درایور هدفون‌ها

بدون شک هدفون ها فوق العاده هستند. اما اگر به دنبال هدفون باکیفیت هستید، ممکن است احساس کنید به دنبال سوزنی در انبار کاه می گردید. طرح های زیادی در بازار موجود است. نگاه کردن به مشخصات ممکن است کار را آسان تر نکند. در این مقاله، ما در مورد واحد درایور هدفون بلوتوث مؤلفه ای که مسئول ایجاد صدا است  و چگونگی تأثیر ویژگی هایی مانند اندازه درایور هدفون headphone drivers بلوتوث بر عملکرد صدا بحث می کنیم. در ادامه با تهران اسپیکر همراه باشید.

 

واحد درایور هدفون headphone drivers چیست؟

درایور هدفون headphone drivers، مهمترین ویژگی هدفون است زیرا سیگنال های الکتریکی را به صدا تبدیل می کند. به بیان ساده، درایور صدایی را که شما می شنوید ایجاد می کند. شما می توانید واحدهای درایور هدفون را به عنوان بلندگوهای کوچکی در گوش خود در نظر بگیرید. یک درایور معمولا از سه جزء تشکیل شده است که با هم کار می کنند تا صدا ایجاد شود.

  • آهنربا: این آهنربا مسئول ایجاد میدان مغناطیسی است. کیفیت صدا را می توان با عملکرد آهنربا در مدار مغناطیسی افزایش داد. آهنرباهای راه انداز هدفون بلوتوث معمولاً از کبالت یا فریت ساخته می شوند، اما گاهی اوقات از مواد کمیاب برای ساخت آهنرباهای قوی تر استفاده می شود.
tehranspeaker blog headphone drivers definition 3
درایور هدفون چیست؟ 16
  • سیم پیچ های صوتی: هر بار که جریان الکتریکی از سیم پیچ های صوتی عبور می کند، دیافراگم را حرکت می دهند تا صدایی را که می شنوید تولید کنند. سیم پیچ های صوتی نقش مهمی در تبدیل سیگنال های الکتریکی به صدا دارند. آنها معمولا از مواد مختلفی ساخته می شوند، نه فقط سیم مسی معمولی، تا فقط کیفیت صدای بهتری داشته باشند. این مواد شامل HI-OFC (نوعی مس بدون اکسیژن) و PCOCC (مس خالص توسط Ohno Continuous Casting) است.
tehranspeaker blog headphone drivers definition 8
درایور هدفون چیست؟ 17
  • دیافراگم: این دیافراگم معمولاً برای تولید امواج صوتی مرتعش می شود. دیافراگم مبدلی است که وظیفه آن تبدیل ارتعاشات مکانیکی به صدا است. معمولاً از یک غشای نازک (یا ورقه ای از مواد مختلف) ساخته می شود و در لبه های درایور هدفون headphone drivers آویزان است. هنگامی که دیافراگم توسط الکتریسیته به ارتعاش در می‌آید، در برابر هوا می‌کوبد و امواج صوتی ایجاد می‌کند.
tehranspeaker blog headphone drivers definition 6
درایور هدفون چیست؟ 18

درایور صوتی هدفون معمولاً شبیه یک دیسک است. علاوه بر این، اندازه درایور هدفون بسته به خروجی صدای مورد نیاز و ساخت متفاوت است.

درایور صوتی هدفون چگونه بر صدا تأثیر می گذارد؟

به طور کلی، یک واحد درایور هدفون headphone drivers هدفون بزرگتر بیس بهتری تولید می کند. با این حال، نباید این را به این معنا در نظر بگیرید که هدفون هایی با درایورهای بزرگ، صدای بهتری نسبت به هدفون هایی با درایورهای کوچک منتشر می کنند. هیچ چیز نمی تواند دور از حقیقت باشد.

وقتی صحبت از کیفیت صدای هدفون به میان می‌آید، عوامل بی‌شماری در آن نقش دارند. اندازه درایور هدفون همه چیز را تغییر می دهد، اما نه آنطور که انتظار دارید!

یک واحد درایور هدفون دارای قطری بین 20 تا 50 میلی متر است. اندازه، میزان بلندی هدفون را تعیین می کند. اما بسیاری از مردم این تصور اشتباه دارند که درایورهای هدفون با اندازه بزرگتر به طور خودکار کیفیت صدای بهتری تولید می کنند. این مورد شامل ملاک های مناسب برای خرید نیست.

در حالی که یک واحد درایور هدفون headphone drivers بزرگتر دیافراگم بزرگتری دارد، این فقط به این معنی است که ممکن است باس کمی بهتر باشد. با این حال، هدفون هایی با درایورهای بزرگ معمولاً در بازتولید فرکانس های بالا مشکل دارند.

بله، درایورهای بزرگتر قادر به تولید صدای بلندتر هستند، اما این بدان معنا نیست که صدای بهتری ارائه می دهند. از مهم ترین ویژگی ها می توان به کیفیت واحد درایور و تنوع مواد داخل آن اشاره کرد.

بسیاری از شرکت‌های معتبر هدفون‌های کوچکی را با اندازه درایور هدفون بسیار کوچک تولید می‌کنند. با این حال، این هدفون‌ها صدایی باورنکردنی تولید می‌کنند که به خوبی صدای تولید شده توسط هدفون‌هایی با درایورهای بزرگ‌تر است.

برخی از هدفون ها معمولا بیش از یک درایور صوتی برای کنترل محدوده های مختلف فرکانس دارند. در حالی که یک درایور منفرد می تواند صدایی بین 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز منتشر کند، اما محدودیت های خود را دارد. این دلیلی است که ممکن است از چندین درایور استفاده شود. اگر بیش از یک درایور استفاده شود، محدوده فرکانس ها از طریق فیلتر کردن جدا می شود و هر درایور روی یک محدوده خاص متمرکز می شود.

اما درست مانند اندازه درایور هدفون هیچ تاثیری بر کیفیت صدا ندارد، درایورهای متعدد به طور خودکار یک هدفون را عالی نمی کنند. به عنوان مثال، اگر یک هدفون با چهار درایور ضعیف ساخته شود، در مقابل یک هدفون خوش ساخت و تک درایور مقاومت نمی کند.

بنابراین، اگر اندازه درایور نیست پس باید به چه چیزی توجه کنید؟

سه چیز مهم وجود دارد که باید به آنها توجه کرد: محفظه واحد درایور هدفون، تنظیم آن و پوشش گوش. به دنبال درایورهای هدفونی headphone drivers باشید که با مواد باکیفیت و انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند که در سطوح توان بالا نمی‌شکنند.

اکثر هدفون های محبوب این روزها از مواد با کیفیتی برخوردار هستند. مواد ارزان‌تر نمی‌توانند قدرت بالا را تحمل کنند و به راحتی نویز می اندازند و یا شکسته می‌شوند. علاوه بر این، نوع ایرکاپ استفاده شده و محفظه دور درایور تاثیر بیشتری بر کیفیت صدا نسبت به اندازه درایور دارد.

6 نوع از درایور های هدفون

1. درایورهای پویا (درایورهای کویل متحرک)

اینها رایج ترین نوع درایور هدفون بلوتوث در بازار هستند و با قیمت های نسبتاً پایین در دسترس شماست. آنها با استفاده از فیزیک الکترومغناطیس و مغناطیس حرکت صدا را ایجاد می کنند.هر درایور هدفون headphone drivers پویا دارای سه جزء مهم است: یک سیم پیچ صدا، یک دیافراگم متصل به سیم پیچ صدا و یک آهنربای نئودیمیم.

آهنربای نئودیمیم سیم پیچ صدا را مغناطیسی می کند و آن را به یک آهنربای الکتریکی تبدیل می کند. سیم پیچ صوتی پس از دریافت جریان، میدان مغناطیسی ایجاد می کند و میدان مغناطیسی در جهت هایی حرکت می کند که توسط جریان تعیین می شود.

tehranspeaker blog headphone drivers definition 9
درایور هدفون چیست؟ 19

میدان مغناطیسی باعث می شود سیم پیچ صدا به سرعت به سمت عقب و جلو حرکت کند. در نتیجه دیافراگم متصل به سیم پیچ صدا حرکت می کند و هوای اطراف آن را جابجا می کند و صدا تولید می شود. حجم زیاد معمولاً به دلیل جابجایی زیاد هوا ایجاد می شود.

یک درایور هدفون headphone drivers دینامیک به دلیل توانایی عالی در جابجایی هوا در ایجاد پاسخ باس بسیار خوب است. و از آنجایی که مکانیزم ساده ای دارد، بسیار موثر است و برای رسیدن به حجم بالا نیاز به قدرت زیادی ندارد.

یک درایور پویا یک نقطه ضعف عمده دارد: در حجم بالا، می تواند صدا را مخدوش کند (نویز غیر خطی). اما مهندسی خوب می تواند این ویژگی منفی را اصلاح کند. با این حال برخی از هدفون های سطح بالا در بازار از درایورهای پویا استفاده می کنند.

2. درایورهای مغناطیسی مسطح

شما درایورهای مغناطیسی مسطح را در بیشتر هدفون‌های پشت باز روی گوشی پیدا خواهید کرد. آنها معمولاً در هدفون های سطح بالا نصب می شوند و بسیار نازک هستند.

چطورکار می کنند؟

درست مانند درایورهای پویا، آنها از میدان های مغناطیسی برای تولید صدا استفاده می کنند. اما میدان مغناطیسی به جای تحریک سیم پیچ صدا مانند درایورهای پویا، مستقیماً دیافراگم را برای تولید صدا فعال می کند.

tehranspeaker blog headphone drivers definition 7
درایور هدفون چیست؟ 20

ممکن است از آهنرباهای بزرگتر یا بیشتر استفاده شود، زیرا کل دیافراگم باید به طور یکنواخت ارتعاش داشته باشد. اما این باعث می شود هدفون سنگین و قابل حمل نباشد. همچنین ممکن است برق اضافی از منبع صوتی نیاز باشد یا ممکن است مجبور شوید یک تقویت کننده خارجی بخرید.

هدفون هایی با درایورهای مغناطیسی مسطح قیمت بالاتری دارند، اما صدایی که درایورها ارائه می دهند از کیفیت بالاتری برخوردار است. پاسخی گذرا خوب و تقریباً بدون نویز دارد. پاسخ باس عالی است زیرا دیافراگم بزرگ و نازک است و نیروی الکترومغناطیسی قوی است، بنابراین مقدار زیادی هوا جابجا می شود.

3. درایورهای الکترواستاتیک

درایورهای الکترواستاتیک بیشترین استفاده را از الکتریسیته ساکن دارند. آنها در هدفون های کمیاب و با سبک پشت باز یافت می شوند که از الکتریسیته ساکن برای تولید میدان الکتریکی استفاده می کنند. میدان الکتریکی ارتعاشاتی ایجاد می کند که باعث می شود دیافراگم به صفحات رسانا (الکترود) که بین آن قرار دارد فشار فشار وارد کرده و بکشد. این حرکت باعث می شود هوا از سوراخ ها رانده شود. این عمل و سیگنال الکتریکی دائما در حال تغییر، امواج صوتی را ایجاد می کند که گوش آن را درک می کند.

tehranspeaker blog headphone drivers definition 10
درایور هدفون چیست؟ 21

درایورهای هدفون الکترواستاتیک کاملاً پیچیده هستند و به تقویت کننده های ویژه (انرژیزر) نیاز دارند. آنها رایج نیستند و نسبت به سایر درایورهای هدفون گرانتر هستند. آنها قابلیت حمل هدفون را محدود می کنند. با این حال، هنگامی که صحبت از کیفیت صدا به میان می آید، آنها از انتظارات فراتر می روند. درایورها می توانند صدای بهتری نسبت به سایر درایورها تولید کنند، به همین دلیل هدفون هایی که این نوع درایور را دارند گران تر هستند.

4. درایورهای آرمیچر متعادل

از آنجایی که این درایور هدفون headphone drivers کوچک هستند  بسیار کوچکتر از درایورهای پویا – فقط در مانیتورهای داخل گوشی استفاده می شوند. آنها همچنین گرانتر از درایورهای پویا هستند. درایور آرمیچر متعادل شامل یک بازوی مینیاتوری در سیم پیچی است که توسط دو آهنربا احاطه شده است: یکی در بالا و دیگری در پایین. این آهنرباها حرکت بازوی مینیاتوری (آرمیچر) را ترجمه می کنند.

آرمیچر روی یک محور قرار می گیرد و به دور دو آهنربا می چرخد. وقتی هیچ نیروی خالصی روی آن نباشد و بین دو آهنربا در مرکز قرار دارد می گوییم آرمیچر متعادل است.

tehranspeaker blog headphone drivers definition 4
درایور هدفون چیست؟ 22

هنگامی که جریان الکتریکی از سیم پیچ عبور می کند، باعث می شود آرمیچر به سمت هر یک از آهنرباها بچرخد. این حالت دیافراگم را به حرکت در می آورد و در نتیجه صدا تولید می شود.

با این حال، از آنجایی که درایورهای آرمیچر متعادل، هوا را برای تولید صدا جابجا نمی کنند، پاسخ باس وجود ندارد. به همین دلیل، بسیاری از مانیتورهای داخل گوش دارای چندین درایور هدفون headphone drivers آرمیچر متعادل و یک درایور پویا هستند.

5. انقباض مغناطیسی یا محرک های Bone Conduction

فناوری Bone Conduction نسبتاً جدید است، اما به سرعت در حال گسترش. درایورهای Bone Conduction مانند سایر درایورهای هدفون headphone drivers که صدا را از گوش شما عبور می دهند کار نمی کنند. آنها به شما اجازه می دهند با ارتعاش روی استخوان های صورتتان  استخوان های گیجگاهی و استخوان های فک از موسیقی خود لذت ببرید.

دو نوع Bone Conduction وجود دارد: مکانیکی و مغناطیسی. هر دو به یک شکل عمل می کنند آنها باید به استخوان های صورت شما فشار کافی وارد کنند (تقریباً 1 اینچ جلوی گوش شما) تا صدا را با استفاده از ارتعاشات به گوش داخلی منتقل دهند.

tehranspeaker blog headphone drivers definition 1
درایور هدفون چیست؟ 23

محرک های Bone Conduction پرده گوش را دور می زنند و ارتعاشات را مستقیماً به گوش داخلی می فرستند. هنگامی که ارتعاشات وارد حلزون می شوند، صدا را می شنوید. به طور خلاصه، آنها کار انجام شده توسط پرده گوش شما را انجام می دهند.

این نوع درایور هدفون headphone drivers صوتی هدفون برای افرادی که دچار کم شنوایی ناشی از آسیب پرده گوش هستند بسیار مفید است. افرادی که باید از محیط اطراف خود آگاه باشند، هدفون های Bone Conduction را نیز مفید می دانند. با این حال، این درایور صوتی هدفون یک نقص بزرگ دارد: صدای آن به خوبی سایر درایورها نیست!

6. درایورهای هیبریدی

درایور هیبریدی ترکیبی از یک محرک پویا و یک درایور آرمیچر متعادل است. برخی از هدفون های هیبریدی دارای چندین درایور پویا و درایور هدفون headphone drivers آرمیچر متعادل هستند. آرمیچرهای متعادل فرکانس‌های متوسط، متوسط و بالا را به‌طور مؤثر بازتولید می‌کنند در حالی که درایورهای دینامیک فرکانس‌های متوسط و پایین را به‌طور مؤثر بازتولید می‌کنند.

tehranspeaker blog headphone drivers definition 2
درایور هدفون چیست؟ 24

تولید کنندگان از درایور هدفون headphone drivers هیبریدی برای تولید هدفون برای فرکانس های صوتی خاص استفاده می کنند. استفاده از دو یا چند درایور تضمین می کند که هر فرکانس صدا به خوبی نمایش داده می شود. صدا پر جنب و جوش، با جزئیات است و گرما و باس مورد نظر بسیاری از علاقه مندان به صدا را دارد. با این حال، به ندرت این درایورها را در هدفون های بی سیم پیدا خواهید کرد.