تاریخچه کامل ساز هنگ درام
در این مقاله به تاریخچه کامل ساز هنگ درام میپردازیم. ساز هنگ درام یکی از جذابترین و جدیدترین سازهای موسیقی جهان است که توانسته با صدای منحصر به فرد خود علاقهمندان زیادی را به خود جذب کند. این ساز با ترکیب صدایی آرامبخش و طراحی زیبا، به ابزاری برای آرامش و خلاقیت تبدیل شده است. تاریخچه این ساز، گرچه کوتاه است، اما داستانی پر از نوآوری و الهام دارد که نشاندهنده خلاقیت بشر در دنیای موسیقی است. در این مقاله به بررسی تاریخچه ساز هنگ درام، چگونگی پیدایش آن و نقشی که در فرهنگ موسیقی جهانی ایفا کرده است، پرداختهایم.
هندپن، هنگ درام، پنتام و یوفو درام نامهای مختلفی برای خانوادهای از سازهای موسیقی نسبتاً جدید و مرتبط هستند. این ساز از دو صفحه فولادی محدب که به هم چسبانده شدهاند ساخته شده است. آنها دارای نتهای کوک شده در نیمه بالایی و گاهی پایینی هستند که میتوان با دست نواخت.
هر ساز به یک مقیاس خاص مانند ماژور، مینور یا مینور هارمونیک کوک شده است. برای ایجاد موسیقی زیبا نیازی به درک تئوری موسیقی نیست زیرا در این مقیاس واحد، نت اشتباهی وجود ندارد. این امر همچنین به نوازنده اجازه میدهد تا از الهام احساسی و جنبشی، آزاد از ذهن، به بداههنوازی بپردازد. بسیاری از نوازندگان از این سازها برای مدیتیشن شخصی، شفابخشی صوتی و همچنین آهنگسازیهای گروهی سنتیتر استفاده میکنند.
منشأ و طراحی
هندپن که به عنوان هنگ درام، پنتام یا یوفو درام نیز شناخته میشود، افزودهای نسبتاً جدید به دنیای سازهای موسیقی است. این ساز اولین بار در سال 2000 در سوئیس ساخته شد و از طراحیهای قبلی درام فلزی الهام گرفته شده بود. این ساز از دو صفحه فولادی محدب که به هم متصل شدهاند تشکیل شده و شکلی شبیه به بشقاب پرنده دارد. نیمه بالایی دارای نتهایی است که با دقت کوک شدهاند و میتوان با دست نواخت.
ویژگیهای موسیقیایی
هر ساز به یک مقیاس واحد کوک شده است (مثلاً ماژور، مینور، مینور هارمونیک)
- این کوک منحصر به فرد به نوازندگان اجازه میدهد تا بدون خطر نواختن نتهای “اشتباه” ملودیهای زیبایی خلق کند
- این طراحی، بداههنوازی و بیان احساسی را بدون محدودیتهای تئوری موسیقی سنتی تشویق میکند
یکی از جالبترین جنبههای هندپن سیستم کوک آن است:
- هر ساز به یک مقیاس واحد کوک شده است (مثلاً ماژور، مینور، مینور هارمونیک)
- این کوک منحصر به فرد به نوازندگان اجازه میدهد تا بدون خطر نواختن نتهای “اشتباه” ملودیهای زیبایی خلق کند
- این طراحی، بداههنوازی و بیان احساسی را بدون محدودیتهای تئوری موسیقی سنتی تشویق میکند
تکنیک نوازندگی و دسترسیپذیری
هندپن به خاطر قابلیت نوازندگی شهودی آن شناخته شده است:
- با دستها نواخته میشود و از تکنیکهای مختلف برای تولید تنها و ریتمهای متفاوت استفاده میشود
- برای ایجاد صداهای دلنشین نیازی به آموزش رسمی موسیقی نیست
- این دسترسیپذیری آن را به سازی ایدهآل برای مبتدیان و نوازندگان با تجربه تبدیل کرده است
کاربردها و مزایا
هندپن جایگاه خود را در زمینههای مختلف پیدا کرده است:
- مدیتیشن و آرامش شخصی
- بسیاری از افراد از هندپن برای تمرینات مدیتیشن شخصی استفاده میکنند و تنهای طنینانداز این ساز را برای ذهنآگاهی و کاهش استرس مفید میدانند.
شفابخشی صوتی
هندپن به عنوان ابزاری قدرتمند در صوت درمانی ظهور کرده است:
- نسبتهای فرکانسی منحصر به فرد آن تأثیر هماهنگکنندهای بر مغز دارد
- ارتعاشات این ساز به عنوان عاملی برای ایجاد آرامش و کاهش استرس شناخته شده است
- برخی مطالعات نشان میدهند که ممکن است برای تسکین درد و تعادل عاطفی مفید باشد
اجراهای موسیقی
اگرچه اغلب برای تمرین شخصی استفاده میشود، هندپنها در آهنگسازیهای گروهی و اجراهای عمومی نیز مورد استفاده قرار میگیرند و صدای منحصر به فرد خود را به سبکهای مختلف موسیقی اضافه میکنند.
تأثیر فرهنگی
هندپن به سرعت طرفداران متعهدی پیدا کرده است:
- علیرغم جوان بودن، بسیار مورد تقاضا قرار گرفته است
- در سراسر جهان تنها حدود 100 سازنده وجود دارد که به رمز و راز و ارزش آن میافزاید
- در دسترس بودن محدود آن به ایجاد حس انحصاری بودن و قدردانی در میان علاقهمندان کمک کرده است
در نتیجه، هندپن نقطه تلاقی منحصر به فردی از نوآوری موسیقیایی، دسترسیپذیری و پتانسیل درمانی را نشان میدهد. توانایی آن در تولید صداهای زیبا و هماهنگ با حداقل آموزش، همراه با خواص گزارش شده کاهش استرس، آن را به سازی محبوب برای استفاده شخصی و کاربردهای حرفهای در شفابخشی صوتی و موسیقی درمانی تبدیل کرده است.
هر ساز با کیفیت بالا دارای نتهایی با هارمونیکهای کوک شده است که میتوانند به صورت جداگانه نواخته شوند و همچنین یک سوراخ کوک شده در پوسته پایینی دارد که مانند درام اودو، یک صدای هلمهولتز قابل نواختن ایجاد میکند. برخی از سازندگان این سوراخ را “پورت” یا “گو” نامیدهاند.
این ساز غنی از اورتونها، صدایی اثیری و هیپنوتیک دارد که در تمام جهات منتشر میشود و اغلب شنوندگان را مجذوب میکند.
تاریخچه هندپن، هنگ درام و پنتام
چه زمانی و کجا اختراع شد؟
مسیر توسعه این ساز در سراسر جهان سفر کرده و ارتباط نزدیکی با سایر سازهای موسیقی دارد که برخی از آنها نیز بسیار جدید و برخی دیگر قدمتی چند صد ساله دارند.
اکثر مردم موافقند که بنیانگذاران هندپن، فلیکس رونر و سابینا شرر از شرکت PANArt Hangbau AG در برن سوئیس هستند. این دو نفر سازندگان حرفهای استیل پن و همچنین مخترعان چندین ساز موسیقی دیگر بودند. فلیکس از سال 1976 شروع به ساخت استیل پن در سوئیس کرد و بسیاری از سازهای گروههای استیل باند که در دهههای 1980 و 1990 در این کشور به وجود آمدند را تأمین میکرد.
در اواخر دهه 1990، رتو وبر، یک نوازنده پرکاشن دستی، به فلیکس و سابینا مراجعه کرد و ایده تبدیل یک استیل پن به یک “ظرف صدادار فولادی با چند نت برای نواختن با دستها” را مطرح کرد. ایده این بود که صدای قاتام جنوب هند را با صدای استیل پن ترکیب کند. پس از مدتی آزمایش، فلیکس و سابینا “هنگ مادر” را به دنیا آوردند.
ویژگیهای ساز
- از دو پوسته فولادی محدب که به هم چسبانده شدهاند تشکیل شده است.
- دارای یک گنبد مرکزی (دینگ) برای نت اصلی است که توسط حداقل هفت فرورفتگی برای نتهای دیگر احاطه شده است.
- دارای یک سوراخ کوک شده (گو) در پوسته پایینی است که اثر رزوناتور هلمهولتز ایجاد میکند.
- صدایی اثیری و هیپنوتیک با اورتونهای غنی تولید میکند.
- هر ساز معمولاً به یک مقیاس واحد (مانند ماژور، مینور، مینور هارمونیک) کوک شده است.
تأثیر فرهنگی
هندپن به سرعت به دلیل صدای منحصر به فرد و دسترسیپذیری آن محبوبیت پیدا کرد:
- اکنون بیش از 300 سازنده هندپن در سراسر جهان وجود دارد.
- در زمینههای مختلف از جمله مدیتیشن، شفابخشی صوتی و اجراهای موسیقی استفاده میشود.
- الهامبخش گروهی از طرفداران و جامعهای از علاقهمندان شده است.
- هندپن نشاندهنده تقاطع منحصر به فردی از نوآوری موسیقیایی است که با الهام گرفتن از سازهای جهانی، صدایی جدید و جذاب خلق کرده که در سراسر جهان طنینانداز شده است.
- کلمه “هنگ” از واژه برنی آلمانی به معنای “دست” گرفته شده است. این سازها به طور معمول به عنوان “درامهای هنگ” شناخته میشدند، که حتی امروزه نیز یک اصطلاح بسیار رایج است، هرچند استفاده از آن توسط شرکت PANArt به شدت منع شده است.
تولید هنگ توسط PANArt
فلیکس و سابینا تولید استیل پن را متوقف کردند و در سال 2001، شروع به ساخت نسل اول هنگ کردند. یکی از آنها را میتوان در تصویر بالا در سمت راست بالا مشاهده کرد. در همان سال، آنها این ساز را در نمایشگاه موسیقی فرانکفورت معرفی کردند.
از سال 2001 تا 2005، آنها این ساز را در حدود 45 مدل صوتی مختلف ارائه دادند که عمدتاً بر مقیاسهای موسیقی قومی مانند آکه بونو، حجاز، پیگمی، ملوگ و ژی دیائو متمرکز بودند. همه این سازها 8 نت در یک دایره اطراف یک نت مرکزی داشتند که آن را “دینگ” مینامیدند. گفته میشود که فلیکس و سابینا بیش از 5000 هنگ نسل اول تولید کردند.
نسل اول هنگ عمدتاً توسط توزیعکنندگان منتخب در سراسر جهان فروخته میشد. در سال 2005، محبوبیت این ساز به شدت افزایش یافت زمانی که مردم شروع به یافتن ویدئوهای آن در یوتیوب کردند. ما هنوز هم همان کلمات را امروز از افراد تازهوارد به این هنر میشنویم: “من این ویدئو از این ساز شگفتانگیز را دیدم و میدانستم که باید یکی داشته باشم”.
وقتی PANArt به ساخت نسل دوم هنگ و در نهایت نسل سوم هنگ روی آورد، فرآیند به دست آوردن یکی از آنها به طور فزایندهای دشوار شد. PANArt شروع به درخواست از هر خریدار بالقوه کرد تا نامهای دستنویس ارسال کند و انگیزهها و تمایلات خود را برای خرید این ساز توضیح دهند. خریداران سپس ماهها و اغلب سالها بدون پاسخ منتظر میماندند، به این امید که با آنها تماس گرفته شود و دعوت شوند تا یک هنگ را شخصاً در برن سوئیس خریداری کند.
در طول تولید هنگ، PANArt چندین سند مهم درباره کوک کردن، طراحی، مواد و روشهای شکلدهی منتشر کرد که میتوان آنها را در اینجا یافت.
“همکاری بیشتر بین هنر و علم لازم است تا امکان وجود سازندگان دیگر هنگ در آینده فراهم شود.” فلیکس رونر 2007
آیا هنگ یک هندپن است؟
PANArt بارها گفته است که هنگ یک هندپن یا استیل پن نیست. آنها توضیح میدهند که هنگ به روشهایی کوک میشود که در کوک کردن هندپنها یا استیل پنها استفاده نمیشود، به ویژه در مورد ساختار و معماری نتها. با این حال، این ادعا مستقیماً توسط یکی از مراجع برتر در زمینه استیل پن، آنتونی آچونگ، نویسنده کتاب “اسرار استیل پن، رمزگشایی از اسرار علم، فناوری، کوک کردن و عملکرد استیل پن” به چالش کشیده شده است.
آچونگ در پایان این تفسیر مستقیماً در پاسخ به ادعای PANArt به صراحت میگوید: “هنگ یک استیل پن (پن) است که به دلیل روش انتخاب شده برای نواختن مستقیم با دست، دارای محدوده موسیقیایی محدود (فقط رجیسترهای پایین) است.” علاوه بر این، چندین سازنده هندپن تکنیکهای کوک کردن، طراحیهای معماری و تکنیکهای شکلدهی پوسته منتشر شده توسط PANArt را در ساخت هندپنها و سازهای پنتام خود بررسی و استفاده کردهاند. برخی از سازندگان هندپن حتی کل طراحی خود را بر اساس تقلید تا حد امکان نزدیک به طراحی و صدای اصلی هنگ پایهگذاری میکنند.
به طور گسترده، اکثر مردم هنگ، هندپن و پنتام را به عنوان خانوادهای از سازهای مشابه در نظر میگیرند، در حالی که البته هر شرکت نام تجاری خاص خود را دارد. ما معمولاً به ساراز به عنوان یک هندپن اشاره میکنیم، اما مشتریان ما آنها را “هندپن”، “درام هنگ” و “پنتام” نامیدهاند.
تاریخچه اولیه استیل پن
هنگ به هیچ وجه یک خلق کاملاً جدید نبود. به گفته آچونگ که در بالا نقل شد، این در واقع یک استیل پن اصلاح شده است. بنابراین، هنگام صحبت از تاریخچه هنگ، هندپن یا پنتام، مهم است که مراحل مهمی را که منجر به توسعه استیل پن شد نیز در نظر بگیریم. در درجه اول، باید ترینیداد و توباگو، زادگاه استیل پن را در نظر بگیریم. در این جزایر، سازهای موسیقی در اوایل دهه 1900 ممنوع شدند. در اعتراض، مردم محلی شروع به یافتن چیزهای مختلف برای نواختن کردند. با توجه به اهمیت تولید نفت در جزیره، طولی نکشید که مردم محلی شروع به کوبیدن بر روی بشکههای نفت کردند.
پس از مدتی، برخی افراد شروع به شکل دادن بشکهها برای تولید چندین تن مختلف روی یک بشکه کردند. سالها بعد، الی منت جوان، که به طور گسترده به عنوان پدر استیل پن مدرن شناخته میشود، سالها را صرف توسعه بشکه نفت به یک ساز موسیقی کرد. وقتی مارک گارنر در سال 2012 با او ملاقات کرد، الی گفت: “میخواستم بتوانم ‘مری یک بره کوچک داشت’ یا هر آهنگ دیگری را روی استیل پن بنوازم”. آن سازهای اولیه با گوش کوک میشدند در حالی که در باتلاقهای پر از پشه ترینیداد شکل میگرفتند، قبل از اینکه “حیاطهای پن” به طور فزایندهای برای تولید استیل پن در جزیره رایج شوند.
بر اساس اطلاعات ارائه شده، در آن زمان الی منت عمدتاً بر روی کوک کردن فقط فرکانس اصلی هر نت تمرکز داشت، در حالی که به بهبود تنها ساز آکوستیک جدیدی که در قرن بیستم اختراع شده بود کمک میکرد. ویدیوی زیر بینشی در مورد فرآیند و تاریخچه این ساز ارائه میدهد و همزمان با خود الی منت مصاحبه میکند.
“با نگاهی به بیش از نیم قرن پیش، در زمان آغاز متواضعانهام در این هنر منحصر به فرد، هیچ کس در آن دوره نمیتوانست رشد سریع این ساز را پیشبینی کند. در طول سالها، همانطور که مهارتهایم را توسعه میدادم، تمام ذهنیت من به اشتراک گذاشتن دانشم با دیگران برای بهبود این ساز بود.”
الی منت قبل از اینکه اولین ساراز در سال 2012 متولد شود، مارک گارنر به سراسر جهان سفر کرد تا برخی از بهترین سازندگان هندپن و استیل پن را که میتوانست پیدا کند، از جمله الی منت را ببیند و از آنها یاد بگیرد. مارک افتخار بزرگی داشت که مدتی را با الی بگذراند و از روی شانه او تماشا کند که چگونه یک استیل پن اصلی را کوک میکند.
حتی در سن 84 سالگی، او همچنان یک آتشپاره بود که بیوقفه نسبت به فولاد آوازخوان اشتیاق داشت. در عکس زیر، مارک در حال معرفی هندپن هالو، ساخته شده توسط پنتئون استیل، به الی است. سبک ساخت و طراحی آن برخلاف هر چیزی بود که الی قبلاً در فولاد آوازخوان دیده بود. مارک گفته است که “این تجربه مانند آوردن یکی از نوههای الی برای ملاقات با او برای اولین بار بود.”
الی منت در 29 اوت 2018 در سن 90 سالگی درگذشت. ما بینهایت از الی برای مشارکتهای شگفتانگیز و تعهد مادامالعمرش به فولاد آوازخوان سپاسگزاریم. همه ما به خاطر او اینجا هستیم.
تکامل استیل پن
پس از سالها پالایش توسط نه تنها الی بلکه وینستون اسپری سایمون، آنتونی آچونگ و بسیاری دیگر، این ساز به توسعه خود ادامه داد. از آنچه شنیدهایم، در دهه 1960 اولین فرد شروع به کوک کردن یک هارمونیک اکتاو همراه با فرکانسهای اصلی روی هر نت کرد. پس از 10 تا 15 سال دیگر، رایجتر شد که با کیفیتترین سازندگان استیل پن فرکانس دیگری را نیز روی محوری کوتاهتر عمود بر محور اکتاو کوک میکردند.
این فرکانس سوم در نهایت به پنجم مرکب تبدیل شد که میتوان آن را در استیل پنها و هندپنهای با کیفیت بالا یافت. حتی امروزه، هم سازندگان استیل پن و هم هندپن وجود دارند که فرکانسهایی را که درجه دوم، سوم یا چهارم مقیاس اکتاو هستند روی محور کوتاه کوک میکنند، اما این بیشتر منجر به نتی با صدایی میشود که “گریه میکند” و معمولاً به عنوان سازی با کیفیت پایینتر در نظر گرفته میشود.
جادویی در نسبت هارمونیک اصلی یک فاندامنتال، اکتاو و پنجم مرکب وجود دارد.
نسبت فرکانس 1:2:3 در نتهای استیل پن و هندپن
اگر فیزیک پایه امواج را در نظر بگیریم، فاندامنتال یک موج است که میتواند به عنوان لایه بالایی در نمودار زیر نمایش داده شود. اکتاو دقیقاً 2 موج است که برابر با همان طول فاندامنتال است و میتواند به عنوان لایه دوم در نمودار نمایش داده شود. پنجم مرکب دقیقاً 3 موج است که برابر با همان طول فاندامنتال است و میتواند به عنوان لایه سوم در نمودار نمایش داده شود. این نسبت 1:2:3 سادهترین هارمونی ممکن است و شاید مسئول بخشی از جادوی صدای هم استیل پن و هم هندپن باشد.
بر اساس اطلاعات ارائه شده، خلاصهای از تاریخچه کوک کردن فرکانسهای بیشتر در استیل پن و تأثیرات آن بر هندپن به شرح زیر است:
کوک کردن فرکانسهای بیشتر در استیل پن
در دهه 1990، برترین سازندگان استیل پن مانند الی منت شروع به کوک کردن فرکانسهای اضافی در لبههای نتهای بزرگتر کردند.
این فرکانسها امروزه معمولاً به عنوان “تنهای شانهای” شناخته میشوند.
در استیل پنهای اولیه با تنهای شانهای کوک شده، معمولاً کوککننده به یک هارمونیک اکتاو دوم دست مییافت.
مثلاً اگر نت اصلی E3 با هارمونیک اکتاو E4 روی محور بلند بود، تن شانهای ایدهآل E5 میبود.
تأثیر بر هندپن
- اولین سازنده هندپن که به طور مداوم و عمدی تنهای شانهای را مخصوصاً روی نت مرکزی کوک کرد، ویکتور لوینسون، سازنده SPB بود.
- ازهان از Echo Sound Sculpture نیز خیلی زود به این جمع پیوست.
- مارک گارنر در سال 2013 شروع به یادگیری درباره کوک کردن تنهای شانهای کرد.
- مارک و جاش از سال 2015 تنهای شانهای را روی نت مرکزی ساراز کوک میکنند.
- در حال حاضر، تخمین زده میشود که کمتر از 10٪ سازندگان امروزی هندپن و پنتام قادر به کوک کردن تنهای شانهای روی سازهایشان هستند.
تأثیرات دیگر بر هندپن
- فناوری هندپن، هنگ و پنتام بسیار شبیه به استیل پن است.
- تأثیر قابل توجه دیگر، ساختار گنبدی مرکزی گونگها و برخی سازهای گاملان است.
- این ساختارهای گنبدی در هر دو ساز قدمتی چند صد ساله دارند.
- PANArt در دهه 1990 از ساختار گنبدی برای کنترل هارمونیکهای بالاتر غشا برای تن و تیمبر گرمتر و کنترلشدهتر در استیل پنهای خود استفاده میکرد.
- استفاده از همین ساختار در توسعه اولیه هنگ توسط PANArt یک گذار طبیعی بود.
- این اطلاعات نشان میدهد که توسعه هندپن و سازهای مرتبط، ترکیبی از نوآوری در استیل پن و الهام از سازهای سنتی مانند گونگ و گاملان بوده است.
بر اساس اطلاعات ارائه شده، منشأ نامهای مختلف برای این نوع ساز به شرح زیر است:
هندپن (Handpan)
این اصطلاح در حدود سال 2007 توسط کایل کاکس از شرکت Pantheon Steel ابداع شد.
دلیل انتخاب این نام:
احترام به ریشههای این ساز در استیل پن ترینیداد و توباگو با استفاده از کلمه “pan”
اشاره به نواخته شدن با دست با استفاده از کلمه “hand”
این نام پس از آن ابداع شد که PANArt اعلام کرد نمیخواهد نام تجاری “Hang” یا “Hang Drum” برای سازهای مشابه ساخته شده توسط دیگران استفاده شود.
پنتام (Pantam)
این اصطلاح ابتدا توسط یک توزیعکننده اسرائیلی هنگ PANArt برای توصیف هنگ استفاده شد.
ترکیبی از کلمات “steel pan” و “ghatam” (نوعی درام سفالی از جنوب هند) است.
در سال 2014، ویکتور لوینسون، سازنده SPB، این اصطلاح را برای توصیف سازهای خود احیا کرد.
از آن پس، بسیاری از سازندگان و نوازندگان از این اصطلاح استفاده کردهاند.
درام یوفو (UFO Drum)
اگرچه در متن به طور مستقیم به منشأ این نام اشاره نشده است، اما احتمالاً این نام به دلیل شباهت ظاهری این ساز به یک بشقاب پرنده (UFO) انتخاب شده است.
نکته مهم: علیرغم محبوبیت اصطلاحات “هندپن” و “هنگ درام”، PANArt ترجیح میدهد که نام “هنگ” فقط برای ساز اصلی ساخته شده توسط این شرکت استفاده شود.
“درام یوفو” (UFO Drum)
این اصطلاح ظاهراً نتیجه تلاش مردم برای یافتن نام این ساز هنگام جستجو آنلاین بوده است. شکل این ساز بدون شک شبیه به تصورات از پیش تعیین شده از یک شیء پرنده ناشناخته با موجودات فضایی داخل آن است. حتی امروزه، ما بسیار معمول میشنویم که مردم میگویند “شبیه یک یوفو است” وقتی برای اولین بار آنها را با این ساز آشنا میکنیم. با این حال، به ندرت میشنویم که مردم واقعاً از این نام برای خانواده این سازها استفاده کند.
کدام اصطلاح را امروزه استفاده کنیم؟
امروزه، هندپن، هنگ درام و پنتام توسط بسیاری از نوازندگان و حتی برخی از سازندگان به طور متناوب برای توصیف نه تنها این نوع سازها بلکه همچنین درامهای زبانهای استفاده میشود. برخی از سازندگان ترجیح میدهند که سازهایشان با یکی از این نامهای خاص خوانده شود، در حالی که بسیاری از سازندگان دیگر اهمیتی نمیدهند.
در حال حاضر، روندهای گوگل نشان میدهد که اصطلاح “هنگ درام” برای سالها به طور گستردهای غالب بوده است، اما “هندپن” از اوایل سال 2017 به همان اندازه محبوب شده است. این دو به مراتب محبوبترین اصطلاحات هستند. افزایش ناگهانی استفاده از اصطلاح “پنتام” در سال 2018 ارتباط نزدیکی با عرضه “پایه پنتام” دارد، که یک پایه ساز برای هندپن، هنگ، پنتام و درامهای زبانهای است. شاید در 100 سال آینده، یکی از این نامها غالب شود. اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع را میتوان در اینجا یافت.
بر اساس اطلاعات ارائه شده، خلاصهای از وضعیت هندپن، هنگ و پنتام به عنوان “درام” به شرح زیر است:
آیا هندپن، هنگ و پنتام یک “درام” هستند؟
از نظر فنی، خیر. این سازها در استفاده صحیح فیزیک آکوستیک، درام محسوب نمیشوند. هندپن، هنگ و پنتام از نظر فنی جزء دسته سازهای ایدیوفون هستند. اکثر سازهای ضربی که درام نیستند، در واقع ایدیوفون هستند که صدا را از طریق ارتعاش کل ساز تولید میکنند. درامها از نظر فنی ممبرانوفون هستند که با ارتعاش یک ماده کشیده شده هنگام ضربه با مالت یا دست یا تحریک با اصطکاک یا پلاک کار میکنند.
چرا هندپن، پنتام و هنگ “درام” نامیده میشوند؟
دلیل ساده این است که این اصطلاحی است که اکثر مردم، از جمله موسیقیدانها، معمولاً برای اشاره به انواع مختلف سازهای ضربی استفاده میکنند. اصطلاحاتی مانند ایدیوفون و ممبرانوفون بسیار به ندرت استفاده میشوند و حتی کمتر درک میشوند. تصور کنید که سعی دارید نام ساز شگفتانگیزی را که PANart ساخته و “هنگ” نامیده میشود، پیدا کنید. شما آنلاین برای این کلمه جستجو میکنید و نتایج متنوعی مییابید، اما هیچ کدام ارتباطی با هنگ یا هندپن ندارند. این دلیل اصلی محبوبیت اصطلاح “هنگ درام” است.
بسیاری از پیشروترین نوازندگان امروزی هندپن، هنگ و پنتام از تکنیکهایی استفاده میکنند که مستقیماً از تکنیکهای نوازندگی درام قابی و طبلا یا ریتمهای استفاده شده در کنگا، جمبه و درامست گرفته شدهاند. محبوبیت این سازها به ویژه در میان درامرها و نوازندگان سازهای ضربی، فاصله بین این کلمات را بیشتر پر میکند، هرچند از نظر فنی استفاده از آنها نادرست است.
پایان تولید هنگ PANart
در سال 2014، PANart تولید هنگ را متوقف کرد تا بر روی سازهای جدید از جمله گوبال، گودو، هنگبال، پنگ استرینگز و سایر سازهای ساخته شده از ماده پنگ تمرکز کند.
رشد انفجاری سازندگان هندپن
پس از پایان تولید هنگ توسط PANart، نسل جدیدی از سازندگان الهام گرفتند تا وارد فصل جدیدی از فولاد کوک شده شوند:
- برخی از جایی که PANart و سازندگان استیل پن رها کرده بودند، ادامه دادند.
- دیگران امکانات جدیدی را کشف کردند.
- پیشرفتهای جدید
- افزایش تعداد نتها روی ساز
- طرحبندیهای جدید
- بهبود ثبات
- فرکانسهای کوک شده اضافی مانند تنهای شانهای
- روشهای جدید شکلدهی پوسته
- بررسی آلیاژهایی که برای مقاومت در برابر زنگزدگی نیازی به نیتریده کردن ندارند
- اکثر نوازندگان و سازندگان توافق دارند که این ساز هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است و امکانات زیادی برای تکامل بیشتر وجود دارد.
هندپن ساراز، یکی از اولین سازندگان
در سال 2012 که ساراز متولد شد، تنها 4 سازنده دیگر سازهای با کیفیت متوسط تا بالا میساختند.
حدود 10 نفر در سراسر جهان چیزی شبیه به هندپن میساختند، هرچند با کیفیت پایین.
مارک گارنر، بنیانگذار ساراز، یکی از اولین افرادی بود که به طور عمومی و گسترده تجربیات ساخت و درسهای سخت آموخته شده خود را در Handpan.org و گروههای فیسبوکی سازندگان به اشتراک گذاشت.
پیشگامان اولیه دیگر
- PANart: انتشار مقالات علمی مهم در این زمینه
- کایل کاکس و جیم دوسین: اولین فروشندگان تجهیزات و ابزار ساخت هندپن
- متیو و دلفین از Shellopan: اولین ارائهدهندگان پوستههای هندپن عمیق کشیده شده نیتریده به سایر سازندگان و برگزاری کارگاههای ساخت
- آیاسا: ارائه پوستههای عمیق کشیده شده و سایر تجهیزات
- این افراد نقش مهمی در پیشرفت صنعت هندپن از سال 2012 تاکنون داشتهاند و به نسل جدیدی از سازندگان کمک کردهاند تا وارد این حوزه شوند.
تغییرات بازار هندپن
وقتی ساراز در سال 2012 تولید را آغاز کرد، تقاضای کاملاً سیریناپذیری برای هر چیزی حتی نزدیک به هندپن وجود داشت. سازهای کاملاً ناکوک به طور منظم با قیمت بیش از 2000 دلار آمریکا در eBay به فروش میرسیدند. حتی درامهای زبانهای نیز در آن روزها تقاضای بالایی داشتند و اغلب دارای لیست انتظار بودند. ما در سه سال اول تولید، هزاران نفر را رد کردیم صرفاً به این دلیل که حتی نمیتوانستیم فکر کنیم که بتوانیم با تقاضای افرادی که خواهان یک ساراز بودند همگام شویم.
با این حال، در طول سالها، سازندگان بیشتر و بیشتری شروع به ساخت سازهای زیبا کردند. این امر شروع به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای این هنر کرده است. تا سال 2016، معمول بود که سازهای دست دوم را با هزاران دلار بیشتر از قیمت خردهفروشی آنها بفروشند. با این حال در سالهای اخیر، این قیمتهای دست دوم به طور قابل توجهی کاهش یافته است. هنگهایی که زمانی 10،000 تا 12،000 دلار فروخته میشدند، اکنون به ندرت بیش از 5،000 دلار به فروش میرسند، اگر حتی به این مقدار برسند.
در سال 2018، تخمینهای فعلی نشان میدهد که بیش از 300 سازنده عمومی این سازها وجود دارند و هر روز افراد بیشتری الهام میگیرند تا چکش را به دست بگیرند. این بدان معناست که اکنون یافتن و خرید یک هندپن آسانتر از هر زمان دیگری است.
یک هشدار
در حالی که افراد بیشتر و بیشتری در حال ساخت ساز هستند، هنوز هم باید مراقب بود و قبل از خرید یک ساز تحقیق کرد.
امروزه تعدادی سازنده عالی هندپن در جهان وجود دارند. مطمئن شوید که از یک سازنده معتبر و بسیار مورد احترام خریداری میکنید. در حالی که اکنون هندپنهای بیشتری از همیشه وجود دارد، این بدان معناست که هندپنهای با کیفیت پایین نیز بیش از همیشه وجود دارند.
آگاه باشید که حتی برخی از شرکتهای با رتبه بالا در نتایج جستجوی گوگل، برخی از سازهای با کیفیت پایین موجود را تولید میکنند. حتی برخی از سایتهای با رتبه بالا که سازندگان خاصی را توصیه میکنند، کاملاً بر روی سازندگان با کیفیت پایین تمرکز دارند که به آنها کمیسیون تبلیغات میدهند.
جادوی هندپن، هنگ و پنتام
جادویی در این سازهای موسیقی نهفته است. شاید این جادو از نسبتهای هارمونی ذاتی در هر نت باشد، یا شاید نوآوری استفاده از فولاد برای گوش انسان باشد که مردم را لمس میکند. شاید سهولت نواختن در یک مقیاس و آهنگسازی از روی الهام عاطفی و جنبشی باشد. شاید چیزی فراتر از درک و فهم وجود دارد که به طور عمیقتر به قلب و روح ما سخن میگوید.
هر چه منشأ این جادو باشد، هندپن اینجاست تا بماند. این ساز مسیر طولانی توسعه پیش رو دارد که میتواند برای دههها و شاید قرنها ادامه داشته باشد.
جلوههای جادویی هندپن
- هارمونی طبیعی
- نسبتهای فرکانسی ساده و هماهنگ
- تولید صداهای متناسب که مغز انسان آنها را دوست دارد
- تجربه موسیقیایی بینقص
- بدون نت اشتباه در یک مقیاس واحد
- امکان بداههنوازی از روی احساس
- آزادی خلاقانه در نواختن
- تأثیرات درمانی
- کاهش استرس از طریق ارتعاشات نرم
- ایجاد حالت مدیتیشن
- هماهنگی انرژی بدن با فرکانس ساز
- ویژگیهای منحصر به فرد
- طراحی زیبا و منحصر به فرد
- صدای اثیری و جذاب
- قابلیت استفاده برای افراد با هر سطح مهارت موسیقیایی
آینده هندپن
- رشد مداوم در بازار جهانی
- افزایش تعداد سازندگان
- گسترش فرهنگ نوازندگی
- احتمال نوآوریهای بیشتر در طراحی و صدا
- این ساز فراتر از یک ابزار موسیقیایی است او یک تجربه عمیق احساسی و روحانی است که به زبان هنر سخن میگوید.
کلام آخر
هنگ درام نمونهای از قدرت خلاقیت و نوآوری در دنیای موسیقی است که توانسته تنها در مدت زمان کوتاهی جایگاه ویژهای در میان سازهای موسیقی پیدا کند. صدای روحنواز و کاربردهای آن در زمینههای مختلف از جمله موسیقی درمانی، این ساز را به یک انتخاب محبوب برای هنرمندان و علاقهمندان به آرامش تبدیل کرده است.
بررسی تاریخچه هنگ درام نشان میدهد که موسیقی همچنان میتواند با ابداع سازهای جدید، راهی برای ارتباط عمیقتر با احساسات انسانی باز کند و مرزهای هنری را گسترش دهد. اگر به تاریخچه سازها علاقمند هستید میتوانید مقاله تاریخچه گیتار و تاریخچه پیانو را مطالعه کنید.
پاسخگوی سوالات شما هستیم
دیدگاهی وجود ندارد!