چرا اسپیکرهای کامپیوتر من کار نمیکنند؟

در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در مورد اینکه اگر صدایی از اسپیکر رایانه شما خارج نمی شود چه باید کرد را در اختیارتان قرار خواهیم داد. بخشهای عیب یابی زیر می بایست به ترتیب اجرا شوند تا مشکل فوق شناسایی و حذف شود.

خاموش شدن بلندگوهای دسکتاپ

اگر چه ممکن است این مرحله بسیار پیش پا افتاده بنظر برسد، اما در صورتیکه شما اصول اولیه را انجام دهید بهترین نتیجه را نیز دریافت خواهید نمود. در این مرحله بررسی کنید که دکمه بلندگوهای صدا به اندازه کافی روشن هستند تا صدای مورد انتظار را تولید کنند یا خیر. هر جفت بلندگو با دستگیره و چرخاندن آنها به چپ و راست میزان صدای خروجی را افزایش و یا کاهش می دهد.

خاموش بودن بلندگوهای لپتاب

اگر از رایانه استفاده می کنید که بلندگوهای خارجی به آن متصل نیستند، با استفاده از کنترل های موجود بر روی صفحه کلید مطمئن شوید که میزان صدا به اندازه کافی بلند شده است. کنترل های میزان صدا ممکن است دکمه هایی بر روی کیبورد لپتاب تان باشد یا عملکرد ثانویه کلید دیگری است که برای فعال سازی آن می توان کلید FN بطور همزمان با کلید عملکرد ثانویه فشار دهید.

اطمینان از روشن بودن صدای نرم افزار

یکی از جنبه های مهم صدا در رایانه با بلندگوهای خارجی اینست که در درجه اول توسط نرم افزار کنترل می شود. بعنوان مثال اگر میزان صدا در تنظیمات نرم افزار کاهش یافته و یا خاموش باشد، میزان بلند بودن بلندگوهای خارجی اهمیتی ندارد و در نتیجه صدایی تولید نخواهد شد. بنابراین ابتدا کاربران باید نسبت به روشن بودن صدای بلندگوی نرم افزار اطمینان لازم را کسب نمایند.

همچنین از دیگر اشتباهات رایج کاربران اینست که دکمه بی صدا که بر روی صفحه کلید قرار دارد، بطور تصادفی فعال شده باشد. برای بررسی این موضوع می توانید در سمت راست پایین نوار وظیفه علامت شبیه به بلندگو را که با علامت “نه” است را جستجو نمائید.

اطمینان از اتصال صحیح بلندگوها

برخی از مشکلات صوتی ممکن است به دلیل مشکل در اتصال بلندگوهای نامناسب ایجاد شده باشند. برای اطمینان از صحت اتصال بلندگوها می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

کامپیوترهای لپتاب

اگر در عیب یابی لپتاب مشکلی دارید، از این مرحله عبور کنید زیرا نمی توانید اتصالات بلندگو را چک نمائید.

بلندگوهای رومیزی خارجی

دستگاه های صوتی متصل به کامپیوتر دارای کابل های مختلفی هستند، بنابراین از پورت های مختلفی استفاده می کنند. در ابتدا باید بررسی کنید که کابل بلندگو بهکارت صدا پشت رایانه متصل است یا خیر. همانطور که در تصویر زیر مشاهده خواهید کرد، کارت صدا دارای چندین جک است. بلندگوها باید به رابط Line Out متصل شوند، که معمولاً با تصویری از امواج صوتی با فلش به سمت بالا نشان داده شده اند. خود جک معمولاً به رنگ سبز است. اگر بلندگوهای شما از طریق USB متصل شوند، آنها را به هر یک از درگاه های USB متصل نمائید.

اطمینان حاصل کنید که کابل برق به پشت بلندگوی سمت راست و یا در بعضی موارد به ساب ووفر متصل شده است. بیشتر بلندگوها دارای یک LED کوچک هستند که نشانگر روشن و یا خاموش بودن بلندگو است. زمانیکه بلندگوها را روشن می کنید آنگاه بدنبال یک چراغ باشید. ارگ هیچ LED قابل مشاهده نیست، یا بنظر نمی رسد که به بلندگوها جریان برق وارد شده است، اتصالات برق را بررسی کنید. ممکن است در برخی موارد منبع برق معیوب داشته باشید.

دستگاه پخش پیش فرض در ویندوز

اگر رایانه شما دارای سیستم عامل ویندوز است، مطمئن شوید که دستگاه پخش صحیح بعنوان دستگاه پیش فرض خروجی تنظیم شده است. اگر دستگاه پخش اشتباه بعنوان دستگاه پیش فرض تنظیم شده باشد، صدا از دستکاه مورد انتظار ( بلندگو یا هدفون) خارج نمی شود.

  1. بدین منظور صفحه کنترل را باز کنید
  2. بر روی نماد Hardware and Sound کلیک و یا دو بار کلیک نمائید
  3. در Windows XP و یا سیستم عامل های قدیمی تر روی مدیریت دستگاه های صوتی در زیر صدا کلیک کنید.
  4. در پنجره صدا، در برگه پخش، ورودی بلندگوهای متصل به رایانه را پیدا کنید
  5. روی ورودی بلندگو راست کلیک نموده و Set as Default Device را انتخاب نمائید.
  6. برای ذخیره تغییرات اعمال شده بر روی دکمه OK در پایین پنجره صدا کلیک کنید.

 

راه اندازی بلندگوی ویندوز

آن دسته از کاربرانی که از  Microsoft Windows استفاده می کنند، با دنبال کردن مراحل زیر می توانند تنظیمات بلندگو خود را انجام دهند:

  1. صفحه کنترل را باز کنید
  2. سخت افزار صدا را از پنجره control panel انتخاب نمائید
  3. در Windows XP و یا سیستم عامل های قدیمی تر روی مدیریت دستگاه های صوتی در زیر صدا کلیک کنید.
  4. در زبانه پخش، بلندگوهای خود را انتخاب کنید و روی دکمه پیکربندی کلیک نمائید
  5. در صورتی که بلندگوها پس از پیکربندی و آزمایش کار نمی کنند، روی بلندگوهای موجود در برگه Play back دوبار کلیک کنید تا ویژگی های بلندگو ظاهر شوند.
  6. همه تنظیمات را تأیید نموده و در برگه Advaanced تست کنید
  7. پس از تأیید تمامی تنظیمات و ایجاد هر گونه تغییر، قبل از بستن آنها ابتدا بر روی گزینه Apply و سپس تأیید هر یک از پنجره های مناسب را کلیک نمائید.

 

خراب بودن فایل های سیستمی ویندوز

به هر دلیلی امکان خراب شدن فایل های سیستمی ویندوز وجود دارد. اگر پرونده های سیستمی که مسئول خروجی صدا هستند خراب شوند، کامپیوتر تولید صدا را متوقف می کند. اگر رایانه شما اخیرا بدون مشکل صدایی را پخش می نموده و در حال حاضر صدایی پخش نمی شود، می توانید هنگام کار صدا را به نقطه قبلی ویندوز برگردانید. اگر فایل های سیستمی ویندوز باعث ایجاد مشکل در تولید صدا شده باشند با برگردان تنظیمات ویندوز به نقطع قبلی می باید مشکل صدا رفع گردد.

صدای یکپارچه و پردازنده غیر فعال شده است

در صوتی که رایانه شما دارای صوتی یکپارچه و یا صدای داخلی است، ممکن است تنظیمات صدا در Bios غیر فعال شده باشد. در این مواقع می باید به Bios رایانه خود دسترسی پیدا کرده و گزینه مربوط به ورودی صوت یکپارچه را بیابید. این گزینه ممکن است در منویی قرار داشته باشد که چیزی شبیه به دستگاه های جانبی و یا دستگاه های پردازنده باشد و یا ممکن است در زیر منوی پیشرفته دیگری قرار گرفته باشد.

پس از یافتن ورودی صوت یکپارچه، تنظیمات آن را بررسی نموده و از Enable و یا Disable بودن آن مطمئن شوید. در صورتی که بر روی گزینه غیرفعال قرار دارد، تنظیمات را به Enable تغییر داده و سیستم را دوباره راه اندازی و صدا را تست نمائید.

مشکل کارت صدا

در صورتیکه مشکل صدای رایانه شما نرم افزای نباشد، آنگاه احتمالاً مشکلی سخت افزاری پیش آمده است. مانند هر مؤلفه سخت افزاری دیگر در رایانه که ممکن است دستگاه تولید صدا خراب شده باشد. با اتصال جفت بلندگو و یا هدفونی دیگر نسبت به سالم بودن کارت صدای سیستم خود اطمینان حاصل نمائید.

توجه داشته باشید صدا را از طریق بازی و یا برنامه دیگری آزمایش نکنید. در عوض ببینید یک فایل صوتی و یک CD کار می کند یا خیر.زیرا برخی از برنامه ها و یا بازی ها خود ممکن است دارای مشکلاتی مربوط به صدا باشند که مربوط به کارت صدای رایانه نیست اما در صورتی که صدای سیستم شما با جفت بلندگو و یا هدفون دیگری هم کار نمی کند، آنگاه ممکن است کارت صدای شما با مشکل روبرو شده باشد.

بلندگوهای نامناسب

سرانجام اگر هر یک از توصیه های فوق مشکل صدای رایانه تان را برطرف ننماید و اتصال یک جفت بلندگو و هدفون متفاوت باشد، در این صورت مشکل از بلندگوهای نامناسب است. پیشنهاد کارشناسان TehranSpeaker اینست که در صورت داشتن ضمانتنامه برای بلندگوهایتان نسبت به تعویض آنها اقدام نمائید. در غیر اینصورت می توانید با خرید اسپیکر جدیدی ان را به رایانه خود متصل کنید.