تفاوت بلوتوث نسخه 5 با دیگر نسخه‌ها

تلفن های هوشمند جدید و سایر دستگاه ها، از iPhone 8 و iPhone X گرفته تا Samsung Galaxy S8 پشتیبانی از بلوتوث 5 را در ویژگی های محصول خود تبلیغ می کنند. در اینجا به بررسی ویژگی های جدید آخرین و بهترین نسخه بلوتوث خواهیم پرداخت.

بلوتوث چیست؟

بلوتوث 5 جدیدترین نسخه استاندارد ارتباطات بیسیم بلوتوث است که معمولا در هدفون های بیسیم و سایر تجهیزات صوتی و همچنین کیبوردها، موس ها و دسته های بازی بیسیم استفاده می شود. همچنین از بلوتوث برای برقراری ارتباط بین انواع دستگاه های خانه هوشمند و اینترنت اشیا (IoT) استفاده می شود.

یک نسخه جدید از استاندارد بلوتوث به معنی پیشرفت های متنوعی است، اما این پیشرفت ها تنها در هنگام استفاده با تجهیزات جانبی مطابق آن مشهود خواهند بود. به عبارت دیگر، اگر تمام تجهیزات جانبی شما از نسخه های قدیمی تر بلوتوث استفاده می کنند، در صورت ارتقا به یک تلفن همراه مجهز به بلوتوث 5 شاهد پیشرفت سریعی نخواهید بود.

تفاوت بلوتوث نسخه 5 با دیگر نسخه‌ها چیست؟ | Difference Between Bluetooth 5 And Others

اما بلوتوث با نسخه های قبلی خود سازگار است، بنابراین می توانید به استفاده از دستگاه های موجود بلوتوث 4.2 خود با تلفن همراه بلوتوث 5 ادامه دهید. همچنین هرگاه تجهیزات جانبی بلوتوث 5 را خریداری کنید، کارایی آنها به لطف تلفن همراه بلوتوث 5 شما بالاتر خواهد بود.

 

بلوتوث کم مصرف برای خرید هدفون های بیسیم (و بیشتر)

مهم است که تمام بهبودهای حاصل شده در بلوتوث مربوط به ویژگی بلوتوث کم مصرف هستند که به همراه بلوتوث 4 معرفی شده بود. پیشرفتی در فناوری بیسیم کلاسیک بلوتوث که انرژی بیشتری مصرف می کند حاصل نشده است. بلوتوث کم مصرف برای کاهش مصرف انرژی تجهیزات جانبی بلوتوث طراحی شده است. این فناوری در ابتدا برای فرستنده ها، تجهیزات پوشیدنی و سایر دستگاه های کم مصرف مورد استفاده بود اما محدودیت هایی جدی نیز داشت.

برای مثال، هدفون های بیسیم توانایی برقراری ارتباط از طریق بلوتوث کم مصرف را نداشتند و به جای آن مجبور به استفاده از استاندارد کلاسیک بلوتوث بودند که مصرف بیشتری دارد. با بلوتوث 5، تمام دستگاه های صوتی از طریق بلوتوث کم مصرف ارتباط برقرار می کنند و این امر به معنی مصرف انرژی کمتر و عمر باتری طولانی تر خواهد بود. در آینده دستگاه های بسیار بیشتری قادر به برقراری ارتباط از طریق بلوتوث خواهند بود.

تفاوت بلوتوث نسخه 5 با دیگر نسخه‌ها چیست؟ | Difference Between Bluetooth 5 And Others

جای ذکر است که ایرپاد شرکت اپل از بلوتوث 5 استفاده نمی کند. ایرپاد از بلوتوث 4.2 و چیپ W1 مخصوص اپل برای بهبود ارتباط استفاده می کند. روی اندروید، بلوتوث 5 هدفون های بلوتوث را به چیزی تبدیل خواهد کرد که مایل به استفاده از آن هستید.

صدای دوگانه

بلوتوث 5 همچنین قابلیت جالب جدیدی را فراهم می کند که به شما اجازه پخش صدا از دو دستگاه متصل به تلفن را به طور همزمان می دهد. به عبارت دیگر، می توانید دو هدفون بیسیم را به تلفن همراه خود متصل کرده و از طریق بلوتوث استاندارد با هر دو هدفون موسیقی پخش کنید. همچنین می توانید از طریق دو دستگاه پخش کننده قابل حمل در اتاق های متفاوت موسیقی پخش کنید. همچنین می توانید دو منبع صدای مختلف را روی دو دستگاه مختلف به طور همزمان پخش کنید، بدین ترتیب دو نفر می توانند با استفاده از یک تلفن همراه به دو قطعه موسیقی متفاوت گوش دهند.

این ویژگی در تلفن همراه Samsung Galaxy S8 با عنوان صدای دوگانه شناخته می شود. صرفا دو دستگاه صوتی بلوتوث را به تلفن خود متصل کنید، قابلیت صدای دوگانه را روشن کنید و حالا آماده کار هستید. اما قرار نیست این ویژگی در انحصار سامسونگ باشد. بلوتوث 5 این ویژگی را فعال می کند و امیدواریم آن را در دستگاه های سایر تولید کنندگان نیز ببینیم.

سرعت، فاصله و گیرایی بیشتر

فواید اصلی بلوتوث 5 سرعت و برد بیشتر است. به عبارت دیگر بلوتوث 5 نسبت به نسخه های قدیمی تر بلوتوث سریع تر بوده و در فواصل طولانی تری عمل می کند.

توضیحات بازاریابی رسمی بلوتوث که توسط بخش تبلیغات سازمان استاندارد بلوتوث اراده شده است اعلام می کند که برد بلوتوث 5 چهار برابر، سرعت آن دو برابر و ظرفیت ارسال پیام آن هشت برابر نسخه های قدیمی تر بلوتوث است. بار دیگر، این بهبودها در مورد بلوتوث کم مصرف صادق هستند و تضمین می کنند که دستگاه ها می توانند در عین حفظ انرژی از این ویژگی ها نیز بهره ببرند.

با بلوتوث 5 دستگاه ها می توانند اطلاعات را با سرعت حداکثر 2 Mbps ارسال کنند که دو برابر سرعت بلوتوث 4.2 است. همچنین دستگاه ها می توانند از فاصله حداکثر 800 فوت (240 متر) با هم ارتباط برقرار کنند که چهار برابر قاصله 200 فوت (60 متر) بلوتوث 4.2 است. اما، دیوارها و سایر موانع سیگنال بلوتوث را مانند سیگنال Wi-Fi تضعیف می کنند.

استاندارد فشرده سازی aptX وعده ارائه کیفیت لوح فشرده را با سرعتی کمتر از 1 Mbps می دهد، بنابراین با سرعت 2 Mbps کیفیت صدای حتی بهتری نیز در دسترس خواهد بود.

تفاوت بلوتوث نسخه 5 با دیگر نسخه‌ها چیست؟ | Difference Between Bluetooth 5 And Others

از نظر فنی، دستگاه ها می توانند بین سرعت بالاتر و برد بیشتر انتخاب کنند. مزیت «سرعت دو برابر» در زمان عملکرد در فواصل نزدیک و ارسال و دریافت اطلاعات مفید خواهد بود. برد افزایش یافته برای تجهیزات ارتباطی و سایر تجهیزاتی  مفید خواهد بود که نیاز به مقادیر کمی از اطلاعات دارند یا می توانند اطلاعات را با سرعت کمی ارسال و دریافت کنند اما نیاز به برقراری ارتباط در فواصل طولانی دارند. هر دو قابلیت کم مصرف هستند.

دستگاه ها می توانند انتخاب کنند که کدام مورد منطقی تر است. برای مثال، هدفون های بیسیم می توانند از سرعت افزایش یافته برای انتقال صوت با کیفیت بالا استفاده کنند، اما حسگرهای بیسیم و تجهیزات خانه هوشمند که صرفا باید وضعیت خود را گزارش دهند می توانند فاصله افزایش یافته را برای برقراری ارتباط در فواصل دورتر انتخاب کنند. همچنین، از آنجا که دستگاه ها می توانند از بلوتوث کم مصرف استفاده کرده و همچنان این مزایا را به دست آورند، می توانند نسبت به استاندارد بلوتوث کلاسیک که پرمصرف تر است، برای مدتی بسیار طولانی تر از انرژی باتری خود استفاده کنند.

چه زمانی آن را خواهیم داشت؟

همین امروز می توانید دستگاه هایی که از بلوتوث 5 پشتیبانی می کنند مانند iPhone 8 و iPhone 8 Plus، iPhone X، Samsung Galaxy S8 و تلفن های اندروید آینده را تهیه کنید. اما به تجهیزات جانبی بلوتوث 5 نیز نیاز خواهید داشت. این تجهیزات هنوز رایج نشده اند، اما بسیاری از تولید کنندگان وعده داده اند که دستگاه های بلوتوث 5 را در سال 2018 به بازار عرضه کنند.

از آنجا که بلوتوث 5 با نسخه های قبلی سازگار است، دستگاه بلوتوث 5 و دستگاه های بلوتوث قدیمی تر شما با هم کار خواهند کرد. این کار تقریبا مانند تهیه یک استاندارد جدیدتر و سریع تر Wi-Fi است. همیشه پس از تهیه یک روتر Wi-Fi سریع تر، باید تمام دستگاه های دیگر خود را نیز ارتقا دهید. اما دستگاه های قدیمی تر مجهز به Wi-Fi شما همچنان می توانند به روتر جدید وصل شوند و صرفا سرعت پایین تری نسبت به حداکثر سرعت پشتیبانی شده توسط روتر خواهند داشت.

اگر می توانید یک تلفن همراه اندرویدی و یک هدفون مجهز به بلوتوث 5 تهیه کنید، به احتمال بسیار زیاد تجربه صوتی بسیار بهتری نسبت به استاندارد بلوتوث کلاسیک خواهید داشت.

کاربران iPhone می توانند به لطف چیپ W1 تجربه صوتی خوبی با ایرپاد شرکت اپل و هدفون های Beats داشته باشند، اما حال به دست آوردن صدای با کیفیت از طریق بلوتوث برای اندروید نیز آسان شده است. اگر بخواهید به جای استفاده از هدفون اپل به همراه چیپ W1 از هدفون های شرکت های دیگر استفاده کنید،  بلوتوث 5 حتی هدفون های بیسیم را برای آیفون نیز بهبود خواهد داد.

اما ما پیشنهاد نمی کنیم تمام دستگاه های کوچک و بزرگ خود را ارتقا دهید. برای مثال، حتی اگر یک لپ تاپ مجهز به بلوتوث 5 دارید، تهیه یک موس مجهز به بلوتوث 5 احتمالا باعث بهبود چندانی نخواهد شد. اما با همه گیر شدن پشتیبانی از بلوتوث 5 در تمام دستگاه های بلوتوث، تجهیزات جانبی بلوتوث بهتر شده و بلوتوث اتکاپذیرتر و کم مصرف تر خواهد شد.