نسخه های بلوتوث

 

بلوتوث رایج‌ترین فناوری ارتباط بی‌سیم در دسترس برای تلفن‌های‌ همراه است. در طی سال‌های متمادی این فناوری بهبود‌یافته و این امکان را داده که از ویژگی‌ها و پروفایل‌های بیشتری پشتیبانی نماید.

نسخه های بلوتوث

در این بخش خلاصه‌ای از نسخه‌های متداول بلوتوث و تفاوت بین هر کلاس ارائه داده شده است.

مقایسه نسخه های بلوتوث | Bluetooth Versions Comparision

Bluetooth 1.X :

این نسخه از بلوتوث منسوخ شده است و به دلیل سرعت محدود 1 مگابایت و مشکل در جفت شدن به‌ندرت در دستگاه‌های تلفن‌همراه مورداستفاده قرار میگیرد.

Bluetooth 2.X :

محبوب‌ترین نسخه بلوتوث به‌شمار میرود. مخصوصاً در روزهای ابتدایی که تلفن‌ها آنقدر پیشرفته نبودند. این نسخه از نرخ داده‌های پیشرفته تا 3 Mbps را پشتیبانی مینماید و نوع V2.1 به طور قابل‌توجهی جفت‌سازی را ساده کرده و از آن برای استفاده‌های تجاری عملی شده‌اند.

Bluetooth 3.X :

این نسخه از بلوتوث با ویژگی اختیاری High Speed محدودیت‌های سرعت بلوتوث نسخه 2.1 را بهبود بخشید. این نسخه امکان انتقال از طریق رادیوی مجاور را میدهد. توجه داشته باشید این نسخه انرژی بیشتری نسبت به بلوتوث 2.X مصرف میکند.

Bluetooth 4.X :

این نسخه از سرعت بلوتوث 3 برخوردار است. علاوه بر این از ویژگی، کم انرژی برای جمع‌آوری داده‌ها از سنسورهای دستگاه‌هایی با سرعت کم نیز برخوردار میباشد. این ویژگی به ماژول بلوتوث امکان کاهش مصرف برق با دستگاه‌های متصل مانند تلفن‌های همراه، هدفون‌های هوشمند و …. را میدهد.

Bluetooth 5.X :

جدیدترین نسخه بلوتوث که مناسب برای اینترنت اشیا (IOT) بلوتوث نسخه 5 است. این نسخه دارای قابلیت جدیدی موسوم به SAM است که میتواند برای استفاده بهتر از کانال‌های پخش، مانع از مداخلات باندهای همسایه شود.

مقایسه نسخه های بلوتوث | Bluetooth Versions Comparision

پروفایل‌های بلوتوث

HSP- پروفایل هدست با قابلیت هدست: این پروفایل امکان ورودی میکروفون و صدای مونو 64 کیلوبیت بر ثانیه را فراهم میکند.

A2DP- مشخصات توزیع صوتی پیشرفته – انتقال صوتی استریو: این مهمترین پروفایل برای هدفون بلوتوث است. زیرا صوت مونو برای گوش دادن به موسیقی مناسب نیست.

AVRCP- پروفایل کنترل از راه دور صوتی/ تصویری: کنترل پخش رسانه‌ای مانند رد کردن آهنگ، پخش/ مکث و کنترل صدا را اضافه میکند. آخرین نسخه این پروفایل به جای هدست/هدفون به شما امکان کنترل مستقیم میزان صدا دستگاه شما را میدهد.

توجه: پروفایل‌های بلوتوث بسیاری در دسترس است، اما ما فقط موارد مربوط به هدفون‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

کدک‌های بلوتوث

کدک‌ها الگوریتم‌های رمزگذاری و رمزگشایی هستند که برای انتقال سریعتر و مطمئن‌تر، داده‌ها را در بسته‌های قابل کنترل فشرده‌سازی میکنند. برای هدفون‌های بی‌سیم دو کدک وجود دارد که هم کیفیت صدا و هم تأخیر را بهبود میبخشد. برخی از شرکت‌ها دارای کدک‌های اختصاصی هستند. به طور مثال UHQ audio برای سامسونگ و LDAC مخصوص به شرکت سونی میباشد. اما سه مرز گذار اصلی که اکثر شنوندگان با آن آشنا هستند عبارتند از:

SBC (کدگذاری Subband)

AAC (کدگذاری صوتی پیشرفته)

aPTX ( برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله SBC VS aPTX را مطالعه نمایید)

چگونه بلوتوث کار میکند؟

بیان ساده‌تری برای چگونگی عملکرد بلوتوث این است که داده‌ها یا صدا به طور مداوم از یک فرستنده بلوتوث جفت شده به یک گیرنده زوجی انتقال داده میشود. جفت کردن فقط پیوند بین دستگاه‌ها است، به‌طوری که در هر بار اتصال میان دستگاه‌ها دیگر لازم نیست اطلاعات دسترسی و امنیتی مانند گذرواژه‌ها یا کلیدهای عبور را وارد نمود.

مقایسه نسخه های بلوتوث | Bluetooth Versions Comparision

بلوتوث در محدوده فرکانس (2.480HHz-2.402) عمل میکند. پس از برقراری اتصال ایمن بین فرستنده و گیرنده، داده‌ها به بسته‌های کوچک تقسیم میشوند که در فرکانس‌های متناوب منتقل میگردند. نوع بلوتوث و پروفایل ممکن است متفاوت باشد، اما معماری اصلی آنها یکسان است. برای جلوگیری از تداخل بین سایر دستگاه‌هایی که ممکن است از پهنای‌باند ACM (صنعتی، علمی و پزشکی) با پهنای‌باند 2.4 HZ استفاده کنند، دستگاه‌های بلوتوث تا زمان انتقال همه بسته‌ها به طور تصادفی دارای فرکانس‌های 1600 بار در ثانیه هستند.

اکنون که درک بهتری از نحوه عملکرد بلوتوث دارید، احتمالاً تعجب میکنید که چگونه این امر بر کیفیت صدای هدفون شما تاثیر میگذارد.

نتیجه‌گیری

آن دسته از افرادی که فقط به شنیدن صدا گوش میدهند، نیازی نیست که نگران نسخه‌های بلوتوث، پروفایل و کدک‌ها باشند. اما در صورتی که با هدفون خود تعامل زیادی برقرار میکنید، به طور مثال به مشاهده فیلم میپردازید و یا بازی‌های زیادی را با هدست خود انجام میدهید، داشتن کدک با تاخیر کم موجب بهبود عملکرد آن خواهد شد.

در اینگونه موارد میتوانید با مشاوران TehranSpeaker تماس حاصل نموده و یا پخش رسانه را کنترل نمایید. لازم بذکر است در این مواقع برخورداری از تمامی پروفایل‌ها لازم است. اما همانطور که پیشتر بیان شد، برای گوش دادن به صدا هدفون بلوتوث باید مناسب باشد. بنابراین انتخاب هدفون مناسب بر کیفیت صدایی که پخش میشود تاثیر مستقیمی دارد. توصیه‌های TehranSpeaker را برای خرید بهترین هدفون‌های بلوتوث بررسی نمائید.