پاور بانک چیست؟

از پاوریانک برای تامین شارژ همراه لوازمیکه دارای باطری شارژی می‌باشند استفاده می‌شود؛ مثل تلفن‌های همراه و دیگر لوازمی که دارای USB هستند. پاور بانک‌ها هم قابلیت شارژ از طریق USB را دارند هم شارژ وایرلس.

با گسترش روزافزون استفاده از لوازم الکترونیکی شارژي، پاور بانک‌ها تقریبا در دست هرکسی دیده می‌شوند. اغلب لوازمی که روزانه با آن‌ها سر و کار داریم، از تلفن‌های همراه گرفته تا هدفون‌‌ها، اسپیکرهای همراه و پخش‌کننده‌های موسیقی، همگی با پاور بانک قابل شارژ شدن هستند. پاور بانک در عمل یک شارژر همراه کاربردی است و برای استفاده از آن تنها چیزی که لازم است یک کابل شارژ USB است.

پاور بانک‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های متنوعی برای افراد با سلیقه و نیاز متفاوت عرضه می‌شوند.

در سال‌های اخیر، استفاده از پاور بانک به طرز فوق‌العاده‌ای افزایش یافته‌است. دلیل این رشد این است که پاور بانک‌ها راهی ساده و راحت برای شارژ تلفن‌های هوشمند و سایر اکسسوري‌های که به شارژر دسترسی ندارند، فراهم کرده‌اند. پاور بانک‌های وایرلس هم بعدها برای دستگاه‌هایی که دارای قابلیت شارژ بی‌سیم بودند عرضه شدند.

تعریف پاور بانک

پاور بانک‌ها را می‌توان باطری‌های همراهی دانست که توان ورودی و خروجی را با استفاده از سیستم مداربندی کنترل می‌کنند. می‌توان پاور بانک‌ها را با استفاده از یک کابل شارژ USB شارژ کرد و سپس از آن برای شارژ گوشی‌های هوشمند یا هر دستگاهی که در حالت عادی با USB شارژ می‌شود استفاده کرد.

پاور بانک‌ها را می‌توان به موسسات مالی بانکی تشبیه کرد که منابع مالی را می‌توان در آن در صورت نیاز، سپرده‌گذاری، پس‌انداز یا برداشت کرد. به پاور بانک‌ها شارژرهای همراه هم گفته می‌شود چرا که می‌توانند دستگاه‌هایی مثل تلفن‌های همراه را بدون نیاز به اتصال به شبکه اصلی برق، شارژ کنند. البته پاور بانک‌ها خودشان نیاز به شارژ شدن دارند و تنها از طریق برق شارژ می‌شوند.

پاور بانک یا شارژر همراه چیست؟

 

انواع پاور بانک

برای خرید پاور بانک چند نوع انتخاب پیش روی شما قرار دارد. بدون شک اندازه پاور بانک هم در تقسیم‌بندی پاور‌ بانک‌ها جای می‌گیرد، ولی اکنون ما قصد داریم به دسته‌بندی دیگری بپردازیم.

انواع اصلی پاور بانک‌های USB  شامل موارد زیر می‌شوند:

پاور بانک‌های پونیورسال یا استاندارد: این پاور بانک‌ها همان شارژرهای قابل حمل است که در مغازه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی پیدا می‌کنید. آن‌ها از طریق شارژرهای USB معمولی قابل شارژ هستند.

این نوع پاور بانک‌ها معمولا از طریق یک شارژر USB استاندراد شارژ می‌شوند و نشان‌گری دارند که میزان شارژ آن را نشان می‌دهد. این نشانگر می‌تواند از نوع یک چراغ کوچک LED باشد یا نمایشگر عددی که درصد شارژ  را بر حسب شارژ کامل نشان می‌دهد. معمولا کابل شارژ استفاده شده از نوع میکرو USB است.

بعد از شارژ کامل، می‌توان از آن برای شارژ‌ سایر دستگاه‌ها استفاده کرد. بر حسب نوع پاور بانک ممکن است بیش از یک سوکت USB  نوع A وجود داشته باشد.

پاور بانک خورشیدی: همانطور که از نامش پیداست، این نوع پاور پانک‌ها از نور خورشید برای شارژ کردن خود استفاده می‌کنند.  برای این کار پاور بانک خورشیدی دارای صفحات فتوولتائیک است. صفحات خورشیدی وقتی در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند فقط می‌توانند بصورت قطره‌چکانی باطری پاور بانک را شارژ کنند؛ چرا که سلول‌های خورشیدی روی پاور بانک خیلی کوچکند. با این حال این ویژگی می‌تواند در روز‌ها آفتابی بسیار مفید واقع شود.

با توجه به اینکه شارژ خورشیدی کند صورت می‌گیرد، این نوع پاور بانک‌ها را می‌توان با USB هم شارژ کرد. شارژ خورشیدی در اصل پشتیبان مفیدی برای مواقعی است که در سفرید یا به شارژر خود دسترسی ندارید. برای اطمینان از دریافت بیشترین میزان انرژی خورشیدی، برخی از پاور بانک‌های خورشیدی پیشرفته‌تر صفحات خورشیدی تاشو دارند که مساحت بیشتری برای دریافت نور خورشید فراهم می‌کند.

با این حال، فرایند شارژ ممکن است تا ۲۴ ساعت طول بکشد و از آنجایی که شب نور خورشید وجود ندارد و البته همه روز‌ها هم آفتابی نیست، زمان قابل توجهی برای شارژ نیاز دارد. از آنجایی که زمان شارژ، ظرفیت و سایر ویژگی‌های پاور بانک‌های خورشیدی با هم متفاوت است، اگر قصد خرید پاور بانک خورشیدی را دارید، بهتر است همیشه به اعداد و ارقام نوشته شده توجه کنید.

پاور بانک‌های وایرلس: با وجود گجت‌های زیادی که امروزه قابلیت شارژ بی‌سیم را دارند: مثل تلفن‌های همراه و ایرپادها، صنعت پاوربانک‌ هم با ساخت شارژر همراه بی‌سیم وارد این عرصه شد.

به این ترتیب پاور بانک‌هایی ساخته شده که با اینکه خودشان از طریق USB شارژ می‌شوند، ولی سایر دستگاه‌های دیگر که قابلیت شارژ بی‌سیم را دارند را بصورت وایرلس شارژ می‌کنند.

استاندارد Qi در پاور بانک وایرلس

این پاور بانک‌ها از فناوری‌ای به اسم استاندارد Qi استفاده می‌کنند که همه دستگاه‌های مجهز به تکنولوژی شارژ وایرلس از آن برخوردارند. روند شارژ به این صورت است که دستگاهی که قصد شارژ آن را دارید روی پاور بانک قرار می‌دهید  جهت قرارگیری هم مهم است، بهتر است دستورالعمل استفاده را بخوانید. شروع فرایند شارژ بی‌سیم معمولا با فشار دادن یک دکمه شروع شده و تا شارژ کامل دستگاه ادامه می‌یابد.

طول عمر پاوربانک‌ها

بطور کلی دو نوع طول عمر مفید برای پاور بانک‌ها تعریف می‌شود:

سیکل شارژ و دشارژ: همه باطری‌های شارژی در نهایت روزی از کار می‌افتند. طول عمر باطری، قبل از آنکه عملکردش افت کند معمولا به تعداد دفعاتی که شارژ و دشارژ شده‌است، بستگی دارد. پاور بانک‌های ارزان ممکن است سیکل شارژ و دشارژشان ۵۰۰ بار باشد، ولی این مقدار در پاور بانک‌های با کیفیت خیلی بیشتر است.

زمان دشارژ پاور بانک: تمامی باطری‌ها، چه باطری‌های شارژی چه باطری‌های معمولی مقدار مشخصی دشارژ می‌شوند. درمورد باطری‌های شارژی امروزی که مدارکنترل خود را دارند، مقدار کمی انرژی برای فعال نگه‌داشتن این مدار لازم است. درنتیجه باطری‌های شارژی فقط تا زمان مشخص و محدودی شارژ خود را نگه می‌دارند.

یک پاور بانک خوب باید بتواند شارژش را تا ۶ ماه نگه دارد، ولی مدل‌های با کیفیت پایین‌تر فقط تا حدود ۱ ماه دوام می‌آورند. این اعداد و ارقام برای زمانی است که پاور بانک در دمای اتاق نگه‌داری شود، قرار دادن آن در دماهای دیگر عملکرد پاور بانک را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهند.

پاور بانک یا شارژر همراه چیست؟

 

شارژ و قابلیت‌های فعلی پاور بانک

درصد شارژی که پاور بانک می‌تواند تامین کند با توجه نیازهای روزمره افزایش می‌یابد. در این میان بیشتر  برای شارژ گوشی‌های هوشمند از پاور بانک‌ها استفاده می کنند و در سال‌های اخیر ظرفیت شارژ  پاور بانک‌ها افزای یافته تا بازه زمانی بین هر شارژ کاهش پیدا کند.

پاور بانک‌های قدیمی ظرفیتی معادل 1000mA در ساعت داشتند در حالی‌که نمونه‌های امروزی تا 2500mA بر ساعت را هم پشتیبانی می‌کنند.

همینطور جریان 2.5 آمپری که برخی از پاور بانک‌های امروزی دارا  می‌باشند، امکان شارژ سریع (فست شارژ) را نیز برای بسیاری از دستگاه‌ها فراهم می‌کند.

تکنولوژی باطری پاور بانک

تمامی پاور بانک‌ها از باطری ‌های شارژی لیتیومی استفاده می‌کنند. به طور معمول از باطری‌های لیتیوم-یون و لیتیوم-پلیمر برای پاور بانک‌ها استفاده می‌شود. اما اگر انواع دیگر به زودی در بازار جای آن‌ها را گرفتند تعجب نکنید. تکنولوژی باطری، کلید پیشرفت‌های جدید است: از تلفن‌های موبایل گرفته تا وسیایل نقلیه، همگی از باطری استفاده می‌کنند. پس احتمالش هست که روزی محصولات دیگری جای پاور بانک‌ها را بگیرند.

تکنولوژی‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند، تفاوت‌های کوچکی دارند:

لیتیوم-یون : باطری‌های لیتیوم-یون تراکم انرژی بیشتری دارند. آن‌ها در یک مقیاس و حجم معین شارژ الکتریکی بیشتری ذخیره می‌کنند و تولیدشان ارزان‌تر است، اما کیفیتشان با افزایش طول عمر کاهش می‌یابد.

لیتیم-پلیمر : گذر زمان بر روی باطری‌های لیتیم-پلیمری تاثیر چندانی ندارد، درنتیجه از این لحاظ انتخاب بهتری‌اند. گرچه تولید آن هزینه‌برداتر است درنتیجه هرکسی توان خرید آن‌ها را نخواهد داشت. از آنجایی که بعضی از وسایل احتمال گم شدنشان بالاست بهتر است زیاد هم هزینه نکنیم.

پاور بانک‌های همراه لوازم کاربردی‌ای هستند چرا که امکان شارژ لوازم الکتریکی را در حال حرکت فراهم می‌کنند. از آنجایی که همیشه امکان دسترسی به شارژر در مواقع لازم وجود ندارد، پاور بانک‌های به محصولات معتبری تبدیل شدند و ثابت کردند که همه مواقع بخصوص هنگام سفر بسیار مفیدند.