بهترین نوع هدفون برای شما کدام است؟

پوشاننده‌ی گوش، روی گوش، داخل گوش یا ایربادها(earbuds)؟

هدفون‌ها در طرح‌ها و مدل‌های مختلف موجودند اما در 4 دسته‌ی کلی قرار می‌گیرند: هدفون‌هایی که گوش را می‌پوشانند، هدفون‌هایی که روی گوش هستند، هدفون‌هایی که داخل گوش می‌نشینند و در آخر هم ایربادها (earbuds).

هر هدفون مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد و همین مزایا و معایب هم باعث می‌شوند که یک هدفون در یک محیط و شرایط خاص، مناسب باشد یا نامناسب. اینکه کدام هدفون برای شما بهترین و مناسب‌ترین هدفون است بستگی به اولویت‌ها و عادت‌های شما دارد.

اگر به دنبال یافتن بهترین هدفون برای خود هستید یا اینکه دوست دارید تفاوت میان هدفون‌های مختلف را دریابید، با تهران اسپیکر در این مقاله همراه باشید.

بهترین نوع هدفون برای شما کدام است؟

هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش چه هدفون‌هایی هستند؟ هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش دارای سری‌های بزرگ‌اند که گوش‌ها را کاملاً در بر گرفته و می‌پوشانند.

هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش بیشتر مناسب چه افرادی است؟ این نوع هدفون بیشتر مناسب افرادی است که به دنبال راحتی بیشتر بوده و با اندازه‌ی بزرگ سری‌های هدفون مشکلی ندارند.

هدفون‌های روی گوش چه هدفون‌هایی هستند؟ هدفون‌های روی گوش معمولاً جمع‌وجور تر از هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش هستند. این هدفون‌ها دارای سری‌های کوچک‌تر بوده و همچنین بیسشان کمی کمتر است.

هدفون‌های روی گوش بیشتر مناسب چه افرادی است؟ این نوع هدفون بیشتر مناسب افرادی است که به دنبال راحتی بیشتر و درعین‌حال هدفونی جمع و جورتر هستند.

ایربادها چه نوع هدفونی هستند؟ ایربادها هدفون‌هایی کوچک و قابل‌حمل‌اند که سری‌هایشان روی لبه‌ی مجرای گوش می‌نشیند.

این نوع هدفون بیشتر مناسب چه افرادی است؟ این نوع هدفون بیشتر مناسب افرادی است که به دنبال یک هدفون قابل‌حمل می‌گردند و با هدفونی که به داخل مجرای گوششان می‌رود راحت نیستند.

هدفون‌های داخل گوش چه هدفون‌هایی هستند؟ هدفون‌های داخل گوش نیز هدفون‌هایی کوچک و قابل‌حمل‌اند اما سری‌هایشان به داخل مجرای گوش می‌رود.

این نوع هدفون بیشتر مناسب چه افرادی است؟ این نوع هدفون بیشتر مناسب افرادی است که به دنبال یک هدفون قابل‌حمل می‌گردند و با هدفونی که به داخل مجرای گوششان می‌رود راحت‌اند.

بهترین نوع هدفون برای شما کدام است؟

انواع مختلف هدفون با توجه به‌ راحتی، قابل‌حمل بودن، از بین بردن نویز، فرار صدا مقایسه شده‌اند. لازم به ذکر است که این مقایسه، مدل‌های پشت-باز این هدفون‌ها را شامل نمی‌شود.

 

نوع هدفون

پوشاننده‌ی گوش

روی گوش

ایرباد

داخل گوش

راحتی

عالی

خوب

معمولی

ضعیف

قابل‌حمل بودن

ضعیف

معمولی

عالی

عالی

از بین بردن نویز

خوب

معمولی

ضعیف

عالی

فرار صدا

ضعیف

معمولی

خوب

عالی

بهترین نوع هدفون برای شما کدام است؟

راحتی

راحتی عبارت است از توانایی یک هدفون در فراهم ساختن یک تجربه‌ی عالی در استفاده‌ی راحت هدفون. راحتی یعنی اینکه کاربر به‌مرورزمان با استفاده‌ی مکرر دچار درد یا ناراحتی نشود.

نتیجه‌ی مقایسه

هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش عموماً راحت‌ترین طراحی را دارند. این هدفون‌ها به‌راحتی روی گوش قرار می‌گیرند و مانند هدفون‌های روی گوش، گوش‌ها را تحت فشار قرار نمی‌دهند. در نقطه‌ی مقابل، هدفون‌های داخل گوش، گوش‌ها را مستقیماً در داخل مجرای گوش تحت فشار قرار می‌دهند که برای کاربری که از این نوع هدفون استفاده می‌کند، می‌تواند تجربه‌ای بسیار ناخوشایند باشد.

ایربادها به داخل مجرای گوش فشار نمی‌آورند بنابراین تقریباً راحت هستند. بدبختانه هدفون ایده آل سخت پیدا می‌شود. مثلاً برای هدفون‌هایی که روی گوش قرار می‌گیرند، استفاده راحت است و راحتی‌شان هم بد نیست اما به‌هرحال برای آنکه روی سر قرار گیرند روی گوش‌ها فشار وارد می‌کنند. این می‌تواند اذیت کننده باشد و خیلی زودتر از هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش، کاربر را به این فکر بیندازد که انتخاب اشتباهی داشته است.

برنده‌ی مقایسه: هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش

گزینه دوم: هدفون‌های روی گوش

بهترین نوع هدفون برای شما کدام است؟

قابل‌حمل بودن

قابل‌حمل بودن به راحتی در حمل‌ونقل هدفون برمی‌گردد و به طراحی آن وابسته است. قابل‌حمل بودن یک هدفون وابسته به فضایی است که هدفون و متعلقات آن هنگام جابجایی اشغال می‌کنند. متعلقات هدفون شامل جعبه و غیره بسته به سازنده‌ی هدفون بوده و اینجا در این مقایسه لحاظ نمی‌شود.

نتیجه‌ی مقایسه

هدفون‌های داخل گوش و ایرباد‌ها قابل‌حمل‌ترین نوع هدفون‌ها هستند. اندازه‌ی کوچکشان حمل آن‌ها در جیب یا کیف را آسان می‌کند. در نقطه‌ی مقابل، هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش به‌جز برخی مدل‌های تاشو، بسیار حجیم‌تر بوده و بیشترین فضا را نسبت به سایر هدفون‌ها اشغال می‌کنند.

هدفون‌های روی گوش در اندازه‌های مختلف موجود بوده و نسبت به هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش حجم کمتری دارند و حمل‌ونقلشان آسان‌تر است.

برنده‌ی مقایسه: هدفون‌های داخل گوش و ایربادها

گزینه دوم: هدفون‌های روی گوش

بهترین نوع هدفون برای شما کدام است؟

از بین بردن نویز

از بین بردن نویز عبارت است از قابلیت حذف  و مسدود سازی صدای محیط اطراف که ممکن است به گوش کاربر برسد. در این مقایسه فقط حذف نویزی که وابسته به سازنده‌ی هدفون نیست لحاظ شده است.

نتیجه‌ی مقایسه

با توجه به تست‌هایی که ما انجام دادیم، هدفون‌های داخل گوش، بیشترین حذف نویز را فراهم می‌کنند. مسدودسازی فراهم شده توسط این نوع از هدفون، به خوبی جلوی صداهای با فرکانس بالا را می‌گیرد. البته باید خاطرنشان کرد که قرار دادن این نوع هدفون برای بدست آوردن این میزان حذف نویز، ممکن است آسان نباشد.

ایربادها در این قسمت بدترین جایگاه را از آن خود میکنند. این نوع هدفون‌ها داخل مجرای گوش نیستند و روی گوش را هم به‌اندازه‌ی کافی نمی‌پوشانند درنتیجه صدای محیط پیرامون خود را نیز همراه با آهنگتان می‌شنوید.

متاسفانه هر چه از بین بردن نویز بهتری داشته باشیم، گوش‌هایمان بیشتر در معرض خطر هستند مخصوصاً وقتی کابل هدفون بلند است و این امکان وجود دارد که به جایی گیر کند و سری‌های هدفون محکم از مجرای گوش بیرون کشیده شوند.

مقایسه بین هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش و هدفون‌های روی گوش: هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش پس از هدفون‌های داخل گوش، با قابلیت مسدود سازی صدای محیطی که دارند در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرند. هدفون‌های روی گوش از طرفی در این قسمت عملکرد مناسبی ندارند.

سری‌های این نوع هدفون‌ها که نسبتاً کوچک‌تر هم هستند، روی گوش‌ها نشسته و همیشه هم خوب چفت نمی‌شوند تا حذف نویز خوبی انجام پذیرد. این هدفون‌ها به خوبی هدفون‌های داخل گوش یا هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش نیستند اما تا حدودی بهتر از ایربادها هستند چون سطح بیشتری از گوش را پوشش می‌دهند.

برنده‌ی مقایسه: هدفون‌های داخل گوش

گزینه دوم: هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش

فرار صدا

فرار صدا عبارت است از صدایی که از سری‌های هدفون یا از درزهای سری‌ها یا ایربادها می‌گریزد. این صدا در شرایطی که صدا زیاد باشد، برای اطرافیان آزار دهنده است.

نتیجه‌ی مقایسه:

با توجه به تست‌هایی که ما انجام دادیم، هدفون‌های داخل گوش، با اندازه‌ی کوچک و مناسبشان که جایگیری‌شان درون مجرای گوش را ممکن می‌سازد کمترین فرار صدا را دارند. این هدفون‌ها برای یک میزان بلندی صدا نیز توان کمتری نیاز دارند. اگر خوب درون گوش چفت شده باشند، تقریباً صدایی از دست نمی‌رود.

در نقطه‌ی مقابل، هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش، دارای سری‌های بزرگی هستند که می‌توانند صدای نسبتاً بلندی را ایجاد کنند. اگر خوب چفت نباشند، بازه‌ی گسترده‌تری از فرکانس‌ها را نسبت به سایر هدفون‌ها بیرون می‌دهند. این فرار صدا در مدل‌های پشت-باز بیشتر است. رسیدن به یک سیستم یا رکورد صدای بهتر چیزی است که لازم است در طراحی هدفون‌ها حاصل شود.

ایربادها هم سری‌های کوچکی دارند که در یک فاصله، بلند به نظر نمی‌رسند. بنابراین فرار صدا در این نوع هدفون‌ها خیلی زیاد نیست. هدفون‌های روی گوش عموماً فرار صدای کمتری نسبت به مدل‌های پوشاننده‌ی گوش داشته اما به دلیل سری‌های بزرگ‌تر و چفت شدن ناقص آن روی گوش، بیشتر از ایربادها فرار صدا دارند.

برنده‌ی مقایسه: هدفون‌های داخل گوش

گزینه دوم: ایربادها

صدا

کیفیت صدا زیاد ارتباطی با نوع هدفون ندارد. این بدین معنی است که کیفیت صدا بیشتر به مدلی که انتخاب می‌کنید وابسته است تا به نوع هدفون. یک ایرباد خیلی خوب ممکن است خیلی بهتر از یک هدفون معمولی از نوع پوشاننده‌ی گوش باشد و برعکس.

با اینکه ارتباط مستقیمی با کیفیت صدا وجود ندارد، طراحی هدفون‌ها گاها می‌تواند تفاوت ایجاد کند و بهبود کیفیت صدا را در بر داشته باشد. رکورد یا سیستم صدا (Soundstage)، پاسخ فرکانسی و اعوجاج کل هارمونیک، مواردی هستند که می‌توانند به‌واسطه‌ی طراحی هدفون، ارتقا یابند.

سری های بزرگ‌تر معمولاً بیس بهتری تولید می‌کنند و هدفون‌های بزرگ پشت-باز نیز اغلب رکورد یا سیستم صدای وسیع‌تری دارند. اعوجاج هارمونیک هم می‌تواند با توجه به ‌اندازه‌ی سر هدفون متغیر باشد و مانند سایر آیتم‌ها بیشتر وابسته به مدلی است که شما انتخاب می‌کنید.

نتیجه‌گیری

هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش ایده آل هستند اگر به دنبال یک هدفون راحت می‌گردید و بزرگ بودن هدفون برایتان اهمیتی ندارد. این هدفون‌ها جلوی رسیدن صدای محیط اطراف به گوش شما را می‌گیرند اما ممکن است فرار صدایشان بیشتر از فرار صدا در سایر هدفون‌ها باشد که در نتیجه اذیت و آزار کسانی که کنارتان هستند را در بر دارد.

هدفون‌های روی گوش برای کسانی ایده آل هستند که به دنبال هدفونی راحت و همچنین جمع‌وجور تر از هدفون‌های پوشاننده‌ی گوش می‌گردند. با این حال این هدفون‌ها معمولاً در از بین بردن نویز محیط عملکردی معمولی داشته و اغلب مقدار کمی فرار صدا دارند.

ایربادها برای کسانی ایده آل هستند که خواهان هدفونی قابل‌حمل بوده و هدفون‌های داخل گوش را نمی‌توانند تحمل کنند. این هدفون‌ها فرار صدای زیادی نداشته و باعث اذیت و آزار اطرافیان نمی‌شوند.

هدفون‌های داخل گوش برای کسانی ایده آل هستند که به دنبال هدفونی قابل‌حمل بوده و همچنین با قرار دادن سر هدفون در داخل مجرای گوششان راحت‌اند. این هدفون‌ها به میزان قابل‌توجهی جلوی صدای محیط را گرفته و همچنین فرار صدای چندانی ندارند. این هدفون‌ها برای استفاده در اداره یا کتابخانه بسیار مناسب هستند.

کیفیت صدا در هدفون‌های مختلف، متفاوت است. اگرچه کیفیت صدا تا حدودی متأثر از طراحی هدفون است، ارتباط چندانی میان کیفیت صدا و نوع هدفون وجود ندارد. کیفیت صدا بیشتر وابسته به هدفونی است که انتخاب می‌کنید و نه به نوع هدفون.