گواهی نامه IPX چیست؟ | What Is IPX

سالهاست که منتظر ماشین های پرنده و ربات ها همه فن حریف درون محیط های مختلف زندگی خود هستیم.اما اسپیکر های ضدآب مدتهاست که در هیاهوی همین دنیای تکنولوژی به بازار آمده اند و تایید هم شده اند.اگر بخواهیم در یک جمله ضدآب بودن یک وسیله را توضیح دهیم باید نوشت که ” آب نمیتواند خرابش کند.

 

با توضیح علمی میتوان هر وسیله ی الکترونیکی را که در برابر فشار آب مقاوم است ” ضد آب ” بیان کرد.حتی اگر این ضد آب بودن وابسته به کمترین میزان زمانی و کمترین حالت فشار آب باشد اما دستگاه را دچار سوختگی های قطعات نکند هم ضد آب بودن آن تایید شده است.

 

در این مطلب به دنبال بیان توضیحاتی درباره ی ضد آب بودن اسپیکرها و فواید آن هستیم.میزان مقاومت یک اسپیکر از کمترین حالت به بیشترین حالت با گواهینامه ای مشخص میشود که توسط متخصصان تست شده است و با حروف اختصاری “IPX” تعیین میشوند مخفف جمله ی “International Protection” به معنی محافظت بین المللی.در مقابل این سه حرف به ترتیب از کمترین به بیشترین حالت ضد آب بودن یک اسپیکر با اعداد 1 تا 8 معنی میشوند. به ترتیب از کمترین تا بیشترین حالت ضد آب بودن را با گواهینامه های تایید شده ی جهانی با معنی کامل بدانید:

 

IPX0

این گواهینامه مشخص میکند که اسپیکر به طور کلی ضد آب نیست.فقط در مقابل خیس شدن مقاوم است و این حروف اختصاری کمترین حالت ضد آب بودن را نشان میدهند.

 

IPX1

به معنی مقاوم بودن اسپیکر در مقابل قطرات آب است.به عبارتی دیگر اگر اسپیکری دارید که در قسمت ضد آب بودن آن این عبارت نوشته شده است میتوانید از آن در حمام استفاده کنید بدون نگرانی از خرابی ناشی از فشار آب.

 

IPX2

 

مقاوم در برابر سقوط قطرات آب بر روی اسپیکر در حالی روشن است و در بهترین حالت استفاده از آن هستید.فشار قطرات آب بر بلندگوهای اصلی دستگاه تاثیری بر کارکرد آن نخواهد داشت.

 

IPX3

در مقابل فشار اسپری آب عمودی تا 60 درجه به خوبی مقاوم بوده و بهترین حالت استفاده از اسپیکری که با این گواهینامه مشخص شده است در مکان ها نزدیک به آب مثل استخر و ساحل است.حواستان باشد محوطه ی نزدیک به آب اما برای این دسته اسپیکر خطرناک است.

 

IPX4

مقاوم در برابر پاچش آب در هر حالتی بر روی بلندگوهای اصلی دستگاه چه زمانی که اسپیکر روشن باشد چه خاموش.این گواهینامه تعادل ضد آب بودن یک اسپیکر است.محصولی که از این گواهینامه بهره مند باشد بدون نگرانی از خیس شدن و آب خوردگی میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

IPX5

اسپیکری که از این گواهینامه برخوردار باشد در برابر فشار خطی آب مقاوم است.به محض برخورد فشار خطی آب به اسپیکری که از این گواهینامه بهره مند باشد آب به اطراف پرتاب شده و اگر به دورن آن نیز نفوذ کند نمیتواند برای خرابی آن کاری از پیش ببرد.

 

IPX6

مقاوم در برابر فشار خطی و قدرتمند آب بر روی بدنه و بلندگوهای اصلی.این گواهینامه به طور کلی از پایه ضد آب بودن یک اسپیکر را تایید میکند و شروع بهترین گواهینامه های مقاومت در برابر آب از این گواهینامه شروع میشود.

 

IPX7

تا ارتفاع یک متر به مدت 30 دقیقه به طور کامل ضد آب بوده و به عبارتی امنیت کامل را در مقابل خرابی ناشی از آب زدگی را داراست.همچنین اسپیکری که دارای این گواهینامه باشد در برابر گرد و غبار نیز مقاوم بوده و هیچ خرابی صوتی ناشی از فشار غبار و خاک آلودگی وجود نخواهد داشت.

 

IPX8

تا ارتفاع بیش از 3 متر تا مدت 30-40 دقیقه ضد آب بوده و به عبارتی دیگر ضد آب تمام عیار است! هیچ فشار آبی،هیچ فشار گرد و غباری و هیچ ضربه ای نمیتواند جلوی پخش صدای اسپیکری را که دارای این گواهینامه است بگیرد.بهترین نوع مقاومت یک دستگاه در برار فشار آب با این گواهینامه ی جهانی مشخص میشود.

حال که با انواع گواهینامه های معرفی ضد آب بودن آشنا شدیم به تعدادی از بهترین اسپیکر های ضد آب دنیا اشاره میکنیم تا در نحوه ی انتخاب خود مطمئن تر باشید:

 

SoundCore Flare

اسپیکری بلوتوثی که ظاهری خلاقانه و دوست داشتنی دارد.در پایین ترین قسمت آن دایره ای نورانی تعبیه شده است که بنا به هر موزیکی که بر روی آن پلی شود به رنگ های مختلف تبدیل خواهد شد.صدای 360 درجه و پخش مداوم تا 12 ساعت همه و همه در کنار ضد آب بودن حرفه ای.مقاوت این اسپیکر در برابر آب با گواهینامه ی IPX7 مشخص شده است که یک پله از بهترین حالت ضد آب بودن اصله دارد.

 

گواهی نامه IPX چیست؟ | What Is IPX

 

BOSE Sound Link Revolve Plus

پخش مداوم 12 ساعته با ظاهری حرفه ای و استوانه ای از ویژگی های فوق العاده ی این اسپیکر است.اگر حتی پایه ای برای ثابت ماندن آن ندارید مشکلی نیست؛این اسپیکر دارای پایه ای است که به کمک بدنه ی زیبای آن بر روی پایه سوار شده و در هر مکانی ثابت میماند.کیفیت صدای فوق العاده منحصر به فرد در کنار مقاومت در برابر آب با گواهینامه ی IPX4 این اسپیکر را به یک انتخاب عامه پسند تبدیل کرده است.

 

گواهی نامه IPX چیست؟ | What Is IPX

 

UE Wonderboom

با جدیت خاصی ضد آب است! گواهینامه ی IPX7 این اسپیکر را تا ارتفاع 1 متر به مدت زمان 30 دقیقه به طور کامل ضد آب کرده است.بدنه ی کاملا ضد ضربه و ضد کرد و غبار در کنار صدای 360 درجه ای واندربوم را به یک پای ثابت همه ی محیط های زندگی تبدیل کرده است.

 

گواهی نامه IPX چیست؟ | What Is IPX

 

SONY SRS-XB41

نورانی و ضد آب کامل. جمله ای برای توصیف این اسپیکر کمپانی سونی که دارای دو نوار نورانی برای کنترل نور بر روی موزیک و دو نوار LED دیگر بر روی دو بلندگوی اصلی در کنار دو چراغ فلش در دو طرف اسپیکر نمای ظاهری این محصول را درخشان و زیبا کرده است.پخش مداوم تا 12 ساعت با یک بار شارژ شدن و صدایی که قابلیت شبیه سازی را دارد.این اسپیکر با گواهینامه ی “IPX6” نشان گذاری شده است تا در مقابل فشار آب مقاوم باشد در حالی که رویه ی بلندگوهای آن از پارچه تعبیه شده است.

 

گواهی نامه IPX چیست؟ | What Is IPX

فناوری ضد آب بودن اسپیکرها جدا از این که به کمتر شدن خرابی های ناشی از آب زدگی های جزئی پایان داده است توانسته است در تمامی محیط هایی که در طول روز و هفته حضور خواهیم داشت ما را به داشتن یک موزیک حرفه ای وادار کند.درون استخر کنار ساحل یا زیر باران فرقی نمیکند،با فناوری اسپیکرهای ضد آب بی واهمه موزیک مورد علاقه خود را خواهید داشت.