نیز از آن زمان تعداد زیادی فرمت صدای فراگیر پیشرفته ‌تر از جمله DTS-HD High Resolution را منتشر کرده است که تا 7.1 کانال اسپیکر را پشتیبانی می‌کند. همچنین فرمت، DTS-HD Master Audio را ارائه کرده است. ضمن آنکه DTS:X هم وجود دارد که با Dolby’s Atmos رقابت می کند.

درباره شرکت DTS

DTS. Inc، یک شرکت فناوری دیجیتال است که به ارائه بهترین تجربه سرگرمی اختصاص دارد. رمزگشاهای قابلیت دی تی اس تقریباً در همه برندهای اصلی پردازنده های فراگیر 5.1 کانالی وجود دارند و بیش از 300 میلیون محصول الکترونیکی مصرفی با مجوز دی تی اس در سراسر جهان در دسترس هستند.  فناوری DTS در زمینه صدای چند کاناله، در سینمای خانگی، رایانه شخصی و محصولات کنسول بازی، و همچنین نرم افزار DVD-Video، Surround Music و DVD-ROM پیشرو است.

محصولات صوتی دی تی اس بر روی بیش از 24000 صفحه نمایش فیلم در سراسر جهان، نمایش داده می شوند. علاوه بر این، صدای DTS فناوری و خدمات تصویربرداری را برای صنعت تصویر متحرک هم ارائه می دهد. دفتر مرکزی DTS در سال 1993 تأسیس شد و که در آگورا هیلز، کالیفرنیا است همچنین دفاتری در بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا، ژاپن و چین دارد.

برتری های صدای DTS

درست مانند موسیقی، فرمت‌های صدای فراگیر استانداردهای زیادی دارند. اما باید گفت که در میان سیستم های صوتی پیشرفته ای که در طیف گسترده ای وجود دارد، قابلیت دی تی اس و Dolby Digital بسیار محبوب هستند. نبرد این فناوری در مقابل صدای دالبی موضوعی است که به شدت مورد بحث است. برخی از علاقه مندان چنین استدلال می کنند که صدای DTS می تواند کیفیت صدای بهتری را نسبت به همتای خود یعنی Dolby Digital ارائه دهد. این استدلال احتمالاً به این دلیل است که صدای فراگیر قابلیت دی تی اس معمولاً با سرعت داده بالاتری نسبت به فرمت‌های Dolby مربوطه کدگذاری می‌شود.

برخی دیگر استدلال می کنند که Dolby Digital بسیار پیشرفته تر است و کیفیت صدای آن نیز بسیار پیشرفته است. دالبی معتقد است که کدک آنها کارآمدتر است و بنابراین می تواند با نرخ بیت پایین تری کار کند. پس کدام یک از این دو فرمت صدای چند کاناله برتر است؟

dts technology meaning

DTS و Dolby Digital کدام بهتر است؟

با پیشرفت سینمای خانگی، فرمت‌های صدای فراگیر جدیدی ظهور کرده‌اند که جزئیات و واقع‌گرایی بیشتری را به فیلم ها می‌آورند. اما اکنون به اصول اولیه بازگشته و به دو فرمت صدای فراگیر محبوب نگاه می کنیم که شامل صدای DTS و Dolby Digital است.هر دوی آن ها، فناوری های فشرده سازی صدا هستند که به فیلم سازان امکان ضبط صدای فراگیر را می دهند که می تواند در سینماها و همچنین خانه ها بازتولید شود.

هر دو صدای چند کاناله ارائه می کنند، پس تفاوت چیست و کدام بهتر است؟ البته باید گفت که نکته در جزئیات است. یا به طور دقیق تر، روشی که این دو فناوری صدا را رمزگذاری می کنند. صدای DTS با نرخ بیت بالاتر کدگذاری می شود و به همین دلیل از نظر برخی کارشناسان کیفیت بهتری دارد. برخی دیگر استدلال می کنند که فناوری Dolby Digital پیشرفته تر است و کیفیت صدای بهتری را با نرخ بیت پایین تر تولید می کند. لازم به ذکر است که هر دو به طور گسترده پشتیبانی می شوند.

در ابتدایی ترین شکل خود، هر دو از صدای 5.1 کاناله یعنی یک سیستم سینمای خانگی معمولی با پنج اسپیکر و یک ساب ووفر پشتیبانی می کنند. نسخه‌های پیشرفته‌تر فرمت‌ها از 7.1 کانال، صدای فراگیر HD و اسپیکرهای بالای سر، به شکل DTS:X و Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند. صدای DTS و Dolby Digital را در پخش‌کننده‌ها، سیستم‌های سینمای خانگی، کنسول‌های بازی، رایانه‌ها و حتی گوشی‌های هوشمند خواهید یافت.

مقایسه DTS و Dolby Digital

Dolby Digital نام فناوری فشرده سازی صدا است که توسط آزمایشگاه دالبی توسعه یافته است. DTS مخفف Digital Theater Systems است که یک فرمت صوتی سینمای خانگی محبوب است. هر دو فرمت از تکنیک‌های کاهش داده ادراکی برای حذف داده‌های بی‌فایده در خروجی سیگنال PCM استفاده می‌کنند و در نتیجه صدایی با ثبات بالا را حفظ می‌کنند.  علاوه بر پخش اسپیکرهای 5.1 تا 7.1، فرمت‌های مختلف فناوری صوتی پیشرفته‌ای را ارائه می‌کنند که برای افزایش کیفیت صدا طراحی شده است.

به عنوان مثال، صدای دی تی اس و Dolby Digital از فشرده سازی برای صرفه جویی در فضا روی دیسک استفاده می کنند، همانطور که در مورد Blu-Ray و DVD یا در سرویس هایی مانند Netflix وجود دارد. برخی از نسخه‌های Dolby Digital و دی تی اس با اتلاف هستند، به این معنی که آنها درجه‌ای از افت صدا را نسبت به منبع اصلی دارند در حالی که برخی دیگر بدون اتلاف می باشند.

به عنوان مثال، Dolby دارای یک نسخه بدون اتلاف، Dolby TrueHD و یک نسخه با اتلاف، Dolby Digital Plus است. نسخه با اتلاف، فضای بسیار کمی را در دیسک های Blu-Ray اشغال می کند. صدای DTS همچنین دارای نسخه بدون اتلاف DTS-HD Master Audio است که از تنظیم اسپیکر 7.1 کاناله پشتیبانی می کند.

نرخ بیت در صدای DTS

ضمن آن که باید اشاره کرد که تفاوت اصلی بین این دو فناوری، در نرخ بیت و سطوح فشرده سازی دیده می شود. دالبی دیجیتال داده های صوتی دیجیتال 5.1 را به نرخ بیت خام 640 کیلوبیت در ثانیه فشرده می کند. با این حال، 640 کیلوبیت بر ثانیه فقط برای دیسک های Blu-Ray قابل استفاده است. حداکثر نرخ بیتی که Dolby Digital می تواند برای DVD ویدئو و صدای DVD پشتیبانی کند تا 448 کیلوبیت بر ثانیه است.

برای فشرده سازی تمام داده های مربوطه، دالبی دیجیتال، از فشرده سازی متغیری در حدود 10 تا 12.1 استفاده می کند. از سوی دیگر، صدای فراگیر DTS، حداکثر نرخ بیت خام را تا 1.5 مگابیت در ثانیه اعمال می کند. با این حال، این نرخ بیت به تقریباً 768 کیلوبیت در ثانیه در ویدئوهای DVD محدود شده است. با توجه به نرخ بیت بالاتر پشتیبانی شده توسط این فرمت، DTS به فشرده سازی بسیار کم در حدود 4.1 نیاز دارد.

نسخه های مختلف

در تئوری، هرچه فشرده سازی استفاده شده در رمزگذاری کمتر باشد، صدا واقعی تر می شود. زیرا منبع اصلی را بهتر نشان می دهد. این بدان معناست که صدای DTS پتانسیل تولید صدای بهتری نسبت به Dolby Digital دارد. در اینجا خلاصه ای از نسخه های مختلفی که در هر استاندارد پیدا خواهید کرد و نرخ بیت آنها آورده شده است.

قابلیت صدای DTS چیست؟ | what id dts audio

 

در خصوص DTS شامل :

  • DTS Digital Surround : حداکثر صدای 5.1 کانال با سرعت 1.5 مگابیت بر ثانیه
  • DTS HD Master Audio : حداکثر صدای 7.1 کانال با سرعت 24.5 مگابیت در ثانیه (کیفیت بدون افت)
  • رزولوشن بالا DTS HD : حداکثر صدای ۷.۱ کاناله با سرعت ۶ مگابیت بر ثانیه

درباره دالبی دیجیتال شامل :

  • Dolby Digital : حداکثر صدای 5.1 کانال با سرعت 640 کیلوبیت در ثانیه (معمول در دی وی دی ها)
  • Dolby Digital Plus : حداکثر صدای 7.1 کانال با سرعت 1.7 مگابیت در ثانیه (پشتیبانی شده توسط سرویس های پخش مانند Netflix)
  • Dolby TrueHD : حداکثر صدای 7.1 کانال با سرعت 18 مگابیت در ثانیه (کیفیت بدون افت موجود در دیسک های Blu-Ray)

کدام یک برتر است؟

در مقایسه صدای DTS و Dolby Digital در کاربردهای مصرف کننده نشان می دهد که هر دو استاندارد از نظر عملکرد صوتی به هم نزدیکتر هستند. با نگاهی به مشخصات بالا، به نظر می رسد DTS به دلیل بیت ریت بالاتر در هر سه نسخه، برتری نسبت به Dolby دارد. با این حال، بیت ریت بالاتر همیشه به معنای کیفیت بالاتر نیست. فاکتورهای دیگری مانند نسبت سیگنال به نویز و محدوده دینامیکی وجود دارد که ممکن است برخی از علاقه مندان به صدا در Dolby به جای DTS آن را بهتر در نظر بگیرند. اکثر گیرنده‌های مدرن از DTS Master Audio و Dolby TrueHD پشتیبانی می‌کنند، بنابراین ممکن است مجبور نباشید بین این دو یکی را انتخاب کنید.

اما اگر از علاقه مندان به صدا هستید و چیزی فوق العاده زیبا می خواهید، ممکن است به فناوری هایی مانند DTS:X یا Dolby Atmos و همچنین گیرنده ها و سینمای خانگی که از آنها پشتیبانی می کنند، نیاز داشته باشید.

DTS:X چیست ؟

DTS:X در ژانویه 2015 با تمرکز اولیه بر روی استفاده از سینمای خانگی معرفی شد. متعاقباً به سینماها راه یافت و رویکردی مخالف با فرمت صدای فراگیر رقیب خود Dolby Atmos را در پیش گرفت که زندگی خود را در سینما قبل از رفتن به خانه آغاز کرد. DTS:X یک کدک صوتی مبتنی بر شی است که هدف آن ایجاد صدایی چند بعدی است که گویی صدای واقعی در اطراف شما حرکت می کند. ممکن است فکر کنید که بسیار شبیه Dolby Atmos است. اما تفاوت DTS:X در پیکربندی بلندگویی که استفاده می کنید، نهفته است.

در حالی که Dolby Atmos از شما می‌خواهد که کانال‌های سربار اضافی را به تنظیمات 5.1 یا 7.1 خود اضافه کنید، DTS:X با تنظیم‌های استاندارد اسپیکرهای فراگیر کار می‌کند. درست مانند چیزی که ممکن است قبلاً در خانه داشته باشید. می تواند تا 32 مکان اسپیکر و تا یک سیستم 11.2 کاناله را پشتیبانی کند. صدای DTS می گوید این یک کدک انعطاف پذیر است که با هر پیکربندی اسپیکر کار می کند.

این به لطف پلتفرم صوتی چند بعدیDTS:X است که باز بوده و به تهیه کنندگان فیلم اجازه می دهد تا مکان، حرکت و حجم اجسام صوتی را کنترل کنند.  DTS همچنین این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که فقط میزان صداهای موجود در یک موسیقی متن را تنظیم کنند و درک دیالوگ هایی که زمانی سخت شنیده می شدند را بسیار آسان تر می کند. خوشبختانه، بیشتر صنعت AV خانگی از صدای DTS و  DTS:X پشتیبانی می‌کند.

DTS:X Pro چیست؟

DTS:X Pro که در اوایل سال 2020 معرفی شد، تعداد کانال‌های پخش بالقوه DTS:X را از 11.1 به 30.2 کانال افزایش می‌دهد. این بدان معنا نیست که شما باید اسپیکرهای متفاوتی را تهیه کنید. DTS:X Pro با طرح‌بندی‌های مختلف کار می‌کند و با پیکربندی‌های سنتی‌تر مورد استفاده برای سایر سیستم‌های صوتی فراگیر مانند Dolby Atmos، همچون 7.1.4، سازگار است. از آنجایی که از اطلاعات مکان شی که قبلاً در دی تی اس X کدگذاری شده است استفاده می کند، هیچ نیازی به فرمت های رسانه های مختلف وجود ندارد و حتی می توان از آن برای مخلوط کردن فرمت های غیر مبتنی بر شی، هم از صدای DTS و هم از غیر DTS، با استفاده از Neural X استفاده کرد.

DTS X در بالای موسیقی متن DTS-HD Master Audio که قبلاً روی دیسک‌های Blu-ray وجود داشت لایه‌بندی شده است، بنابراین هر فیلمی با DTS X روی دستگاه شما قابل پخش است. تا زمانی که پخش کننده Blu-ray و گیرنده AV شما می توانند صدای Dolby TrueHD و DTS-HD Master را کنترل کنند، شرایط برای شما ایده آل است.

قابلیت صدای DTS چیست؟ | what id dts audio

 

DTS Virtual X چیست؟

مشابه با Dolby Atmos Height Virtualization، فناوری DTS Virtual:X راهی برای دریافت صدای فراگیر سه بعدی بدون اسپیکرهای اضافی است و این چیزی است که ممکن است در مشخصات یک AVR یا ساندبار دیده باشید. Virtual X به جای اینکه در دیسک Blu-ray (مانند DTS:X) رمزگذاری شود، یک فناوری پس از پردازش است که هدف آن ایجاد جلوه یک تنظیم فراگیر 7.1.4 است.

از طریق ساندبار یا سیستم اسپیکر استاندارد 5.1 عمل می کند. Virtual X برای کار کردن نیازی به بلندگوهای ویژه و رو به بالا در ساندبار یا اسپیکر ندارد. صدای DTS ادعا می‌کند که Virtual X بدون توجه به استاندارد منبع صوتی به اثر خود دست می‌یابد، به این معنی که می‌توان از آن برای تقویت محتوای DTS قدیمی استفاده کرد. البته برای دریافت اثر به سخت افزار جدید با Virtual X داخلی نیاز دارید.

هدفون DTS X چیست؟

هدف DTS Headphone X این است که تجربه صوتی جهت و فضایی را که هنگام گوش دادن به DTS X در تنظیم ایپیکرهای چند کاناله به دست می آورید، روی هدفون تکرار کند. این نرم افزار از صدای فضایی مایکروسافت برای ارائه محلی سازی دقیق صدا استفاده می کند و می تواند بر روی هر مجموعه ای از هدفون استفاده شود. صدای DTS پایگاه داده ای از بیش از 500 پروفایل هدفون تنظیم شده را ارائه می دهد تا به شما کمک کند بهترین عملکرد را از هدفون های خود داشته باشید. DTS Headphone X 2.0 جدیدترین نسخه این نرم افزار است که دارای رندر باس و وضوح صدا و پشتیبانی صوتی با وضوح بالا است.

در حال حاضر، بیشتر در بازی استفاده می شود، جایی که غوطه وری و دقت می تواند مزیت رقابتی ایجاد کند. در همین حال، DTS Headphone X 7.1 به پردازنده سخت افزاری به شکل یک دانگل یا فرستنده اشاره دارد که صداهای استریو را به خروجی صدای فراگیر فراگیر تبدیل می کند.

 قابلیت دی تی اس X در مقابل Dolby Atmos

این فناوری‌های پیشرفته صوتی سینمای خانگی از Dolby و صدای DTS یک قدم بالاتر از صدای فراگیر سنتی هستند. آن‌ها به لطف سیگنال‌های صوتی متعددی که تعداد بلندگوهای بیشتری نسبت به استاندارد 5.1 استاندارد دارند، جلوه‌های مبتنی بر شی را بازسازی می‌کنند، مانند پرواز هواپیما بر فراز سر یا گلوله‌هایی که در اطراف اتاق صدا می‌کنند. باز هم، هر دو باید یک تجربه همه جانبه ایجاد کنند، اما تفاوت های اساسی بین این دو وجود دارد.

Dolby Atmos از بلندگوهایی استفاده می کند که در سقف قرار داده شده اند تا حباب صدا ایجاد کنند. اگرتمایلی به ایجاد سوراخ در سقف خود ندارید؟ طیف وسیعی از گزینه‌های ساده‌تر، مانند ساندبارهای Dolby Atmos با درایورهای افزایش‌دهنده وجود دارد که صدا را از سقف به جلوه‌ای مشابه منعکس می‌کند یا ماژول‌های تقویت‌کننده که می‌توانند بالای اسپیکرهای سنتی قرار بگیرند.

باید در توضیح بیشتر این نکته در صدای قابلیت دی تی اس اضافه کرد که DTS:X کمی انعطاف پذیرتر است. با تنظیمات صدای فراگیر استاندارد کار می کند و به بلندگوهای بالای سر اضافی نیاز ندارد. همچنین می‌توانید اشیاء صوتی را به ‌صورت دستی تنظیم کنید، به این معنی که می‌توانید حجم صداها را در یک موسیقی متن بالا ببرید و شنیدن دیالوگ‌ها را با جلوه‌های بلند آسان ‌تر کنید.

حدود 90 درصد صنعت AV خانگی از DTS:X پشتیبانی می‌کند و بسیاری از تولیدکنندگان یا به ‌روزرسانی‌های میان ‌افزار را برای گیرنده‌های موجود منتشر می‌کنند یا مدل‌های جدیدی را عرضه می‌کنند. تعیین اینکه کدام فرمت دارای کیفیت صدای برتر است یک موضوع بسیار مبهم است، زیرا علاوه بر نرخ بیت و سطح فشرده سازی، عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. هر دو فرمت صدای دی تی اس و دالبی دیجیتال، قادر به دستیابی به نتایج تقریباً مشابهی هستند که صداهای فراگیر را ارائه می دهند.

برای آن که بتوانید اطلاعاتی جامع تر در این خصوص کسب کنید، می توانید با کارشناسان تهران اسپیکر در ارتباط بوده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.